۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۰۹۱۹
vazir olum farhadi

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دولت‌ها مکلف شده‌اند تا از تمامی ابزار برای تحقق اهداف 2030 استفاده کنند، مقررات آموزشی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همسو با راهبرد دسترسی همگان به آموزش وضع شده و مسئولان کشور موظف به ایجاد شرایط لازم برای گسترش و آموزش در همه سطوح اهم از ابتدایی، متوسطه و عالی هستند


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ایران، این بخشی از سخنان محمد فرهادی در نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 بود، سندی که دیروز با حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، وزیران آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری از آن رونمایی شد. وزیر علوم درباره اهداف سند 2030 گفت: آموزش 2030 چهار دستور کار توسعه پایدار آینده را تشکیل می‌دهد، نقش اصلی را در پایان بخشی به فقر، بهداشت و ایجاد رفاه انسانی به منظور فراهم ساختن فرصت‌های برابر برای زنان و مردان و کاهش تغییر اقلیم دارد.وی خاطرنشان کرد: البته اهداف آموزش 2030 در اسناد کلان بالا دستی کشور مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علم وفناوری کشور و برنامه‌های  5و6 توسعه گنجانده شده است.


به گفته وزیر علوم، بر اساس قانون اساسی ایران، دسترسی همه افراد واجد شرایط فارغ از جنسیت، دین و قومیت برای ورود به آموزش عالی بلامانع است.وی ادامه داد: کمیسیون ملی یونسکو در ایران اقدام هوشمندانه‌ای در ارتباط با بومی‌سازی چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 انجام داده و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در دستگاه‌هایی که عهده دار مسئولیت در حوزه‌های آموزش هستند، اقدام به تدوین سند ملی آموزش 2030 کرده است.وی گفت: هدف اصلی از تدوین این سند، ارتقای حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌المللی در حوزه آموزش و ارتقای مرجعیت علمی و آموزشی ایران در آسیا و اقیانوسیه و جهان است. تهیه سند ملی آموزش 2030 حرکت هوشمندانه ایران مطابق با آخرین مصوبات و دستورات بین‌المللی است.


وی با بیان اینکه اجرای موفق سند آموزش 2030 به جلب مشارکت گسترده در میان بخش‌های مختلف بستگی دارد، افزود: برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف 2030 باید بر مبنای رویکردی فرابخشی باشد که بر اساس همکاری مؤثر شفافیت و وحدت عمل شکل گیرد.فرهادی ادامه داد: این کار گروه ملی موظف است، گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاه‌های ذیربط را سالانه به هیأت وزیران ارائه دهد و گزارش نهایی را به کمیسیون ملی یونسکو جهت ارسال به مراجع بین‌المللی ارائه دهد.


وزیر علوم گفت: کار گروه ملی اجرای آموزش 2030 باید به ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت 18 نهاد و وزارتخانه دیگر از سوی دولت تشکیل شود که برنامه اجرایی و نظارتی تحقق کامل آموزش 2030 را در سطوح ملی و استانی همسو با اهداف و توسعه کشور اجرایی می‌شود.


فرهادی ادامه داد: این کار گروه ملی موظف است، گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاه‌های ذیربط را سالانه به هیأت وزیران ارائه دهد و گزارش نهایی را به کمیسیون ملی یونسکو جهت ارسال به مراجع بین‌المللی ارائه دهد. همچنین اکنون سهم ایران از تولید مقالات علمی به 1.8 درصد در سال 95 رسیده و ایران رتبه اول منطقه و رتبه 16 دنیا را از نظر تولید علم دارد.به گفته وی، اکنون 154 قطب علمی و 30 پارک علم و فناوری، 351 انجمن ملی، 713 واحد علمی و یکهزار و 172 نشریه علمی و پژوهشی در حال فعالیت هستند که ظرفیت خوبی برای کمک به تحقق اهداف آموزش 2030 محسوب می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار