۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۴۷
کد خبر: ۸۴۴۹۵
Hamandishi Masael Va Moshkelat Howze Gardeshgari (39)

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست «هم‌اندیشی مسائل گردشگری»، اظهار کرد: اگر ما داشته‌هایمان را تبدیل به مزیت نکنیم، نمی‌توانیم برای آن جذابیت گردشگری تعریف کنیم.؛ ما در مرزهای خود ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیری داریم ولی هیچوقت تبدیل به مزیت نشده‌اند و آورده‌ای را برای مرزنشینان نداشته‌اند.


به گزارش عطنا، دکتر زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست «هم‌اندیشی مسائل گردشگری» که سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه در سالن دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور استادان و کارشناسان این حوزه برگزار شد، ضمن صمیمانه خواندن جمعی که در آن حضور یافته است، گفت: در ابتدایی که به اتاق بازرگانی رفتم، انگشت اتهام خود را به سمت من گرفتند که چرا گردشگری توسعه نمی‌یابد، چرا تشکل‌های گردشگری فعال نیستند و چرا فارغ‌التحصیلان این رشته به کار گرفته نمی‌شوند؟ من نیز به آنها گفتم، در ابتدا من هم این نقد را داشتم ولی زمانی که به این مسئولیت نائل شدم، متوجه شدم که کرختی سیستم اداری آنقدر کُند عمل می‌کند که همه دانشگاه‌ها نیز نمی‌توانند از سنگینی بار آن کم کنند.


وی افزود: لازمه توسعه گردشگری این است که رویکردی جدید را برای خود تعریف کند، راهبردها و چارچوب‌هایی را برای خود مشخص کند تا بتواند تشخیص دهد جامعه هدف او کجاست؟ و چه بخشی از از مناسبات آن بین‌المللی است و مواردی از این دست.


احمدی پور ادامه داد: توافقات خوبی با بخش‌های خصوصی صورت گرفته است تا بتواند به حرکت بیشتر صنعت گردشگری کمک کند؛ در حوزه نظر نیز کارگروه‌هایی تشکیل شده است تا بتوانیم سیاست‌های کلی گردشگری را تنظیم کنیم و در نهایت خود را مکلف کردیم که در برنامه ششم توسعه، سند گردشگری ایران را در سال اول برنامه ارائه دهیم تا نقدهای صورت بگیرد و بعد نیز در طول دولت دوازدهم آن را به مرحله تصویب برسانیم و سند بالادستی را برای گردشگری ترسیم کنیم.


معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در سال 81 به  این نتیجه رسیدند که راه برون‌رفت از رکود، توجه به صنعت گردشگری است، ولی متاسفانه سال 83 با تغییر دولت، سند تایید شده آن تبدیل به سندی بایگانی شده می‌شود و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما چندین سال است که این برنامه دوباره به راه افتاده و نقشه راه آن به‌روز رسانی شده است که امیدوارم در سال 96 این سند را به صورت پایلوت برای یکی از استان‌های کشور آماده کنیم.



اقتصاد گردشگری، اقتصادی بلورین است



وی اصلی‌ترین مشکل صنعت گردشگری را تاثیرپذیری زیاد از تکان‌های سیاسی و تغییر ذائقه‌های سیاسی خواند و افزود: اقتصاد گردشگری، اقتصادی بلورین است و برای نگهداری از آن باید خرد بر هیجان غلبه یابد، به همین دلیل اصل این است که بتوانیم از این صنعت گردشگری، خردورزانه حمایت کنیم.


دکتر احمدی‌پور این طرز تفکر که صنعت گردشگری، صنعتی لوکس است را اشتباه خواند و تاکید کرد:  تکان‌های سیاسی امنیت سرمایه‌گذاری را در صنعت گردشگری کاهش می‌دهد و در کنار آن اما و اگر‌هایی در این صنعت وجود دارد که نیاز به واکاوی دارد.


وی خطاب به دانشجویان، گفت: اگر شما امروز به خوبی آموزش ببینید این صنعت در آینده به خوبی اجرا می شود، وگرنه متهم می‌شود که این صنعت به دلیل ضعف اقتصادی خود  نتوانسته است در اولویت‌های برنامه کشور قرار بگیرد.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در سال 96 تولید و اشتغال را از گردشگری انتظار دارند، گفت: ما یک ماه است در تلاش هستیم تا راهنمایی گردشگری به عنوان یک شغل محسوب شود و در همنی راستا موفق شدیم وزارت کار را قانع کنیم که راهنمایان گردشگری را شاغل محسوب کنند.



بازار هدف در گردشگری ما شناسایی نشده است



وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم برنامه‌هایی را اجرا کنیم که فرصت‌های گردشگری ایران را به دنیا معرفی کند که در این بین وظایف قانون‌گذاری برعهده مجلس است و رایزنی و وظایف حمایتی آن با ماست.


زهرا احمدی‌پور خاطرنشان کرد: من در تلاش هستم که بتوانم مصوبه دو روز تعطیل را بگیرم تا گردشگری را افزایش دهیم؛ علاوه بر این باید متوزان‌سازی زمان سفر در ایران را انجام دهیم تا بتوانیم تنوع‌بخشی زمان سفر را متنوع کنیم.


وی با بیان اینکه بازار هدف در گردشگری ما شناسایی نشده است و به همین دلیل نمی‌دانیم از چه منظقه‌ای گردشگر بیشتری را جذب کنیم، اذعان کرد: سفارت‌خانه‌های ما با رایزنی فرهنگی خود این فرصت‌ها را شناسایی نکردند تا بدانیم برای سال 96 چه میزان گردشگر و از کجا وارد ایران می‌شود.


معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنعت گردشگری ایران تقاضامحور شده است، گفت: ما منتظریم ببینیم که مناسبات سیاسی ما به چه نتیجه ای می‌رسد تا بعد از ان به فکر پر کردن ظرفیت‌هایمان بیفتیم؛ گردشگری سنتی و تقاضا محور عامل توسعه و پیشرو نمی‌شود و پایدار نیز نخواهد بود.


وی افزود: سال 2017 سال گردشگری پایدار است، در حالی که ما در جهت پایدار شدن گردشگری هیچ عملی را انجام نداده‌ایم؛ ما سعی می‌کنیم از اتفاق افتادن مجدد این امر در قبال تبریز که در سال 2018 پایتخت گردشگری جهان اسلام می‌شود، جلوگیری کنیم و به وسیله این شهر فرصت‌های گردشگری خود را به جهانیان نشان دهیم.


احمدی‌پور با بیان اینکه ما فرصت‌های میراث تاریخی و فرهنگی خود را تبدیل به جذبه‌هایی کردیم که از پراکندگی بسیاری در سطح کشور رنج می برد، اظهار کرد: تنها کاری که ما برای گردشگری کردیم این است که سه دستگاه را در کنار هم قرار دادیم و به آنها گفتیم که سازمان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم ولی ماموریت مشترکی که از میراث‌های فرهنگی این کشور دفاع کند ایجاد نکرده‌ایم.


وی اضافه کرد: اگر ما داشته‌هایمان را تبدیل به مزیت نکنیم، نمی‌توانیم برای آن جذابیت گردشگری تعریف کنیم.؛ ما در مرزهای خود ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیری داریم ولی هیچوقت تبدیل به مزیت نشده‌اند و آورده‌ای را برای مرزنشینان نداشته‌اند.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ادامه داد: ما باید برای فرصت‌های موجود برنامه‌ریزی کرده و آنها را تبدیل به برنامه‌هایی کنیم که سازمان موظف به اجرای ان باشد؛ تا زمانی‌که این راهبردهای ما تعریف نشود مانند این است که ندانیم به سمت کدام قبله نماز می‌خوانیم و اشکال نیز از آنجایی شروع می‌شود که سه دستگاه بدون ماموریت با یکدیگر ادغام شده‌اند.



فقدان یک سند بالادستی مشکل صنعت گردشگری است



وی فقدان یک سند بالادستی را مشکل صنعت گردشگری دانست و گفت: از شما خواهش می‌کنم تا در تنظیم این سند کمک کنید ما می‌خواهیم از طرفیت‌های موجود کمک بگیرم تا در پایان شهریور ماه این سند بالادستی  را در قالب سیاست‌های کلی گردشگری ابلاغ کنیم.


معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای نوروز 96 تمام تلاش خود را کردیم تا تنوع‌سازی مقصدهای گردشگری را انجام دهیم، بیان کرد: توانمندسازی جوامع محلی رسالت ماست و اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم، به طور یقین ضریب اشتغال افزایش می‌یابد.


احمدی‌پور تصریح کرد: ما به صورت پایلوت 76 روستا را در 31 استان کشور انتخاب کردیم تا بتوانیم اشتغال ایجاد شده در این روستاها را تبدیل به پایلوتی برای استان‌ها بکنیم؛ از شما نیز می‌خواهم به این سازمان کمک کنید و با مشخص کردن روستاهای هدف، اشتغال آن روستا او زیر نظر سازمان بر عهده بگیرید.


وی در پایان ضمن درخواست همکاری از دانشگاهیان و دانشجویان، اذعان کرد: از شما در خواست همکاری در تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌های عملیاتی در روستاهای خاص دارم و به همین دلیل مشارکت راه‌حل‌محور شما را برای توسعه گردشگری طلب می کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار