۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ۲۳:۲۵
کد خبر: ۷۶۳۷۲
Parvaneh Salahshoori (11)

پروانه سلحشوری با اشاره به نیاز جامعه به الگوهای موفق برای افزایش اعتماد به نفس دختران در جامعه، گفت: هرچند عده‌ای می‌خواهند به زنان از نظر جنسیتی نگاه کنند و جایگاهی برای زنان قائل نباشند، اما زنان و مردان باید با هم پیشرفت کنند.


به گزارش عطنا، پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشستی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی، چهارشنبه، 18 اسفندماه در سالن شهیدبهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد، با بیان اینکه یک نگاه بین نسلی در جامعه حاکم است، گفت: هرکدام از ما از دریچه نگاه خودمان به قضایا نگاه می‌کنیم که به بافت جامعه و موقعیت زمانی که در آن زندگی می‌کنیم باز می‌گردد.


سلحشوری با اشاره به مستند «زینت، یک روز به‌خصوص» که در این نشست اکران شد، اظهار کرد: این مستند اولین دوره شوراها در سال 1377 را نشان می‌دهد، در فیلم می‌بینیم که آقای خاتمی بحث شوراها را مطرح می‌کند و همانطور که می‌دانید، تشکیل شورا در قانون اساسی وجود داشت اما تا زمان خاتمی هنوز به‌وجود نیامده بود.


رئیس فراکسیون زنان مجلس با تأکید بر اینکه ساختارها در جامعه تعیین‌کننده هستند، تصریح کرد: در فیلم می‌بینیم ساختارها چه تاثیری بر زنان گذاشته‌اند، آنجا که زن پیری وجود دارد که گوشه‌نشین است و هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، به نظرم زن در این محیط اوج ناتوانی انسان را نمایش می‌دهد و این زنان چه تلاشی برای اثبات خود در این محیط می‌کنند.


او در ادامه گفت: زنان رای دهنده در این مستند، نماد تغییر هستند که می‌خواهند جامعه را از مرد سالاری خارج کنند.


سلحشوری با اشاره نقش چند وجهی «زینت» در این فیلم، گفت: «زینت» در انتهابات شرکت می‌کند اما همچنان کارهای خانه را نیز اناجم می‌دهد یعنی حتی زنی با این همه فعالیت باید کارهای معمول خانه را نیز اناجم دهد.


عضو کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان ریاست جمهوری، افزود: در قسمتی از فیلم، کار خانگی را زنان انجام می‌دهند و مردان خودشان را موظف به انجام آن نمی‌دانند و کارگردان با ظرافت این نقش‌ها را به بیننده نشان می‌دهد، شما در کنار تصویر «زینت» همسرش را می‌بینید که استراحت می‌کند و در انجام کارهای خانه کمکی نمی‌کند.


وی ادامه داد: در این فیلم دیالوگ زینت را می‌بینیم که می گوید «مگه می‌شود من را بیکار ببینی!» همین دیالوگ نشان می‌دهد که زنان باید خیلی  بیشتر نسبت به مردان تلاش کنند تا به جایی برسند، اما امسال زینت‌ها هستند که امید را به آدم برمی‌گردانند، در جامعه‌ای که برچسب‌های زیادی به افراد داده می‌شود و این نوع فیلم‌ها در صدا و سیمای ما جایی ندارند.




اگر تلاش های زنان در اروپا نبود آیا زنان آن موقع، در اروپا حق رای داشتند؟ این تلاش خود آنان بود که باعث شد نگاه تغییر کند اما ما هم تلاش‌های زیادی کردیم بودجه‌های زیادی برای ورزش زنان اختصاص دادیم، به زنان بی‌سرپرست نگاه داشتیم و بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی را به شدت پیگیری کردیم.



سلحشوری افزود: اما نیاز به این است که به دختران و زنان این جامعه الگوهایی نشان داده شود که به آنها القا کند که آنها هم می‌توانند کاری انجام دهند و در جامعه به مرور جا می‌افتد، هرچند عده‌ای می خواهند به زنان از نظر جنسیتی نگاه کنند و جایگاهی برای زنان قائل نباشند، به نظرم، زنان و مردان باید با هم پیشرفت کنند و هیچ‌کدام نسبت به دیگری برتری نداشته باشد.


این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید اعتماد به نفس دو طرف را بیشتر کرد، افزود: در فیلم می‌بینیم که وقتی به زینت گفته می‌شود همسرت اول شده، او با اعتماد به نفسی که دارد می‌گوید این غیر ممکن است پس نکته‌ای که برای توانمندسازی زنان در جامعه باید به آن توجه کرد، همین اعتماد به نفس است و با همین اعتماد به نفس باید توانمند شد و امیدوارم جامعه به جایی برسد که برحسب توانمندی افراد را انتخاب کند نه بر حسب جنسیت.


وی تصریح کرد: ما باید تلاشمان را بکنیم و دست از تلاش برنداریم، اما این تلاش‌ها نیاز به حمایت دارد و همه ما باید از همدیگر حمایت کنیم تا جامعه به عقب برنگردد و این حرکت بتواند آرام آرام ادامه پیدا کند.


در ادامه این پرسش مطرح شد که «شما به عنوان کسی که در این حوزه فعال هستید چه کاری برای این حوزه کرده‌اید آیا می‌شود زنان هم همپای مردان در حوزه‌های دیگر مانند سیاست وارد شود؟»


سلحشوری در این‌باره یادآور شد: شاید به این خاطر است که مادران بیشتر می خواهند فرزاندانشان را به حوزه هایی سوق دهند که کمتر ریسک‌پذیر است تا اینکه آنان را به حوزه‌ای مانند سیاست سوق دهند که پر از خطر است و این به تربیت خانواده‌ای که دختر در آن بزرگ شده است، برمی‌گردد.


این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران تاکید کرد: ما می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم، اما آن نگرانی که من درگیر آن هستم، این است که دختران ما بعضاً خودشان هم راه درست را نمی‌روند و درگیر زیبایی ظاهر هستند، این اعمال انحراف از هدف است، بچه‌های ما اگر این اعتماد به نفس لازم را داشته باشند، حتی اگر مثلاً زیبایی ظاهر را نداشته باشند، باید آگاهی درونی‌شان را بروز دهند.



«تغییر» از تلاش تک‌تک زنان و مردان ایجاد می‌شود



وی در پاسخ به این سوال که «شما به عنوان کارگزار چه کاری انجام داده‌اید؟» گفت: ببینید ما نماینده مردم هستیم و قدرت اجرایی نداریم، اما قدرت قانون‌گذاری داریم و در حوزه های مختلف کارهایی انجام داده‌ایم، مثلاً در ماده 116 قانون، بحث درباره عدالت جنسیتی است و این یعنی باید در دستگاه‌های مختلف عدالت جنسیتی برقرار شود.


سلحشوری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر عملکرد نمایندگان مجلس در حوزه اشتغال چه کاری برای جوانان انجام داده است، اظهار کرد: مسئله اشتغال مسئله خیلی مهمی است و پسران ما هم علاوه بر دختران درگیر آن هستند، مهم‌ترین کاری که ما باید در کنار تحصیل برای فرزندانمان انجام دهیم این است که آنان را درکنار تحصیل به مهارت‌آموزی تشویق کنیم و صرف مدرک‌گرایی مهم نیست و با مهارت‌آموزی به رشد آنان کمک کنیم، هر چند ما در برنامه ششم توسعه تلاش‌هایی در این‌باره انجام داده‌ایم و امیدواریم این معضل به مرور برطرف شود و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی جدی گرفته و تقویت شوند.


پرسش دیگری که در این نشست مطرح شد این بود که «شما از نظر کلی این بحث را دارید انجام می‌دهید، آیا به صورت جزئی، برای زنان کاری انجام داده‌اید که همه آنها بتوانند رشد کنند؟»


عضو کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: نوع نگاه حاکم بر مجلس کلی‌نگرانه است و وارد شدن به جزئیات بنا بر مقتضیات خیلی مشکل است و این بدان معنا نیست که ما از این محیط آگاهی نداریم اما بعضی چیزها را قانون‌گذار تغییر نمی‌دهد و باید خود مردم آن را تغییر دهند.


سلحشوری ادامه داد: اگر تلاش های زنان در اروپا نبود آیا زنان آن موقع، در اروپا حق رای داشتند؟ این تلاش خود آنان بود که باعث شد نگاه تغییر کند اما ما تلاش‌های زیادی کردیم بودجه‌های زیادی برای ورزش زنان اختصاص دادیم، به زنان بی‌سرپرست نگاه داشتیم و بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی را به شدت پیگیری کردیم.


در پایان پروانه سلحشوری با این چالش مواجه شد که «آیا نمایندگان مجلس بیشتر درگیر بازی‌های سیاسی هستند یا به دغدغه‌های مردم توجه دارند؟»


رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: در اینکه در مجلس، اکثر نمایندگان درد و دغدغه مردم را مورد توجه قرار می‌دهند شکی نیست،  به نظرم این مجلس از مجلس‌هایی است که بیشتر نمایندگان دغدغه این را دارند که کاری برای مردم انجام دهند و بعضی مواقع ممکن است رویکرد سیاسی حاکم شود اما بیشتر مواقع قطعاً این طور نیست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار