۰۵ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۲۸
کد خبر: ۵۰۴۳۴
seyed-ehsan-khanduzi

کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در برنامه ششم توسعه به ایجاد پیمان پولی چند جانبه اشاره شده متاسفانه سرعت پیش برد این هدف در اقتصاد کشور تاکنون رضایت بخش نبوده است.


به گزارش عطنا به نقل از راه دانا، سید احسان خاندوزی با اشاره به موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور، گفت: نظم جدیدی که بعد از جنگ جهانی در عرصه اقتصاد بین الملل شکل گرفت، چند رکن و پایه نیز داشته که ما هم در حال حاضر در صورت‌های تحول یافته همان نظم اقتصادی زندگی می‌کنیم.


وی در تشریح ارکان نظم اقتصادی جهانی، بیان داشت: یکی از ارکان اصلی آن به سازماندهی‌های بین‌المللی در حوزه اقتصاد و بخش دیگر آن به مسئله تولید واحد پولی جهان برمی گردد؛ در گذشته مبادلات بر پایه استاندارد طلا صورت می‌گرفت و بعد از آن دلار آمریکا جایگزین آن شد.




انحصار دلار در بازار جهانی موجب سلطه آمریکا بر سایر کشورهای جهان شده است


کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: همین امر باعث شد تا دلار آمریکا مرجع اصلی مبادلات اقتصادی کشورها شود که این امر وجه ممیزی بی نظیری را در اختیار اقتصادآمریکا قرارداد و این امر موجب شد تا آمریکا به نحو متمایز تری نسبت به بقیه کشورها هم برای شهروندان خود ایجاد امکانات رفاهی کند و هم بسیاری از مبادلات اقتصادی جهانی را وابسته به دلار خود کند.


خاندوزی در ادامه با اشاره به عزم کشورهای اروپایی برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی آنها، تصریح کرد: اروپاییان که متوجه خطر سلطه و قدرت گرفتن آمریکا در پی انحصار دلار در بازار جهانی شدند، به این نتیجه رسیدند که با ارائه واحد پولی دیگر و اتفاق نظر کشورهای متحدان خود انحصار دلار را در بازار جهانی شکسته و از سلطه امریکا بر کشورهای جهانی جلوگیری کنند.




کشور‌های اروپایی و شرق آسیا در تلاش برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی خود هستند


وی با بیان اینکه کشورهای دیگر غیر اروپایی نیز در تلاش برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی خود بودند، عنوان کرد: بعد از اتحادیه اروپا، اقتصاد‌های نو ظهور از قبیل چین نیز در راستای حذف دلار از مبادلات اقتصادی تلاش‌های قابل توجهی داشتند و برای این امر سعی کردند تا با ایجاد پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه با کشور‌های دیگر مراودات اقتصادی غیر دلاری داشته باشند.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: تلاش‌هایی از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر در راستای حذف دلار از مبادلات اقتصادی آنها صورت گرفت، تمام این حرکت‌ها در قالب پازلی برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی جهانی صورت می‌گیرد و برای تکمیل قطعه‌های دیگر این پازل باید کشور‌های دیگر جهان نیز سعی کنند تا آرام آرام دلار را از مبادلات اقتصادی جهان حذف کنند.


خاندوزی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و شرق آسیا عزم جدی برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی خود دارند، افزود: حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور‌ها باعث تضعیف قدرت آمریکا و سلطه آن بر کشور‌ها می‌شود لذا تمام کشور‌ها باید برای تکمیل پازل حذف دلار از مبادلات اقتصادی تلاش کنند، کشور‌هایی از قبیل اتحادیه اروپا و کشورهای شرق آسیا در حال حاضر عزم جدی برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی خود دارند.




حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور جز سیاست‌های کلی نظام است


وی در ادامه با اشاره به این که موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه نیز در نظر گرفته شده است، گفت: حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور جز سیاست‌های کلی نظام در برنامه ششم توسعه است، که در بند چهارم برنامه ششم توصیه شده است که مبادلات اقتصادی کشور باید به سمت مبادلات چند جانبه سوق پیدا کند.




امیدواریم حذف دلار از مبادلات اقتصادی و ایجاد پیمان‌های پولی چند جانبه "قانون" شود


 کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه سرعت پیش برد مبادلات به سمت پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه رضایت بخش نبوده است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه به ایجاد پیمان پولی چند جانبه اشاره شده است، متاسفانه سرعت پیش برد این هدف در اقتصاد کشور تا کنون رضایت بخش نبوده است و امیدواریم حذف دلار از مبادلات اقتصادی و ایجاد پیمان‌های پولی چند جانبه در برنامه ششم به صورت الزام در آمده و در قانون کشور نیز درج گردد.




شبهات و سوالات موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی پاسخ داده شده است


خاندوزی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به شبهات و سوالات در زمینه حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور، افزود: شبهات و سوالات متعددی در زمینه حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور مطرح بود که کارشناسان و اقتصاددانان پاسخ این سوالات و شبهات را داده اند، مجلس نیز در سال گذشته در طی گزارشی به این موضوع پرداخت.


وی با اشاره به نوسانات ارزی در بازار جهانی بیان داشت: یکی از ایراداتی که به حذف دلار از مبادلات اقتصادی و برقراری پیمان دو یا چند جانبه با کشور‌های دیگر وارد می‌شود، موضوع نوسانات ارزی در بازار جهانی است که این امر هم راه حل‌هایی از قبیل کوتاه کردن بازه زمانی پرداخت و ... دارد که می‌توان با در نظر گرفتن این راه حل‌ها مشکل نوسانات ارزی را در بازار جهانی حل کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار