۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ۱۱:۳۷
کد خبر: ۸۷۵۰
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مذاکرات هسته‌ای نشان داد قطب در روابط بین‌المللی معنا ندارد و ما امروز در دنیایی قرار داریم که بازیگران متفاوتی در حال کنش و واکنش با یکدیگرند.

1394013115163994_PhotoL

به گزارش عطنا و به نقل از فارس،‌ حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در همایش «مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی» که به همت انجمن علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد، گفت: در دانشگاه علامه طباطبایی در یک سال گذشته جریانی آغاز شده که بتواند دانش، اندیشه‌ها و تولیدات علمی دانشگاه را در اختیار و در خدمت مسئولان دستگاه اجرایی قرار بدهد.

وی در ادامه با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای اضافه کرد: این مذاکرات، مذاکراتی کم‌نظیر و منحصر به فرد در تاریخ بین‌الملل است و از زمانی که تاریخ روابط بین‌الملل مدرن شکل گرفته است مذاکراتی به این شکل نداشته‌ایم مذاکراتی که قدرت‌‌های بزرگ در یک سوی میز بنشینند و کشور دیگری در سوی دیگر میز، در شرایطی که جنگی رخ نداده و خون‌ریزی نشده است.

وی افزود: این مذاکرات نقاط مشترک و نقاط تفاوت با مذاکرات گذشته دارد و مهمترین نقطه افتراق این مذاکرات این است که برنده و بازنده ندارد و هر دو طرف مذاکره یک عزم برای تحول بنیادین شکل گرفته است.

سلیمی خاطر نشان کرد: این مذاکرات یک نشانه جدی برای تحول در نظام بین‌الملل است اگر بخواهیم در مباحث نظری به واقعیتی اشاره کنیم که نشان دهد نظام بین‌المللی متحول شده است این مذاکرات یکی از آن واقعیت‌هاست.

وی تصریح کرد: در گذشته قدرت‌های بزرگ با اتکا به قدرتی که داشتند مطلبی را دیکته می‌کردند ولی وقتی قدرت‌های بزرگ امروز می‌نشینند و با ما مذاکره می‌کنند و برخی شرایط ما را می‌پذیرند و می‌خواهند برخی شرایطشان پذیرفته شود به این معنی است که الگوی رفتاری و قاعده بازی در نظام بین‌الملل در حال متحول شدن است.

سلیمی تاکید کرد: در دنیای ما دیگر قطب معنی ندارد. این مذاکرات نشان داد که قطب در روابط بین‌الملل وجود ندارد و ما امروز در دنیایی قرار داریم که بازیگران متفاوتی در حال کنش و واکنش با یکدیگرند و به توانایی بازیگران ربط دارد که امتیازاتی را برای کشورشان به ارمغان بیاورند.

رئیس دانشگاه علامه با بیان اینکه در دوران جدید در سیاست خارجی ایران کنش گفتاری جدیدی شکل گرفته است، ادامه داد: دولتمردان ما در اهداف،‌ منافع و جهت‌گیری‌هایشان تفاوت‌های جدی پیدا نشده و کنش‌هایشان متفاوت است و این نگاه متفاوتی به وجود آورده که اگر به درستی ادامه پیدا کند می‌تواند منافع ملی را برای ما بیشتر به ارمغان بیاورد و قفل‌هایی را در سیاست‌خارجی ما باز کند.

وی ادامه داد: راه حل‌هایی که فعلا در سرفصل مذاکرات مشخص شده را با گذشته مقایسه کنید، نخست‌وزیر ترکیه و برزیل به ایران آمدند و راه‌حل‌هایی را ارایه کرده‌اند می‌بینید چقدر به جلو حرکت کرده‌ایم.

سلیمی گفت: تعهد بین‌المللی بر تعهدات داخل کشورها اولی است یعنی اگر کشوری تعهدات بین‌المللی را بپذیرد باید قانون متغایر داخلی با آن تعهد را کنار بگذارد این مساله در روند مذاکرات به ما کمک خواهد کرد و اگر توافقی تبدیل به توافقات بین‌المللی شود مفید خواهد بود.

سلیمی در خاتمه اظهار داشت: کار مذاکره کنندگان مانند جراحان مغز و اعصاب بسیار حساس است ما باید انتقادات و پیشنهادات خود را به آنها بدهیم و در زمان مذاکرات از آنها حمایت کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار