۰۳ مهر ۱۳۹۵ ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۰۳۱۲
uni22

رئیس اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور گفت: 13 دانشگاه برتر و بزرگ کشور که به سطح یک نیز نامیده می‌شوند در صدد برنامه ریزی و اقدام برای پیوستن به جمع 200 دانشگاه برتر دنیا هستند.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمود نیلی احمدآبادی روز پنجشنبه در دهمین اجلاس رئیسان دانشگاه‌های سطح یک کشور که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: به همین دلیل راهکارهای ارتقای دانشگاه‌های عضو این اجلاس برای پیوستن به 200 دانشگاه برتر دنیا بررسی خواهد شد.


وی با بیان اینکه این موضوع یکی از دستور جلسه‌های دهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور است، اظهار کرد: این دانشگاه‌ها بزرگترین نقش را در دستاوردهای علمی کشور داشته اند و کیفیت آنها، سطح آموزش عالی ایران را مشخص می‌کند.


بر اساس آخرین گزارش‌های نظام‌های رتبه بندی بین‌المللی، دانشگاه‌های سطح یک ایران در رتبه‌های بین 300 تا 800 دنیا قرار دارند که بالاترین رتبه‌ها مربوط به دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان است.


نیلی با تاکید بر اینکه بیشتر مدیران آینده کشور نیز در این دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند، گفت: بیشترین تعداد مقاله‌های معتبر بین‌المللی نیز از این دانشگاه هاست.


رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشگاه‌های سطح یک کشور همچنان جذب کننده برترین استعدادهای کشور در بین دانشجویان و اعضای هیات علمی هستند و صندلی‌های خالی مربوط به این دانشگاه‌ها نیست.


وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانایی‌های این دانشگاه‌ها در ارتباط با صنعت، ارتباط‌های بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی، تصریح کرد: با توجه به مجموعه این ظرفیت ها، آنطور که باید و شاید از آنها برای توسعه کشور استفاده نشده است.


نیلی با تاکید بر اینکه صرف تکیه بر بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی و دولتی نیز مشکلی را حل نمی کند، تصریح کرد: چالش‌های منطقه ای و جهانی مانند تغییر اقلیم نیز بدون همکاری دانشگاه‌ها حل نمی شود.


وی با اشاره به اهداف اجلاس رئیسان دانشگاه‌های سطح یک کشور، افزود: ما در این نشست به دنبال بررسی روش‌های حل مسائل اساسی کشور از طریق تجمیع ظرفیت‌ها و توانایی‌ها هستیم.


رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه، نگاه ما بخشی نگر نیست، تصریح کرد: ما از دولت می‌خواهیم که به ظرفیت بزرگ موجود در دانشگاه‌های سطح یک کشور توجه ویژه داشته است.


نیلی همچنین با اشاره به برخی بحران‌ها مانند آب که امروز در استان اصفهان وجود دارد، گفت: برخی چالش‌ها و معضل‌های امروز ناشی از مدیریت‌های نادرست در گذشته است.


وی همچنین به موضوع جانمایی کارخانه فولاد مبارکه در اصفهان اشاره و اضافه کرد: در آن زمان تعدادی از مسئولان و دانشگاهیان با این موضوع مخالفت کردند و امروز می‌بینیم که چگونه یک تصمیم، آینده کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


نیلی ادامه داد: امروز می‌بینیم که این تصمیم درست نبوده و چه مشکل‌ها و مسائلی را برای اصفهان بهمراه آورده است.


اجلاس رئیسان دانشگاه‌های سطح یک با حضور روسای 13 دانشگاه برتر و بزرگ کشور شامل دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، تبریز، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، شیراز و علامه طباطبایی به مدت یک روز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.


این نشست با هدف بحث و تبادل نظر درباره گزارش برنامه‌ها و روند برگزاری دومین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک ایران و اتحادیه دانشگاه‌های روسیه، تجمیع گرایش‌های تعریف شده در برنامه‌های درسی دانشگاه‌های عضو، مدل تعیین بودجه سرانه دانشجو و توزیع اعتبارهای عمومی دانشگاه‌ها و گزارش اقدام‌های انجام شده درباره مالیات بر قراردادهای پژوهشی برگزار شد.


بررسی راهکارهای ارتقای دانشگاه‌های عضو برای قرار گرفتن در فهرست 200 دانشگاه برتر دنیا، ساز و کار رتبه بندی دانشگاه‌ها و ارائه یک روش معیار برای این موضوع و نحوه جذب و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی از دیگر موضوع‌های نشست رئیسان دانشگاه‌های سطح یک کشور در دانشگاه اصفهان است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار