۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۴۲۰

عطنا- مراسم بزرگداشت روز زن و مادر به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) با همكاري معاونت فرهنگي و اجتماعی دانشگاه و حضور دكتر عبدالله معتمدي، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، دكتر مريم اردبيلي، مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده به صورت حضوري و آنلاين در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم با اهدای سلام بر كوثر دو عالم گفت: حضرت فاطمه(س) الگوي بي بديل جهان و زنان است. نگاه به زن، در فرهنگ اسلامي نگاهی ممتاز و فارغ از جنسيت است. در قرآن برای دعوت به ايمان، تقوي و... تفاوتی بین مرد و زن وجود ندارد. نگاه خدا به حقيقت وجودي انسان ها و روح آن‌هاست.

وی ادامه داد: نگاه به زن آنچه در فرهنگ گذشته بوده و آنچه که از دنياي غرب به ما رسيده برخلاف قرآن و اسلام است و نياز است بیشتر به نقش و جايگاه زن احترام گذاشته شود. باید حس عزت نفس و احترام به آنها داده شود تا آنها نيز اين حس را به بقيه انتقال دهند.
در ادامۀ این مراسم، حجت الاسلام والمسلمين حسام الدین خلعتبري، سرپرست دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی ضمن تبريك و خيرمقدم به حضار در وصف ارزش زن گفت: يقيناً ارزش جامعه به ارزش زنان است و در صورت بروز مشكل براي زنان، جامعه نيز دچار مشكل خواهد شد.

وی ادامه داد: نمونۀ عيني اين امر مهم، حضرت فاطمه(س)، فرزندان و همسر نيكويي كه به واسطۀ وجود پاك ايشان بود و تلاشي كه در جهت رشد و تعالي خانواده داشتند، است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این حديث پيامبر اکرم(ص) که «اگر تو نبودي، من جهان را خلق نمي كردم و اگر علي نبود تو را خلق نمي كردم و اگر فاطمه نبود، من شما و علي را خلق نمي كردم»، گفت: مضامين الهي بسیاری در آن مستتر است و به نمايي از يك وجود پاك كه نسلي پاك را به وجود آورده است اشاره دارد. این حدیث همچنین اهمیت جايگاه بلند مرتبۀ اين  الگوي تام كه بدون حضورشان تمام عالم لنگ مي زند و مسئلۀ تربيت و تاثيرگذاري زن كه مي تواند گره‌گشاي جوامع مختلف باشد اشاره می‌کند.

در ادامه مراسم، دكتر اردبيلي، مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده در سخنانی گفت: عامليت اين وجود بزرگوار محدود به زمان و مكان نیست. آن حضرت ضمن اینکه همسر و مادري نمونه بودند در برابر ظلم هم ایستادگی کردند. از ولایت دفاع کردند و حق خود را از ظالمان گرفتند.

وی ادامه داد: از دامن چنین زنی، فرزندی با  با این خصایص پرورش پیدا کرد که بر خلاف نظر و تفسیر قدرتمندان آن زمان در واقعه كربلا، جز زیبایی چیزی نمی‏بیند و عامليت اثرگذار حضرت زينب بوده که این روایت را به تمام عالم به درستی معرفی کرد.

دکتر اردبیلی اظهار کرد: در آیات و روایات به اهمیت نقش زنان زیاد پرداخته شده اما با یک نگاه ساده انگارانه و با وجود تعدد نقوش و تضاد متحجرین بقیه نقش‏ها را حذف کرده و فقط نقش همسری و مادری را پررنگ نمودند. در مقابل، مدرنیست نقش مادری و همسری را کنار زد. نگاه سطح بعدی که کمی مثبت‏تر بود انگاره، خانه یا جامعه را  به انگارۀ هم‌خانه و هم‌جامعه تبدیل کرد؛ اما تلفیق این دو دنیای جدا از هم  نیاز به فداکردن زن و ایجاد یک «سوپر زن» بود که موجب فرسایش او می‏ شد.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده تصریح کرد: به دنبال درس گرفتن از نگاه سطح بالاتری مانند عاملیت حضرت صدیقه طاهره هستیم. یعنی علاوه بر تعدد نقش، انعطاف، امکان و باور در جامعه و خود زنان ایجاد شود و این تعدد تضاد به وجود نیاید بلکه موجب هم‌افزایی در نقش شود. هر زنی در مدل واقعی خود ایجاد شود هر چند با وجود تصلب ساختار، امکان این کار کمی مشکل است اما بايد اين خصيصه در وجود زنان و جامعه ايجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: زن مظهر خلاقيت‌ «الله» است و اگر بخواهند آيندۀ استعمال شدۀ ديگران را زندگي كنند، مي‏ميرند و باید دنیا باور کند که این امکان تعدد نقش و ترکیب وجود دارد. ما نباید محدود به خانه و جامعه شویم. در هر نقطه‏ای می‏شود اثرگذار بود. اگر باور به زن و عاملیت او وجود داشته باشد، اتفاقات خوبی در عالم خواهد افتاد.

دکتر اردبیلی با اشاره به عاملیت زنان که در ذات آنهاست، بیان کرد: زن در خانواده، نقش محوری و فرهنگی دارد. به همین دلیل در شهرداری تهران نیز بر محور خانواده تاکید می شود. خانواده را به عنوان یک کنش حل مسئله به رسمیت می‏شناسیم و به مثابه یک سیستم پویا و تاثیرگذار جدی گرفته می شود. تلاش در جهت تقویت خانواده‏ نیاز به ساختار شکنی و الگوهای عملی دارد تا به این نتیجه برسیم که جایگاه زن در کجا قرار دارد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار