۰۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۷:۰۵
کد خبر: ۳۰۳۴۰۸

عطنا- دکتر موسی عبداللهی درباره اهمیت نقش روسیه در جهان و منطقه خاطرنشان کرد: روسیه یک قدرت بسیار مهم در معادلات منطقه ای و بین المللی بوده و یکی از کشورهای عضو شورای امنیت است که از طریق دریای خزر، همسایه مستقیم و هم مرز ماست.

وی ادامه داد: روسیه یکی از قدرت‌های هسته ای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد و یکی از اقتصادهای بزرگ دنیاست و اهمیت همکاری با روسیه بر هیچ کس پوشیده نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: نکته مهم در روابط ایران و روسیه این است که هر دو کشور به دلیل همجواری جغرافیایی، تهدیدات و منافع مشترکی دارند مثلاً بی ثباتی افغانستان یک تهدید مشترک برای دو کشور است. آمریکایی‌ها و غربی‌ها تحت تاثیر بحران در افغانستان قرار نمی گیرند اما ما در این محیط و جغرافیا زندگی می کنیم و هر تغییری در جغرافیای سیاسی و مناسبات امنیتی منطقه مستقیماً بر امنیت ملی ما تاثیر می گذارد.

وی، مرزهای طولانی ایران با افغانستان و در کنار آن، تاثیرپذیری کشورهای آسیای میانه و به تبع آن روسیه از تحولات این کشور را یادآور شد و افزود: مهاجران زیادی از کشورهای آسیای میانه و به ویژه تاجیکستان که با افغانستان هم مرز است در روسیه حضور دارند و گسترش تروریسم در افغانستان، امنیت روسیه را هم تهدید می کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روابط تهران-مسکو بر اساس منافع و تهدیدات مشترک علیه دو کشور تنظیم شده، خاطرنشان کرد: سوریه نمونه بسیار موفق مبارزه مشترک ایران و روسیه علیه تروریسم بود. جمهوری اسلامی با حضور مستشاری و روسیه با نیروی هوایی توانستند تروریسم بین الملل را در منطقه شکست دهند.

دکتر عبداللهی گفت: داعشی ها که بخشی از آنها از مناطق تحت قلمرو روسیه به سوریه آمده بودند بعدها می توانستند تهدیدات مستقیمی را علیه امنیت روسیه داشته باشند.

وی، سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به روسیه را از جهت توجه به حلقه‌های مفقوده در روابط دو کشور مهم ارزیابی کرد و افزود: در روابط ایران و روسیه حلقه‌های مفقوده زیادی وجود دارد زیرا روابط دو کشور در همه جنبه ها رشد متوازنی نداشته است.

سفر آیت‌الله رئیسی دریچه‌های جدیدی به روی روابط دو کشور گشود

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سطح روابط تهران و مسکو در سطح سیاسی بسیار بالاست و سفرهای مداومی که هیات های دیپلماتیک به ویژه، وزیران خارجه به پایتخت های یکدیگر دارند حاکی از این موضوع است. دیدار ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از دیگر مصادیق بالا بودن سطح روابط سیاسی دو کشور است.

دکتر عبداللهی با اشاره به سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به مسکو و دیدارهای انجام شده بین مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت: این سفر، اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراتیو روسیه برای توسعه روابط را در معرض دید جهانیان گذاشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه، روابط ایران و روسیه در بخش‌هایی که واقعاً ضامن روابط باثبات و پایدار دو کشور هستند توسعه پیدا نکرده، افزود: روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با اراده سیاسی که برای توسعه روابط وجود دارد، رشد نکرده اس. در صورتی که روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و در سطح مردم توسعه پیدا کند، روابط خیلی پایدارتر خواهد بود. 

این استاد دانشگاه به سرنگونی یک جنگنده روس توسط ترکیه در سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: زمانی که ترکیه جنگنده روسیه را زد، رابطه دو کشور به بدترین سطح خود رسید و پوتین از آن به عنوان «خنجر زدن از پشت» یاد کرد ولی این روابط دوباره احیا شد زیرا اقتصاد دو کشور درهم‌تنیده و به هم وابسته بودند.

دکتر عبداللهی، وابستگی کشاورزی و گردشگری ترکیه به روسیه را یادآور شد و افزود: بخش خصوصی و مردم دو کشور برای تجدید روابط به دولت‌ها فشار آوردند و همین موضوع زمینه احیای روابط و کاهش تنش ها را بین دو کشور فراهم کرد.

وی به تاکید مقامات ارشد ایران و روسیه از جمله حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزیران خارجه دو کشور برای گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: سفر آیت الله رئیسی به مسکو زمینه های استحکام بخشی به روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین دو ملت روسیه و ایران را فراهم کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با ابراز امیدواری نسبت به باز شدن دریچه های جدیدی در روابط تهران-مسکو بعد از سفر آیت الله رئیسی گفت: به عنوان کسی که همایش های مشترکی را با همکاری دانشگاه های روسیه در دانشگاه علامه(ره) برگزار کردیم می توانم بگویم که ارتباط بین مراکز دانشگاهی و پژوهشی دو کشور به شدت در تغییر نگاه طرف های مقابل موثر است.

دکتر عبداللهی تصریح کرد: چون متاسفانه زبان روسی در ایران و زبان فارسی در روسیه خیلی گسترده نیست و افراد زیادی آن را نمی‌دانند، رسانه‌های غربی با تسلطی که بر جریان رسانه دارند مانع از نزدیک شدن دو ملت به یکدیگر شده اند.

وی گفت: امیدوارم که بتوانیم در مسیر بهبود روابط همه جانبه و متوازن با روسیه گام برداریم تا بتوانیم روابط پایدار با این قدرت بین المللی و کشور دوست و همسایه داشته باشیم.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار