۲۸ دی ۱۴۰۰ ۱۴:۴۵
کد خبر: ۳۰۳۴۰۰

عطنا- دکتر امیدعلی مسعودی، عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: ما در هر جامعه‌ای کودکستان، مدرسه و دانشگاه داریم. هدف فعالیت این مراکز این است که بتوانیم افرادی را تربیت کنیم که یک کاری را یا بخشی از کارهای جامعه را انجام دهند و مثمر ثمر باشند.

وی با تاکید بر اینکه کارآموزی پیوندی است بین دانشگاه و محل کار واقعی، گفت: کارآموزی پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه است، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ما نمی‌تواند فقط با محفوظاتش وارد محیط کار شود. به همین دلیل وزارت علوم، کارورزی را جزو درس‌ها گذاشته تا دانشجو بر اساس آن در محیط کاری حاضر شود.

به گفتۀ دکتر مسعودی، حسن درس کارورزی این است که اولا فرد آینده کاری خود را بیشتر لمس خواهد کرد، دوما سعی می کند آموخته‌های دانشگاهی خود را اجرایی کرده و ایده‌هایی که دارد را عملیاتی کند. این باعث می‌شود آموزش‌هایی که دیده ملکه ذهنش شود و فراموش نکند.

این استاد دانشگاه به مجازی شدن دانشگاه‌ها در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی پیشرفت کرده و حذف زمان و مکان را مقدور ساخته‌اند، الآن که کرونا آمده آموزش حضوری نداریم، هزینه‌ها خیلی پایین آمده است اما مقداری کیفیت تحصیل و تدریس هم پایین آمده است، بهترین روش آموزش حضوری و رو در رو است اما این امکان در شرایط کرونایی مقدور نبود.

وی ادامه داد: با آموزش الکترونیکی می‌توان کارورز را در یک فضای مجازی که اتفاقا کاملا واقعی است به تحریریه بیاوریم و نحوه خبرنویسی و صفحه بندی را به او بیاموزیم؛ یعنی خودش به فضای تحریریه برود و در آن قرار گیرد. در متاورس تفکیک دنیای ذهنی ما با دنیای واقعی خیلی مشکل می شود. این دنیا ترکیبی است از هوش مصنوعی به اضافه بلک چِین و اینترنت اشیاء.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با بیان اینکه موفقیت در کارورزی بستگی به علاقه دانشجو دارد، گفت: دانشجویی که علاقه مند است جایی مناسب رشته تحصیلی خود  را پیدا کرده و فعالیت می‌کند، اما بعضی از دانشجویان هستند که به هرحال می‌خواهند دوره را بگذرانند و خیلی هم نمی‌خواهند وارد بازار کار شوند. زمانی که دانشجویان  هم خودشان را ارزیابی می‌کنند و هم می‌توانند کار کنند، کارورزی‌ها موفق‌تر است. 

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کارآموزی را تقویت کنیم، گفت: کارورزی یعنی پیوند بین جامعه و دانشگاه. دانشگاه تولید محصول می‌کند و این محصولات وارد جامعه می‌شوند، بعضی از مسئولان فکر می‌کنند کارورزی دوره‌ای اجباری است که دانشجو باید بگذراند و تمام شود، در حالی که دانشجو می‌تواند آموخته‌های خود را به اجرا در آورد و چه بسا در محل کارورزی خود جذب شود. مثل دانشجویانی که رشته آزمایشگاهی می‌خوانند، وقتی درسشان تمام می‌شود به آزمایشگاه می‌روند و در آنجا به مردم خدمت می‌کنند و کارهای آزمایشگاهی پزشکی آنها را انجام می‌دهند. یا مثلا در یک باشگاه فوتبال شما می‌خواهید فوتبالیست تربیت کنید. اگر یک نفر بیاید فوتبال بخواند و بعد برود کشتی گیر شود این فایده‌ای ندارد، او باید در حرفه خودش پرافیشینال و حرفه‌ای شود و درآمد کسب کند. بنابراین هر چقدر هم تکنیک و تاکتیک به او یاد دهید، باید روی زمین چمن برود. آن توپ و دروازه و دوندگی داخل زمین چمن و هماهنگی اش با تیم مهم است.

دکتر مسعودی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضی از مدیران، کارآموزی و کارورزی را یک کار فرمالیته می‌بینند. کارورزی را باید فرهنگ‌سازی و جدی بودن آن را گوشزد کنیم، کار در محل کارورزی یعنی ادامه تحصیل در دانشگاه. من دانشجوهایی را که برای کارورزی می‌فرستم با سردبیرها و مدیر کل‌های روابط عمومی صحبت می‌کنم و تاکید می‌کنم که آنجا ادامه درس دانشگاه است، یعنی دانشجو باید آنجا چیزی یاد بگیرد، یا اگر در دانشگاه ما چیزی یادشان داده‌ایم آنجا اجازه دهند که شکوفا شوند و آموخته‌هایشان را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: به نظر من همان گونه که صنعت و دانشگاه با هم پیوند پیدا می‌کنند و وقتی پیوند یابند خیلی از مشکلات ما حل می‌شود و دیگر فرار مغزها را نداریم، ما متاسفانه وقتی که کارآموزی نداریم بهترین استعدادهای ما در جستجوی کار خارج از مرزها می‌روند ولی اگر این کارآموزی باشد، دانشجویان می‌فهمند در داخل کشور خودمان برایشان کار هست و کارفرما هم می‌فهمد که اینها واقعا کار بلد هستند.

عضو انجمن بین المللی پژوهش‌های ارتباطی خاطرنشان کرد: ما سالیانه صدها روزنامه نگار داریم که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند اما فقط آنهایی جذب بازار کار می‌شوند که به این کار عشق می‌ورزند، تمرین می‌کنند و بلد هستند کار کنند. کارفرما هم فقط به مدرک نگاه نمی‌کند بلکه می‌بیند این فرد چه تعداد خبر و گزارش می‌تواند بنویسد، چه سرمقاله خوبی را می‌تواند تولید کند که سبب افزایش کیفیت سایت و خبرگزاری و روزنامه شود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار