۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۰۱:۳۸
کد خبر: ۴۰۵۱۱

به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، سید فردین تقی‌زاده، در مورد نحوه پرداخت وام‌ها توضیح داد: سعی می‌شود با مکانیزه شدن سیستم،در کمترین زمان ممکن وام در اختیار دانشجویان قرار گیرد. در خصوص در زمینه وام ازدواج و با توجه به تأکیدی که بر ازدواج دانشجویی و تسهیل ازدواج است، مبلغی توسط صندوق رفاه وام ازدواج به دانشجو می شود.


معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: در کنار وام‌های دانشجویی تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد علوی منعقد شده تا دانشجویان کم‌بضاعت و بی‌بضاعت از تسهیلات این بنیاد استفاده کنند.


فشار مالی تغذیه بر دانشگاه‌ها


تقی زاده در ادامه با اشاره به وضعیت تغذیه دانشجویان تصریح کرد: اعتباری که از طرف سازمان مدیریت در ردیف اعتبار غذای دانشجویی به دانشگاه‌ها اعطا می‌شود با قیمت تمام شده غذاهای دانشجویی فاصله دارد و در این حوزه فشار مالی بر دانشگاه‌ها وجود دارد. لذا صندوق رفاه ایده تبدیل یارانه به وام را مطرح کرد که عملی نشد امابا طرحی که امسال به دولت ارایه شد، علاوه بر افزایش بودجه تغذیه دانشجویی عادی که هرساله صورت می‌گیرد،مقرر شد 100 میلیارد تومان در بودجه دانشگاه‌ها برای تغذیه دانشجویان لحاظ شود.


وی اظهار کرد: مشکلات تغذیه موجب می‌شود دانشگاه‌ها بدهکاری‌هایی به پیمانکاران غذا داشته باشند، ولی با ورود بخش خصوصی و تقویت زیرساخت‌های رستوران‌های آزاد می‌توانیم فشاری که به دانشگاه‌ها وارد می‌شود را به گونه‌ای جبران کنیم. ین در حالیست که معمولاً با توجه به مشکلات دانشجویان سعی می‌کنیم نرخ ژتون افزایش آن‌چنانی نداشته باشد تا فشار بر دانشجویان کمتر شود، اما از طرف دیگر این فشار روی دانشگاه‌ها است و بودجه تغذیه‌، قیمت تمام شده را کفاف نمی‌دهد.


ترغیب بخش خصوصی به خوابگاه سازی


وی در خصوص خوابگاه‌ها نیز اظهار کرد:متاسفانه در برنامه پنجم توسعه ما از خوابگاه سازی منع شدیم، در صورتی که بسیاری از خوابگاه‌های دانشگاه‌ها مشکل پیدا کردند، بنابراین با بخش خصوصی وارد مذاکره شده‌ایم تا این بخش خوابگاه‌های اجاره به شرط تملیک در دانشگاه‌هایی که بتوانند زمین خوابگاه را تأمین کنند بسازد و دانشگاه اجاره‌بهای آن را به بخش خصوصی پرداخت کند.


معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: بودجه مورد نیاز برای اینکه خوابگاه ها به شرایط مطلوب برسند، 550 میلیارد تومان است. این موضوع در قالب طرح به دولت ارائه شده و در حال پیگیری هستیم. طرح بعدی، پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات بانکی با سود 6 درصد به سازندگان بخش خصوصی است تا رغبتی برای آن‌ها ایجاد شود که خوابگاه‌های جدیدی بسازند.


وی افزود: برای اولین بار در کشور درجه‌بندی خوابگاه‌ها را شروع کرده‌ایم. خوابگاه‌ها بر اساس هفت شاخص و 52 زیر شاخص در پنج سطح تقسیم شده‌اند و سعی داریم که نرخ اجاره‌بهای دانشجویی در سال 95 و 96 بر اساس پنج سطح درجه‌بندی عادلانه شود.


تقی زاده با اشاره به وام شهریه افزود: با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان متقاضی این وام هستند ردیف مربوط به آن در سال 93 تخصیص صفر درصد بود، در سال 94 فقط 38 میلیارد تومان دولت به وام شهریه کمک کرد ولی صندوق رفاه بالغ بر 200 میلیارد تومان در این ردیف وام پرداخت کرد. با رایزنی که با بانک‌ها داریم به تمام دانشجویان دکترا وام ویژه دکتری تعلق می‌گیرد.تاکنون برای دانشجویانی که تقاضای وام دکترا داده‌اند و شرایط بخشنامه صندوق رفاه را داشتند پاسخ مثبت داده شده است. وام دکتری به دانشجویانی که پروپوزال خود را تصویب کنند، هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار