۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۴:۴۶
کد خبر: ۳۰۳۴۰۴

عطنا- آیین رونمایی از کتاب «دانشگاه عمومی» (صداوسیما از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی) نوشته محمدحسین آزادی با حضور منصوری‌لاریجانی، استاد و نویسنده فلسفه و عرفان اسلامی، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، محمدجواد ادبی، پژوهشگر، محقق و کارشناس‌مجری رادیو و تلویزیون، محسن حبیبی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، محمدحسین ساعی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره، محمدصادق شهبازی، فعال فرهنگی و رسانه ای و جمعی از دانشجویان و پژوهشگران در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

محسن حبیبی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست گفت: همان ابتدایی که این کتاب منتشر شد آن را مطالعه کردم، این اثر، اثر ارزشمندی است. نمونه های مشابهی در این زمینه وجود دارد ولی این کتاب خواندنی و جمع و جور با یک دسته بندی مناسب و عالمانه است که نه تنها برای نیروهای صداوسیما بلکه برای همه اهالی رسانه می تواند مفید واقع شود. 

حبیبی مشکل کنونی رسانه را کامل نبودن حلقه و زنجیره بین مراکز علمی و رسانه ای دانست و افزود: در واقع ما نمی توانیم فکر و اندیشه را به محصول هنری و رسانه ای تبدیل کنیم به طوری که مدیران در یک فضا می اندیشند و برنامه سازان در فضای دیگری می اندیشند. این استاد دانشگاه آثاری چون دانشگاه عمومی را گفتمان ساز و برطرف کننده این مشکل دانست و گفت: برای من جای خرسندی است که یک ناشر خصوصی مسئولیت انتشار این اثر را برعهده گرفته و یک کار ارزشمند در حوزه صداوسیما را با قلم یک نویسنده جوان منتشر نموده است. کتاب، بسیار خوب جمع بندی کرده، مباحث انتهای هر فصل به صورت درختواره ارائه شده، کاربردی است و مطالب هم به صورت موضوعی و هم به صورت تاریخی و بر اساس مخاطبان مختلف مطرح شده است.

کتاب دانشگاه عمومی، حلقه واسط مراکز علمی و رسانه است/ صداوسیمای مطلوب رهبران انقلاب مروج چهار اصل حکمت، فضیلت، عدالت و شجاعت است

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی نبود گفتمان مسلط بین نیروهای رسانه ای جهت رسیدن به یک رسانه دینی را مشکل دیگر این حوزه برشمرد و گفت: عنصر رسانه ای ما باید به یک تحول وجودی برسند، همانطور که شخصی مثل فارابی به یک تحول وجودی رسید و اثری همچون تحصیل السعاده را از خود برجای گذاشت.

حبیبی گفت: البته این کار ابتدا باید در وزارت آموزش و پرورش انجام شود. اگر توانستیم در آموزش و پرورش کاری انجام دهیم و بچه‌ها را به‌درستی تربیت کنیم، کار ارزشمندی انجام داده‌ایم. بنابراین فقط کار رسانه نیست و باید نهادهای دیگر نیز پای کار بیایند.

این استاد دانشگاه در انتهای صحبتش حمایت از این اثر را ضروری دانست و گفت: با توجه به خاص بودن مخاطبان این اثر نیاز است مدیران رسانه آن را منتشر کنند و در بین عوامل برنامه‌ساز قرار بدهند. از ناشران این کتاب هم می‌خواهم با توجه به اقدام ارزشمندی که برای این کتاب انجام دادند، به یک کتاب و یک شماره اکتفا نکنند و به فکر نسخه‌های بعدی هم باشند و نوآوری‌های دیگری هم در این زمینه داشته باشند.

صداوسیمای مطلوب رهبران انقلاب مروج چهار اصل حکمت، فضیلت، عدالت و شجاعت است

منصوری لاریجانی گفت: بسیار خوشحالم که در جلسه رونمایی از کتاب بسیار ارزشمندی درباره صداوسیما شرکت کردم. رسانه فی نفسه نه خوب است نه بد مثل تیغ تیز است. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم می فرمایند اهمیت رسانه از موشک و بمب اتم هم بیشتر است واقعاً این حساسیت به همین شکل است. امروز رسانه ها در دست قدرت های جهانی و شرکت های بزرگ آمریکایی و صهیونیستی است. 

این استاد دانشگاه افزود: فیلسوفان یونانی برای رسیدن به حیات مطلوب به چهار فصل اشاره دارند: حکمت،‌ فضیلت،‌ شجاعت و عدالت. اتفاقاً در بیانات رهبر معظم انقلاب هم به این موارد اشاره شده است و وظیفه ای که ایشان برای متصدیان رسانه تعیین فرموده اند ترویج همین چهار اصل است. منصوری لاریجانی گفت: حکمت را اهل علم در حوزه و دانشگاه تولید می کنند و همانطور که رهبر انقلاب انتظار دارند صداوسیما باید چشمه ای باشد که معارف از آن بجوشد و تشنگان را سیراب کند ولی واقعیت آن است که ما تاکنون چشمه ای ندیده ایم. چشمه وجود دارد ولی خشک است، «چون ز چشمه آمدی چونی تو خشک/ ور تو ناف آهویی کو بوی مشک/ زانک می‌گویی و شرحش می‌کنی/ چون نشانی در تو نامد ای سنی».

کتاب دانشگاه عمومی، حلقه واسط مراکز علمی و رسانه است/ صداوسیمای مطلوب رهبران انقلاب مروج چهار اصل حکمت، فضیلت، عدالت و شجاعت است

این پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی بیان داشت: اینها سرفصل هایی است که در «تحصیل السعاده» جناب فارابی آمده است،‌ فارابی کسی است که اتوپیای مطلوب فلاسفه یونان را با موازین و مفاهیم دینی در هم آمیخته و یک اتوپیای دینی ارائه داده است. منصوری لاریجانی یادآور شد: رهبر انقلاب بر اساس همین چهار اصل تکلیفی بر عهده صداوسیما نهاده است. در واقع «فضیلت» مطالبه اخلاق اسلامی از یک جامعه مدنی است که مدعی اسلامیت است. از طرفی باید از مردم مطالبه فضیلت کند در صورتی که خودش بتواند الگوهای فضیلت را بسازد و تبلیغ کند. 

منصوری لاریجانی گفت: صداوسیما باید باشگاه فرهنگی و علمی همه صاحبان قلم و اندیشه باشد. پس معدل علمی فضلا،‌ علما، عرفا،‌ ادبا و صاحبان قلم و حوزه و دانشگاه «حکمت»، معدل جامعه ما «فضیلت»، معدل دولتمردان و مسئولان‌ «عدالت» و معدل مرزداران و نیروهای مسلح «شجاعت» است. 

کارشناس مجری برنامه معرفت اظهار داشت: همانطور که رهبر انقلاب می فرمایند این کار صداوسیما است یعنی باید این چهار رکن را الگوسازی کند و سرفصل ها و مواد درسی آن بر عهده شبکه های مختلف بگذارد. از طرفی مطالبات مردم و نیازهای جامعه را بخواهد و از طرفی الگوها را معرفی نمایند. 

منصوری لاریجانی کار تبادل و تعامل و تعاون و توازن را بر عهده صداوسیما دانست و افزود:‌ اینکه حضرت امام فرمودند صداوسیما دانشگاه بزرگ اسلامی است مرادشان ترویج همین چهار اصل است. انتظار آن است که این اصول در دانشگاه صداوسیما تدریس شود و این دانشگاه به مجموعه تولیدکننده فضائل،‌ ارزش ها و‌ نوسازی معنوی تبدیل شود. 

این فسلفه پژوه از کتاب دانشگاه عمومی به عصاره احکام رؤسای صداوسیما تعبیر کرد و ادامه داد:  امروز تمام مسئولان پیشین این سازمان باید پاسخ دهند که چقدر فرامین و فرمایش های رهبر انقلاب را پیاده کرده اند،‌ موانع چه بود و چرا تحقق نیافته است.

منصوری لاریجانی بیان داشت: یک نکته دیگر هم که باید به آن توجه داشت پاسخ به این پرسش است که آیا رسانه یک سیستم ارگانیک واحد است یا متکثر هم می شود. جرج واشنگتن در مانیفست خود معتقد است در جهانی سازی، فرهنگی را تعریف کرده ایم که واحد است و هیچ گوشه ای در جهان نمی تواند بر اساس موازین فسلفی و دینی خود فرهنگ یا رسانه ای مجزا از چیزی که ما تعریف کرده ایم به وجود بیاورد حتی نمی توانند تعریف دیگری جز آنچه ما از انسان ارائه می دهیم عرضه کند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه الان تمام وادادگی های ما در حوزه شناخت شناسی است گفت: کجا فلاسفه ما آمده اند روی این مبانی و مؤلفه ها بحث های علمی کنند که آیا آنچه غرب مطرح کرده یعنی یکسان سازی فرهنگی و رسانه ای و رهایی از آن شدنی است یا نیست.

کتاب دانشگاه عمومی، حلقه واسط مراکز علمی و رسانه است/ صداوسیمای مطلوب رهبران انقلاب مروج چهار اصل حکمت، فضیلت، عدالت و شجاعت است

منصوری لاریجانی ادامه داد: ما هر لحظه زیر بمباران جنگ نرم هستیم،‌ هیچ اثر و صدا و احساسی هم ندارد،‌ مثل ویروسی که وارد بدن می شود و زمانی متوجه می شویم که کار از کار گذشته است. امروز این نبرد در رسانه ها از جمله فضای مجازی که در حکم رئیس جدید صداوسیما بر آن تأکید شده دنبال می شود. بر همین اساس و همانطور که در قرآن آمده «ادع الی سبیل ربک بالحکمه» باید محور مباحث دانشگاه هایی چون دانشگاه صداوسیما،‌ حکمت مدار شود. در ادامه همین آیه می فرماید «و الموعظه الحسنه و جادلهم بالّتی هی احسن» که همان فضیلت سازی و جدال احسن است. رسانه باید از مسئولان عدالت را مطالبه کنند، جدال در واقع خواستنی است که طرف نمی خواهد،‌ یک بار هست مسئولی خودش عدالت مدار است و یک بار هم هست ما باید از او بخواهیم و مطالبه کنیم. از نیروهای دفاعی هم باید مطالبه شجاعت کنیم. وی افزود: البته شجاعت همیشه به معنای توپ و تانک درست کردن نیست، ‌ایجاد یک هیبت است،‌ یکی از منازل عرفانی هیبت است یعنی عارف در مقام هشتاد و سوم به هیبت می رسد یعنی از او حساب می برند،‌ پیامبر ما نه توپ داشت نه تفنگ داشت پس چطور جهان گیر شد. حسن و ملاحت اگر با هم جمع شوند تولید هیبت می کنند «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت. آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت». زمانی می توان به ملاحت رسید که هیچ مطالبه دنیوی و هیچ خواسته نفسانی از انقلاب و نظام و جامعه نداشته باشیم و اگر نباشد نه حسنی هست و نه ملاحتی.

صداوسیما در رأس جهاد تبیین و امیدبخشی به جامعه قرار دارد

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در مسیر انتشار چنین کتاب هایی معمولاً ناهمواری‌هایی وجود دارد که به هر حال نویسنده این مسیر را هموار کرده و امیدواریم این تولیدات همچنان ادامه داشته باشد. 

فضائلی افزود: امروز آحاد جامعه فشار اقتصادی را با همه وجود احساس می‌کنند و از سوی دیگر شاهد تحرکات مستمر امنیتی دشمن هستیم با این وجود رهبر معظم انقلاب به عنوان کسی که بیشترین اشراف را در کشور دارد، ارزیابی‌اش این است که فشارهایی که در بعد تبلیغاتی و رسانه ای بر کشور وارد می شود بیش از فشارهای اقتصادی و امنیتی است. فضائلی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در روز پرستار گفت: در بحث جهاد روایت، رهبر انقلاب درباره نقش حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا توضیحاتی دادند. ایشان فرمودند: آنچه حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا انجام داد حجت را برای همه تمام کرده و هیچ بهانه‌ای به جا نمی‌ماند برای این‌که در عرصه تبیین حقایق و ارائه روایت درست و صادقانه کوتاهی یا تعلل کنیم. اگر قرار بود کسی بهانه‌ و عذری بیاورد، در صدرش حضرت زینب(س) بود. پس رسانه‌ملی به طریق اولی چنین وظیفه ای را به عهده دارد.

کتاب دانشگاه عمومی، حلقه واسط مراکز علمی و رسانه است/ صداوسیمای مطلوب رهبران انقلاب مروج چهار اصل حکمت، فضیلت، عدالت و شجاعت است

فضائلی در ادامه این مراسم تأکید کرد: تجربه 20 ساله من در حوزه رسانه شهادت می‌دهد که خیلی‌ها در کشور ما در مورد اهمیت رسانه صحبت می‌کنند اتفاقاً بیانات خیلی شورانگیزی هم دارند اما به مرحله اقدام و عملِ جدّی که می رسد کمتر شاهد تصمیمات و حمایت‌های جدی هستیم.

او با اشاره به اینکه حتی اغیار هم اعتراف می‌کنند رسانه ملّی فراگیرترین و تأثیرگذارترین رسانه است، گفت: رسانه ملّی رسانه‌ای است که با وجود همه حرف و حدیث‌ها و شبهه‌افکنی‌ها تأثیرگذارترین و فراگیرترین رسانه به شمار می‌رود. حتی اغیار هم اعتراف می‌کنند با وجود گسترش فضای‌مجازی و فضای رقیب، تأثیرگذارترین و فراگیرترین رسانه به شمار می‌رود. اگر قرار است این تأثیرگذاری با صلابت و قدرتمند باقی بماند طبیعتاً وظیفه سنگینی در این مسیر برعهده‌شان است که باید بستری فراهم کنند این اتفاق بیفتد. یعنی در واقع یکی از دستگاه‌هایی که وظیفه رشد فضائل اخلاقی را در جامعه دارد، صدا و سیما است.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با اشاره به حکمِ رهبر انقلاب برای انتصاب پیمان جبلی به ریاست سازمان صداوسیما افزود: امروز رسانه ملّی فقط دانشگاه نیست. حکمی که مقام معظم رهبری به آقای جبلی رئیس صدا و سیما دادند در آن حکم، چهارگاهی را مطرح کردند که یکی از آنها دانشگاه عمومی بود. یعنی در واقع آوردگاه، دانشگاه، آسایشگاه و قرارگاه. 

فضائلی در ادامه صحبت‌های خود به بحثِ امید و رواجِ آن توسط رسانه ملّی اشاره کرد و گفت: اگر امید در جامعه‌ای نباشد، مردمانِ آن دیار را از حرکت باز می‌دارد. امروز در جامعه‌مان نیاز داریم که امید در میانِ آحاد مردم تقویت شود و یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که در این راستا می‌توانند نقشِ درستی ایفا کنند، رسانه‌ها و در رأس آنها صدا و سیما است. یکی از کارهایی که رسانه ملّی می‌تواند محکم و پرقدرت پیگیری کند در کنار دانشگاه مطلوب، آوردگاه مؤثر و آسایشگاه و قرارگاهی برای جامعه، ضرورت بهره‌مندی از پشتوانه فکری است.هیچ رسانه‌‌ای به صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده بدونِ اندیشه و فکر نمی‌تواند رشد کند و رفته رفته فراگیری‌اش را از دست می‌دهد. رسانه‌های ما غالباً از این پشتوانه‌ها کم برخوردارند.

او در پایانِ صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امیدواریم کسانی که سکان‌دار و عهده‌دار این مسئولیت‌اند در بهتر انجام شدن و ارتقاء و بالا رفتن کیفیتِ محتوا قدم بردارند تا ان‌شاءالله شاهد یک رسانه‌ای باشیم که از پَسِ آن مسئولیت‌های سنگین چهارگانه به بهترین شکلِ ممکن، برآمده باشد.

چهارگاه مدنظر رهبر معظم انقلاب در حکم رئیس جدید صداوسیما به خوبی در کتاب دانشگاه عمومی تبیین شده است

محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از آیین رونمایی از کتاب «دانشگاه عمومی» به این نکته اشاره کرد که این کتاب حاملِ اندیشه‌های فقیه نواندیش، انقلابی، سیاستمدارِ حکیم که از فضائل اخلاقی برخوردار است با حکمت آمیخته است، دین را می شناسد، سیاست را می داند و همچنین زندگی واقعی را به خوبی درک کرده و متناسب با آن شروع به سخن گفتن می کند، چنین فردی در تاریخ مورد تمنای بشریت بوده است. 

ساعی ادامه داد: من خیلی از بیانات رهبر معظم انقلاب را به دقت گوش می دهم ولی مطالعه این کتاب برایم جالب بود. در حالی که اسم این کتاب دانشگاه عمومی است ولی همان چهارگاهی که رهبر معظم انقلاب در حکم رئیس جدید صداوسیما بیان کردند به خوبی در تدوین و مراحل این کتاب آمده است. 

رئیس دانشگاه سوره در بخش دیگر با بیان اینکه دوره کنونی دوره استیلا و هژمونی یک فرهنگ غیر الهی و غیرانسانی است گفت: این فرهنگ بر جهان حاکم شده و رهایی از آن امر دشوار و پیچیده ای است و اینکه چطور باید از این فرهنگ مسلط رهایی جست و به چه تعداد نیروی کمی و کیفی و سرمایه نیاز است محل بحث است.

کتاب دانشگاه عمومی، حلقه واسط مراکز علمی و رسانه است/ صداوسیمای مطلوب رهبران انقلاب مروج چهار اصل حکمت، فضیلت، عدالت و شجاعت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح شعارهای متعدد فرهنگی پس از انقلاب گفت: جمع نخبگانی سیاسی ما با وجود این شعارها، این توجه فرهنگی را از خود بروز نداد و میزان سرمایه گذاری ما در این حوزه حتی نسبت به پیش از انقلاب که رادیو و تلویزیون ملی حدود یک شبکه و نیم بود بسیار اندک است. ساعی گفت این اتفاق در حالی رخ داده که شخصی که در رأس حکومت است کاملاً نگاه فرهنگی دارد و سرمایه گذاری در این حوزه را ضروری می داند ولی وقتی به لایه های پایین تر می رسیم مجموعه نگاه سیاست گذارانه و حاکمیتی این را ابزارسازی و زمینه سازی نمی کند. ساعی ادامه داد باید دلیل و ریشه های این موضوع را بررسی کرد که چرا سیاست گذاران و نخبگان ما این طور می اندیشند شاید اگر طور دیگر می اندیشند اتفاق های بسیار بهتری رخ می داد و ما می توانستیم از سیطره فرهنگ مسلط جهانی رها شویم.

استاد دانشگاه صداوسیما افزود: جالب است در شرایط کنونی، رسانه در همان تمدن مادی نیز به یک معضل تبدیل شده و صدای برخی اندیشمندان بزرگ غربی در آمده به طوری که از سال 2015 به بعد مجلات معتبر آنها از رسانه به عنوان یک خطر و تهدید بزرگ برای دموکراسی این کشور یاد می کنند. ساعی گفت: در مجموعه این شرایط برآمدن یک رسانه ای که دنبال ترویج اندیشه های سالم باشد بسیار سخت و دشوار است، البته ظهور نیروهای جدید از نسل جوان ما را به آینده خوش بین می کند و امیدوارم اتفاق های خوبی در آینده رقم بخورد.

راه موفقیت رسانه فهم چگونگی مواجهه با مخاطب است

کتاب دانشگاه عمومی، حلقه واسط مراکز علمی و رسانه است/ صداوسیمای مطلوب رهبران انقلاب مروج چهار اصل حکمت، فضیلت، عدالت و شجاعت است

در ادامه محمدجواد ادبی، پژوهشگر و مجری برنامه صوفیا با غزلی از سعدی سخنانش را آغاز کرد و گفت: صداوسیما طبق فرمایش های رهبر معظم انقلاب که در این کتاب هم وجود دارد باید سازمانی کارساز، کارآمد و چالاک باشد. ادبی راه موفقیت در رسانه را فهم چگونگی مواجهه با مخاطب دانست و گفت برنامه هایی چون معرفت که آقای منصوری لاریجانی و آقای غلامحسین دینانی ساخته اند نمونه ارزشمندی از کاربردی سازی مباحث سنگین فلسفی برای آحاد جامعه است. این پژوهشگر فلسفه ادامه داد: اگر بخواهیم در رسانه ملی به پرسش های مردم و نسل جدید پاسخ دهیم باید همانطور که رهبر انقلاب اشاره دارند عملکردمان کارآمد، منعطف و دقیق باشد. ادبی گفت: وقتی به این فرموده ها می نگریم می بینیم چقدر با نقطه مطلوب فاصله داریم و امیدواریم در دوره جدید مدیریتی صداوسیما بخشی از این کاستی ها جبران شود و بتوانیم به خوبی محتواهای هویتی را به نسل جدید منتقل کنیم.

کتاب دانشگاه عمومی در پی ارائه راهکارهای سیاستی است

محمدصادق شهبازی فعال فرهنگی در ادامه این مراسم گفت: من نویسنده را از سال های دانشجویی می شناسم آن موقع دغدغه تحول در صداوسیما داشت و خوشحالم این دغدغه را تداوم داد و گام نخست را به تدوین صحبت های رهبر معظم انقلاب اختصاص داد. زحمت خوبی هم در کتاب کشیده شده از شناخت انقلاب اسلامی و بحث تهاجم فرهنگی شروع کرده و تا راهبردهای صداوسیما در حوزه های مختلف ادامه داده است. امید دارم در گام بعدی به سمت یک سری اسناد سیاستی برای عملیاتی شدن این مطالبات حرکت شود.

وی افزود: از مجموعه آثاری که در حوزه صداوسیما دیده ام این کتاب و کتابی که آقای جبلی با عنوان «الگوی هنجاری رسانه ملی» در دانشگاه امام صادق (ع) انجام داده کتاب های ویژه ای است چرا که مشخص است نویسندگان این دو اثر به دنبال استخراج و ارائه راهبردهای سیاستی بوده اند.

شهبازی در ادامه با اشاره به راهبردهای فرهنگی موجود در کشور گفت: یک نگاه، نگاه کنترل محور، بسته و محدودکننده و نگاه دیگر نگاه همه پذیر یا اعتدال است که منجر به تولیدات زرد می شود. این دو نگاه، فضای فرهنگی کشور را دچار بحران کرده است. در این دو نگاه «هویت» مورد بی توجهی قرار می گیرد. هویتی که از یک طرف می خواهند آن را ببندند و اجازه به چالش کشیده شدن و برقراری مبادلات فرهنگی را به آن ندهند و از آن سو در نگاه اعتدالی می خواهند آن را در هویت های دیگر حل کنند به طوری که اثری از هسته سخت آن نیز باقی نماند. 

وی ادامه داد: همه این ها موجب می شود به کمی زدگی و سرگرمی زدگی مبتلا شویم. در صورتی که انتظار بنیان گذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب از صداوسیما پرورش انسان های مبارز و مستقل است. 

این فعال فرهنگی و رسانه ای متحول شدن عناصر رسانه ای را نکته بسیار مهمی دانست که در اندیشه رهبر انقلاب و چهره هایی چون شهید مرتضی آوینی وجود دارد. شهبازی با اشاره به نگاه آوینی در جلد سوم کتاب آینه جادو، نقطه مهم را انسان هایی دانست که قرار است با فناوری های سینمایی و رسانه ای کار کنند و اگر این افراد از حیث فکری و روحی متحول شوند توان اثرگذاری پیدا می کنند. شهبازی یکی از ایرادات موجود را نبود همین تحول فکری در عناصر رسانه ای دانست.  

این فعال فرهنگی با اشاره به وظیفه هدایت فکری مردم از سوی صداوسیما که در بیانات رهبر معظم انقلاب وجود دارد گفت: این همان درهم آمیختگی حوزه های سرگرمی و آموزندگی است یعنی ما چیزی با عنوان سرگرمی برای سرگرمی نداریم و همه برنامه ها باید هدف گیری و جهت گیری هایی چون مبارزه با استکبار داشته باشند.

شهبازی نگاه هایی چون جذب صرف مخاطب و سرگرمی محوری را خطا دانست و بیان داشت: باید در مقابل راهبرد غربال راهبرد آهن ربا را در پیش بگیریم. یعنی از فرهنگ های مختلف حتی فرهنگ غرب بخش های مفید آن را جذب و بخش های غیرمفید و مضر آن را دفع کنیم. اگر راهبرد ما غربال شد می بینیم صداوسیما در حوزه های غیرحساس مثل ورزش تا می تواند نقد می کند ولی در حوزه های مهمی چون فرهنگ و سیاست اجازه نقد و بررسی را نمی دهد. همین نگاه باعث می شود رسانه از جذابیت بیافتد. 

شهبازی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مطالبه امیدآفرینی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: ایجاد امید صرفاً با نمایش دستاوردها حادث نمی شود گرچه پرداختن هنرمندانه به دستاوردها ضروری است. امیدآفرینی واقعی با برنامه های طنز و برنامه های انتقادی امکان پذیر است به این معنا که نشان دهیم امکان وجود تغییر در جامعه و حل مشکلات وجود دارد. 

محمدحسین آزادی نویسنده کتاب نیز با اشاره به روند آماده سازی این اثر گفت: هدف از انتشار دانشگاه عمومی متوجه ساختن عناصر فرهنگی و رسانه ای و به خصوص آینده سازان رسانه ملی به انتظارات رهبر معظم انقلاب از این سازمان مهم و اثرگذار است. وی این اثر را در شناخت جایگاه و اهداف سازمان صداوسیما مهم ارزیابی کرد و گفت: تا به درک درستی از اسلام، انقلاب اسلامی و رسانه آن نرسیم نمی توانیم به این راه و مسیر کمک شایسته ای کنیم. آزادی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سخت افزاری را چشمگیر دانست و گفت: با وجود پیشرفت هایی که از حیث سخت افزاری با وجود تحریم ها و تهدیدهای متعدد داشته ایم در حوزه نرم افزاری که به رفتارهای فردی و اجتماعی و مسائل فرهنگی و هویتی و سبک زندگی مربوط است، پیشرفت درخوری نداشته ایم. و اتفاقاً آنچه موجب تمدن سازی می شود همین حوزه نرم افزاری است که رسانه در اصلاح و شکوفایی آن نقش ویژه ای برعهده دارد. نویسنده کتاب دانشگاه عمومی، ضعف در این حوزه را نشان از ضعف در عملکرد بخش فرهنگی و رسانه ای کشور دانست و گفت از همین رو رهبر معظم انقلاب در ماه های گذشته از وضعیت تبلیغاتی و فرهنگی و رسانه ای اظهار گلایه داشتند و خواستار تحول و بازسازی ساختارهای این حوزه شده اند.

آزادی در پایان ابراز امیدواری کرد که این اثر بتواند راهنمای عمل و چراغ راهی برای مجموعه نیروهای صداوسیما و عناصر فرهنگی و رسانه ای همچنین سنجه ای برای ارزیابی عملکرد این سازمان و فضای فرهنگی و رسانه ای کشور باشد.

کتاب دانشگاه عمومی، حلقه واسط مراکز علمی و رسانه است/ صداوسیمای مطلوب رهبران انقلاب مروج چهار اصل حکمت، فضیلت، عدالت و شجاعت است

در پایان مراسم با حضور مهمانان به طور رسمی از کتاب دانشگاه عمومی رونمایی شد. 

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار