۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۰۱:۵۷
کد خبر: ۴۰۸۴۵

به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، وحید احمدی افزود: اگر دانشجویی اختراعی برای ثبت در خارج از کشور داشته باشد، معاونت های پژوهشی دانشگاه ها تا جایی که اعتبارات دانشگاه ها اجازه دهد، حداکثر حمایت را برای ثبت این اختراع ارائه می دهند.


وی بیان کرد: اکنون با توجه به اینکه صندوق هایی از قبیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به پژوهشگران در زمینه ثبت اختراع در خارج از کشور کمک می کنند، برخی دانشگاه ها تا حدود صددرصد و برخی نیز تا 80 درصد برای این منظور حمایت مالی ارائه می دهند.


احمدی با اشاره به اینکه دانشگاه ها مشکلی در زمینه کمک به ثبت اختراع در خارج از کشور ندارند، یادآور شد: درحال حاضر حمایت ها برای ثبت اختراعات در خارج از کشور محدود است زیرا تعداد اختراعاتی که قابلیت ثبت در خارج از کشور را دارند، محدود است؛ فرآیند ثبت در خارج از کشور بسیار پیچیده و سخت است بنابراین باید توجه داشته باشیم که ثبت اختراع در هر کشوری که انجام می شود، صرفه اقتصادی داشته باشد.


وی افزود: مشکلات زیادی موجب محدود شدن ثبت اختراع در خارج از کشور شده است که از جمله آن می توان به نداشتن آشنایی افراد با بازار کشورهای دیگر اشاره کرد و همچنین اینکه اختراع باید در جایگاهی باشد که بتواند مراحل طولانی ثبت را طی کند.


احمدی گفت: امیدواریم با توجه به بهبود روابط ایران و سایر کشورها که بعد از توافق برجام درحال انجام است، این ذهنیت نیز در روابط افراد فراهم شود که می توانند از فضای اقتصادی کشورها برای ثبت اختراع خود در خارج استفاده کنند.


وی بیان کرد: در انتشار مقالات در عرصه بین الملل فرد مستقیما از انتشار خود بهره بین المللی می برد، اما در خصوص ثبت اختراع این طور نیست، افراد در ایران به ثبت اختراع در خارج بیشتر از جنبه پرستیژ و امتیاز نگاه می کنند در صورتی که در دنیا بیشتر به ثبت اختراع برای فروش محصول و فناوری می نگرند.


احمدی با بیان اینکه هنوز این فضا در کشور ایجاد نشده است، افزود: وزارت علوم هنوز ابلاغی در خصوص اینکه درصد مالکیت دانشگاه و فرد برای ثبت اختراع در خارج از کشور چقدر باشد، ارایه نکرده است و در حال حاضر ثبت به صورت توافقی انجام می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار