۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۴۴
کد خبر: ۸۹۲۵۸
Tahavvol Oloum Ensani (7)

سلسله نشست‌های بررسی تحول علوم انسانی با حضور کارشناسان این حوزه و به همت نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده اقتصاد این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست با بیان اینکه نهاد رهبری دانشگاه در تلاش است بدون شعار زدگی به تحول علوم انسانی کمک کند، گفت: هنوز جامعه ما تکلیفش مشخص نیست، ما با ابهامات زیادی در حوزه اقتصاد داریم اما تلاش کردیم که در این حوزه کارهایی صورت دهیم برای نمونه ما اقتصاد اسلامی را راه انداختیم. تکلیف بر عهده همه است اما هم بر اساس قانون و هم عرف در برخی حوزه‌ها باید افراد متخصص حضور داشته باشند.


اکبری با تأکید بر اینکه دانشگاه علامه به عنوان متولی علوم انسانی، می‌تواند کمک حال جامعه باشد، تصریح کرد: شخصت‌های زیادی در دانشگاه حضور دارند که در گذشته و حال مسئولیت‌های مهمی داشتند که می‌توانند ظرفیت بزرگی برای تحول باشند. الان حدود 30 نفر از استادان دانشگاه در شورای تحول حضور دارند ما به این جمع‌بندی رسیدیم که با از این ظرفیت در دانشگاه علامه برای تحول در علوم انسانی استفاده کنیم.


به گفته وی پس از جلساتی که با استادان و رؤسای دانشکده‌ها، نشست‌های بررسی تحول در علوم انسانی به صورت دانشکده‌ای برگزار خواهد شد تا از نگاه تخصصی مسائل بررسی شود.


مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به مسائل بنیادین تحول علوم انسانی خاطرنشان کرد: مسائل بنیادین کاری عمقی است و نمی‌توان قطار علوم انسانی را متوقف کرد تا ابتدا کار مبنایی انجام دهیم. ما در تلاش هستیم در هر دانشکده تیمی از استادان آن دانشکده که اعلام آمادگی کنند همچنین در صورت نیاز با بهره گیری از استادان حوزه علمیه، برای کارهای زیر بنایی در تحول علوم انسانی تشکیل دهیم.


وی افزود: جامعه ما پر از مسئله است، ما در تلاش هستیم با کمک دانشکده‌ها، حوزه علمیه و شورای تحول، بحث تحول علوم انسانی را ادامه دهیم.


 همچنین عباس شاکری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اینکه مسئله تحول، آنچه که در وزارت علوم با آنچه که در حوزه علوم انسانی است بی‌ربط به یکدیگر نیستند اما وزارت عولم را می‌توان جدا بررسی کرد، اظهار کرد: تمدن و دستاوردهای علمی غرب را نمی‌شود رد کرد اما نخودشان تا قبل از جنگ جهانی دوم هم به این دستاوردها انتقاد داشتند و الات ما باید کارهای عمیق و مستمر انجام دهیم.


شاکری افزود: مهم این است که چگونه با دستاورهای غرب برخورد کنیم. اما آنچه که می‌تواند نگرش ما را به دنیا عرضه کند از زندگی ما نشأت بگیرد. اگر با جامعه اخلاقی این نگرش را نشان دهیم اگر توانستیم عدالت را ارائه کنیم در آن صورت می‌توان تمدن مان را در مقابل تمدن آنان قرار داد.


وی در خاتمه با بیان اینکه اگر بحث‌های نظریه‌پردازی را ادامه دهیم و افراد آزادانه در این نشست‌ها اظهار نظر کنند چند نتیجه خواهد داشت، گفت: انسان هایی که شعاری فکر می‌کنند و فقط به فکر منفعت خودشان هستند، مجال بروز نخواهند داشت. دیگر سخنی از دسته‌بندی سیاسی نیست و سوم اینکه همه متوجه می‌شوند ما در این چه جاهایی مسئله داریم.



گزارش کامل در عطنا قرا می‌گیرد.


تصاویر نشست:


عکس: مهدی جهان‌شاهلوراد-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار