۲۱ فروردين ۱۳۹۵ ۱۸:۰۳
کد خبر: ۳۳۹۲۸

n00000238-r-s-004


دکتر "محمدباقر خرمشاد" به نمایندگی از دانشگاه علامه طباطبایی در افتتاحیه «همایش گفتگوی فرهنگی میان ایران و روسیه» که دیروز  در سن پترزبورگ برگزار شد، به فلسفه حضور هیئت ایرانی در این دانشگاه پرداخت و گفت : این می تواند آغاز خوبی برای گسترش دیپلماسی عمومی دو کشور از طریق دانشگاه علامه ایران و دانشگاه علوم انسانی سن پترزبورگ برای گسترش روابط دیپلماتیک ایران و روسیه باشد.


به گزارش عطنا، به نقل از دیدبان روسیه، این استاد سرشناس دانشگاه در ابتدای سخنانش به روابط میان دو کشور ایران و روسیه پرداخت و گفت: "ما دو کشور همسایه هستیم ولی شرایط کنونی و جهان امروز ما را در وضعی قرار داده است که بیش از هر زمان دیگری چاره ای جز افزایش استراتژیک روابط نداریم. بهبود شرایط در روابط استراتژیک به لوازمی نیازمند است؛برای تداوم چنین روابطی علاوه بر سطح دیپلماسی رسمی، باید در سطح ملت ها نیز گسترش و رشد ایجاد شود. آقای سفیر به ابتکارهای خوبی که شروع شده است اشاره کردند؛ اما این سوال مطرح است که آیا ما در شرایط مطلوبی هستیم؟ برای پاسخ به این سوال، سوالی را از دانشجویان می پرسم: چقدر از ایران به عنوان کشور همسایه خود آشنایی دارند؟ چه میزان از روس ها ایران را برای بازدید و گردشگری انتخاب می کنند و چقدر از ایرانی ها حاضر هستند که به روسیه کنند؟ چقدر از دانشجویان روسی در ایران تحصیل می کنند و چقدر دانشجوی ایرانی در روسیه؟"


دکتر خرمشاد پس از این پرسش ها به دلیل حضور هیئت ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: «مجموع داده ها نشان می دهد که فاصله زیادی وجود دارد و به همین دلیل با یک هیئت علمی گسترده و توانمند برای برقراری دیپلماسی علمی اینجا آمده ایم. برای گسترش این روابط یک سری فرصت های تاریخی و البته یک سری موانع پیش روی ما می باشد؛ .ولی ما اراده کرده ایم فرصت ها را افزایش دهیم و موانع را به حداقل برسانیم».


وی سپس به ظرفیت تمدنی پیش رو اشاره کرد و گفت: "ما می خواهیم بر موانع ذهنی تاریخی و موانع بوروکراتیک موجود غلبه و از فرصت اشتراکات و اهداف تمدنی و مواضع مشترک در جهانی چند قطبی استفاده کنیم. فرصت ها و ظرفیت های بسیار بالایی وجود دارد که لازمه آن نزدیکی در سطح تمدنی و فرهنگی است."


دکتر خرمشاد در انتهای صحبت های خود در بخش افتتاحیه پیشنهاد کرد: "با توجه به ظرفیت دو دانشگاه [علامه طباطبائی و سن پترزبورگ] اراده های قوی پیشنهاد می کنم که این گفتگوی ساختارمند تمدنی بین ایران و روسیه را ادامه دهیم و در واقع نوعی دیالوگ یا گفتگوی تمدنی میان ایران و روسیه ایجاد کنیم. گفتگویی میان ایران اسلامی و روسیه مسیحی؛ ایران اسلامی شیعی و تمدن روسی مسیحی ارتدوکس. به نظر من با توجه به ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی و وجود فرد انگیزه داری همچون دکتر تیشه یار به عنوان مدیر دفتر همکاری های بین المللی و با ریاست دکتر سلیمی این اراده وجود دارد. این می تواند آغاز خوبی برای گسترش دیپلماسی عمومی دو کشور از طریق دانشگاه علامه ایران و دانشگاه علوم انسانی سن پترزبورگ برای گسترش روابط دیپلماتیک ایران و روسیه باشد.


شایان ذکر است همایش «گفتگوی فرهنگی میان ایران و روسیه» با حضور دانشگاه علامه طباطبائی به نمایندگی از ایران در 19 و 20 فروردین ماه سال جاری در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار