۱۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۳۷
کد خبر: ۵۱۳۱۳

در راستای نام گذاری سال 2017 با عنوان «گردشگری برای همه» از سوی مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه علامه، روز شنبه 10 مهرماه، بزرگداشت روز جهانی گردشگری، در محل پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه، برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه، این مراسم با مشارکت و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و با اجرای برنامه‌هایی با عنوان گردشگری برای گروه‌های ویژه (نابینایان، معلولین، سالخوردگان و ....) برگزار شد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این آیین، ضمن تقدیر از گروه آموزشی گردشگری، مرکز مطالعات گردشگری و پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان دانشگاه در برگزاری این مراسم، عنوان کرد: برگزاری اینگونه مراسم، زمینه تعامل فکری اصحاب اجرا و اصحاب اندیشه را فراهم می‌آورد.


حسین سلیمی با تاکید بر اهمیت توسعه گردشگری برای رسیدن به توسعه پایدار اظهار داشت: گردشگری را به عنوان یکی از زمینه‌های اصلی توسعه کشور می‌دانیم و بر این باوریم که برای رسیدن به توسعه پایدار هیچ صنعتی مانند گردشگری نیست.


وی تاکید کرد: اهمیت گردشگری در جنبه اکتسابی آن یعنی کسب درآمد نیست بلکه این صنعت از منظر عمل و نظر عرصه جدیدی را روی اندیشمندان ما می‌گشاید و توسعه آن، زمینه ساز مبادله فکری بین جوامع مختلف است که بسیار حائز اهمیت است.


دکتر سلیمی در ادامه سخنانش گردشگری را یکی از ابعاد غیر قابل انکار اجتماعی انسان برشمرد و بیان داشت: گردشگری از این منظر می‌تواند یکی از معیارهای سنجش جهانی شدن باشد که در آن انسان‌ها وجودشان را معنادار درک می‌کنند.


وی با نگاهی به انسانیت در جهان امروز، اضافه کرد: گردشگری حوزه تبلور انسانیت و جریان یافتن و سیلان انسانیت در جهان ماست.


رئیس دانشگاه سپس با انتقاد از گسستگی بین حوزه و اجرا در جامعه و مشکلات فراروی آن تصریح کرد: متاسفانه شاهد گسستگی زیادی در حوزه اجرا و بخش دانشگاهی هستیم.


وی اضافه کرد: جامعه دانشگاهی ما به مرحله‌ای از بلوغ رسیده‌اند که به این گسستگی پایان دهند. فعالیت آموزشی و پژوهشی دستگاه‌های اجرایی به معنای بی نیازی آنها از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیست و نباید حوزه اجرا از دانشگاه منفک باشد.


mohamad-beheshti-gardeshgari-miras-farhangi


نایب رئیس انجمن علوم سیاسی ایران تصریح کرد: نیازمند پایان تصدی‌گری حوزه اجرا نسبت به پژوهش و آموزش و در عین حال ایجاد یک رابطه نزدیک و ارگانیک بین دانشگاه‌ها و حوزه اجرا هستیم. آن زمان خواهیم دید که در عرصه عمل و نظر شکوفا خواهیم شد.


وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: برگزاری این نشست‌ها بهانه و مقدمه‌ای برای ‌ورود به عرصه حل مسائل است. امیدوارم شاهد افق‌های جدیدی در عرصه اندیشه و کمک به حل مسائل این حوزه باشیم.


در ادامه رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه صنعت گردشگری می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه در زمینه اقتصادی را رفع کند گفت: توسعه این صنعت در کسب درآمد و ایجاد اشتغال برای جوانان بسیار موثر است.


سیدمحمد بهشتی افزود: در شرایط کنونی با افزایش صادرات نفت نمی‌توانیم درآمدهای قابل توجهی کسب کنیم ولی توجه به صنعت گردشگری، ضامن کسب درآمدهای پایدار است.


وی با بیان اینکه اسلام هراسی مهم‌ترین تهدید در صنعت گردشگری ایران محسوب می‌شود، گفت: این موضوع باعث شده تا درهای زیادی به روی کشورمان بسته باشد و در مراودات سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی ایران با سایر کشورهای جهان نیز تاثیر بگذارد.


در این مراسم، صاحب نظران حرفه‌ای، استادان متخصص، پژوهشگران بخش‌های مرتبط با گردشگری به طرح دیدگاه‌ها و تحلیل تجربیات خود برای زمینه‌سازی توسعه گردشگری پرداختند و همزمان کارگاه‌هایی به منظور نمایش ملموس ظرافت‌های صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور برپا شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار