۲۲ تير ۱۳۹۵ ۱۳:۳۲
کد خبر: ۴۳۶۷۰

 computer


محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی متن خوان فارسی با کامپیوتر شدند که می‌تواند با صدای طبیعی انسان متنی را بخواند. در این نرم افزار از روش‌های آماری برای تبدیل متن به صوت استفاده شده است و دارای صدای زن و مرد از صدای گوینده‌های حرفه‌ای صدا و سیما است.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، همچنین این نرم افزار، قابلیت‌های هوشمند پردازش زبان طبیعی فارسی مانند تشخیص خودکار کلمات هم‌نگاره (مانند مَرد و مُرد)، تشخیص کسره اضافه برای خواندن روان متون، تلفظ کردن خودکار کلمات، خواندن کلمات انگلیسی با صدای یکسان با فارسی و تشخیص هوشمند انواع اعداد (تاریخ، ساعت، مبلغ و ...) دارد.


این نرم افزار تحت عنوان «آریانا۳» در یک شرکت دانش بنیان طراحی شده است. آریانا به صورت ماژول و سرویس تحت وب (Persian TTS Cloud) عرضه شده است که برنامه‌نویس‌ها و سایر کسب و کارها را قادر به استفاده از قابلیت تبدیل متن به گفتار در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای می‌کند.


از قابلیت متن خوان می‌توان در سامانه‌های تلفن گویا و VoIP برای خواندن اطلاعات متنی مختلف، در سامانه‌های انتقادات و پیشنهادات تلفنی جهت خواندن نظریه کارشناسی برای کم کردن حجم حضور ارباب رجوع در ادارات و ... استفاده کرد و همچنین در وب‌سایت‌ها (به ویژه در خبرگزاری‌ها و برای ایجاد امکان خواندن توسط افراد کم‌بینا و مسن) و نرم‌افزارهای تلفن همراه (مانند کتاب خوان، پیامک خوان و ...) به عنوان یک سرویس استفاده کرد.


این شرکت که نسخه اولیه نرم افزار آریانا را ابتدا برای استقاده نابینایان طراحی کرده بود در ماه رمضان موفق به رونمایی از محصول جدید شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار