۱۲ دی ۱۳۹۵ ۰۸:۲۶
کد خبر: ۶۲۸۸۷
homayun-katuziyan

نشست «تبارشناسی و نقد نظری نظریه‌های جامعه‌شناسی دکتر کاتوزیان» با حضور جمعی از جامعه‌شناسان و محققان تاریخ چندی پیش به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد. دکتر ابوالفضل دلاوری که یکی از سخنرانان این جلسه بود سعی کرد با نگاه «جامعه‌شناسی سیاسی» کارنامه کاتوزیان را مورد بررسی قرار دهد.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ایران، دکتر ابوالفضل دلاوری، استاد جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر همایون کاتوزیان را از آن جهت که گرایش‌های ابطال‌گرایانه در علم اقتصاد و سیاست دارد، پوپری خواند و رویکرد جامعه‌شناختی او را بهره‌مند از نگاه پوپری دانست.


او در این راستا کاتوزیان را جامعه‌شناسی با دغدغه‌های سیاسی ارزیابی کرد و گفت: «کاتوزیان، از همان سال‌ها که در مدرسه البرز درس می‌خواند، دغدغه سیاست داشت؛ شاید دلیل این رویکرد به تجربه تراژیکی که او در سن ١١ سالگی و در جریان کودتای ٢٨ مرداد داشت، باز می‌گردد.»به زعم او، کاتوزیان، نوعی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و در عین حال مجموعه‌ای از نظریات را وارد عرصه سیاسی- اجتماعی ایران می‌کند که هرچند بی‌سابقه نبود اما تئوریزه کردن، تکرار و بازنمایی آنها در زمینه‌های متفاوت هنر، ادبیات، سیاست، اقتصاد، جامعه‌شناسی و تاریخ، ساحت علوم‌اجتماعی و سیاسی ایران را از خود متأثر کرده است.


دلاوری معتقد است که شبه‌پارادایمی که کاتوزیان ارائه می‌کند، فراز و نشیب‌های زیادی دارد و هر زمان ممکن است با اقبال مواجه شده یا به محاق برود. او این فراز و نشیب‌ها را به شرایط و زمینه‌های تاریخی وابسته می‌داند.


دلاوری رویکرد کاتوزیان را «پوپری» خواند و گفت: «گرایش ابطال‌گرایانه در آثار دکتر کاتوزیان بویژه در علم اقتصاد و در بررسی‌هایش از شخصیت‌ها و رویدادهای تاریخی برجسته است به طوری که او همه ارزیابی‌های رایج در کتاب‌های معمول و مرسوم تاریخ سیاسی و اجتماعی ما را شالوده‌شکنی می‌کند. این نقدگرایی او ریشه در ابطال‌گرایی پوپری دارد و رویکرد خودش نوعی اصلاح‌گرایی است.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار