۱۴ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۱۷
کد خبر: ۳۰۳۳۵۴

عطنا - در روز یک‌شنبه 12 دی، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری انجمن مشاوره ایران، رویدادی با عنوان کارآفرینی هماهنگ با طبیعت در چرخ هستی (راهکارآفرینی در راستای سهم گذاری در چرخ هستی) با حضور عصمت مومنی (دبیر علمی رویداد و مدیر امور اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی)، مجتبی پالوج (قائم‌مقام موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی)، روح الله نقدی پور (مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در امور تحول و تعالی سازمان) و نسیم طواف زاده (مدیر موسسه سبزکاران) برگزار کرد.

تجربه کارآفرینی سبز، به رشد اقتصادی کمک می کند

در این نشست نسیم طواف زاده، مدیر موسسه سبزکاران در خصوص تجربه زیست کارآفرینی بیان کرد: اقتصاد سبز فعالیتی دربرگیرنده کربن کمتر، کارایی منابع و مسائل اجتماعی است که از طرفی، به افزایش رفاه انسان و برابری اجتماعی منجر می‌شود و از طرف دیگر، خطرات محیط زیستی و کمبودهای بوم‌شناختی (اکولوژیکی) را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

وی اظهار کرد: با افزایش سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی مانند انرژی‌های تجدید پذیر، حمل‌ونقل کم‌کربن، ساختمان‌های کارا در مصرف انرژی و آب، کشاورزی پایدار و مدیریت جنگل و ماهیگیری، محدودیت‌های منابع و بحران آب‌وهوا به فرصت‌هایی برای رشد اقتصادی تبدیل می‌شود.

طواف زاده ادامه داد: در حوزه‌های مهمی نظیر تولید مواد غذایی، حمل‌ونقل، ساختمان و مسکن، صنایع سنگین، انرژی و آب با استفاده از منابع کمتر، آلاینده‌های کمتری تولید می‌شود.

مدیر موسسه سبزکاران با بیان راهکارهای دستیابی به رشد سبز عنوان کرد: از جمله این راهکارها می‌توان به حکمرانی خوب، هم‌افزایی بین ابعاد توسعه پایدار و همکاری بخش دولتی، خصوصی، جامعه مدنی و دانشگاه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بند ۸ سیاست‌های کلی محیط‌ زیست ابلاغی مقام معظم رهبری برای گسترش اقتصاد سبز با تأکید بر صنعت کم‌کربن، استفاده از انرژی‌های پاک، محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و مدیریت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و زیست‌محیطی اشاره کرده است.

مدیر موسسه سبزکاران ادامه داد: همچنین در این بند به مواردی مانند اصلاح الگوی تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه‌سازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی به‌ویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط‌زیست و توسعه‌ی حمل‌ونقل عمومی سبز و غیر فسیلی از جمله برقی و افزایش حمل‌ونقل همگانی به‌ویژه در کلان‌شهرها اشاره شده است.

وی با بیان اینکه بند ۱۰ این اسناد بالادستی به استقرار نظام حسابرسی زیست‌محیطی در کشور با لحاظ ارزش‌ها و هزینه‌های زیست‌محیطی (تخریب، آلودگی و احیاء) در حساب‌های ملی اشاره کرده، گفت: همچنین بند ۱۱ به حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست با استفاده از ابزارهای مناسب از جمله عوارض و مالیات سبز پرداخته است.

مدیر موسسه سبزکاران اظهار کرد: به‌منظور سیاست‌گذاری و هماهنگی برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی با اهداف حفاظت محیط‌زیست و دستاوردهای اجلاس زمین ریو ۱۹۹۲ در کشور، کمیته ملی توسعه پایدار به ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل شد.

وی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی دو هدف از ۱۷ هدف توسعه یعنی ایجاد رشد اقتصادی مداوم، فراگیر و پایدار، اشتغال کامل و مولد و کار شایسته برای همگان و کاهش نابرابری در داخل و میان کشورها است.

طواف زاده با بیان اینکه مجموعه WEEE روی زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی کار می‌کند و ابتکار بریتانیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: کار این مجموعه تمرکز بر مدیریت محصول‌ها است و در کل اتحادیه اروپا مشغول به فعالیت است.

وی اظهار کرد: از سال ۲۰۰۷ که این مجموعه شروع به کار کرده اقداماتی مانند اجازه به مصرف‌کنندگان جهت بازگرداندن محصول بیهوده بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای را انجام داده است و هدف خود را کم کردن اثر کالاهای الکتریکی و الکترونیکی بر محیط، به‌وسیله‌ی افزایش دوباره استفاده کردن و بازیافت و کاهش ورود مواد WEEE به زباله‌دان‌ها نامیده و همچنین هدف برتر خود را مجبور ساختن تولیدکنندگان به مسئول بودن دانسته است.

مدیر موسسه سبزکاران با بیان اینکه موسسان نجات‌بخش محیط‌زیست در سال 2007 تأسیس شد و توانست 50 درصد اهداف خود را تا سال 2010 انجام دهد، عنوان کرد: از کارهای این مجموعه می‌توان به ذخیره‌سازی انرژی و کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای به‌وسیله‌ی تنظیم کردن اهداف جدید برای کامپیوترهای انرژی بهتر و مجموعه‌ها و ارتقای ابزارها، هدر رفتن بیشتر از نصف انرژی در کامپیوترها و بهتر ساختن سیستم‌های موجود و فروش این سیستم‌ها در آینده اشاره کرد.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال شرکت کاترپیلار در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد ۹۰ درصد آهن‌قراضه خود را در محصولاتش مورد استفاده قرار داده، مقدار بازیافت شده یعنی ۶۹۵ میلیون کیلوگرم برابر با ۵۰۷۲ بولدوزر بود.

در ادامه مدیر موسسه سبزکاران به بیان چند نمونه تجربه موفق ایرانی پرداخت و گفت: از نمونه‌های موفق ایرانی می‌توان به برند کشمون که فروش مستقیم محصولات کشاورزی را انجام می‌دهد و برند دستادست که به دنبال تجارت عادلانه بوده و به حفظ هنرهای بومی و محلی و ایجاد فرصت برابر و توان‌افزایی در تولیدکنندگان پرداخته اشاره کرد. از دیگر برندها ایرانی نیز می‌توان به کافه مزرعه، بقچه ایرانی، برقع و تیاور اشاره نمود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار