۱۱ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴
کد خبر: ۳۰۳۳۴۱

عطنا - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مهمترین ویژگی‌های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نگاه واقع‌بینانه به انسان است.

الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است. این الگو با مشارکت گسترده متفکران و صاحب‌نظران ایرانی و بر اساس جهان‌بینی و اصول اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر طبق روش‌های علمی و با استفاده از دستاوردهای بشری و مطالعه آینده پژوهانه تحولات جهانی طراحی شد.

سعید مذبوحی در گفت‌وگویی مهم‌ترین تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سایر اسناد توسعه‌ای را نوع نگرش این سند به انسان دانست و افزود: از مهم‌ترین ویژگی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جامعیت و توجه به تمام ابعاد وجودی انسان است که در اسناد سایر کشورها و در سطح بین‌المللی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در این سند به انسان به معنای واقعی و با توجه به تمام ابعاد وجودی و با محوریت خودشکوفایی او در مسیر کمال الهی تأکید شده است‌. از منظر ایرانی بودن، آنچه سند الگو را بومی و ایرانی کرده است توجه به مبانی ایران‌شناختی در قسمت مبانی نظری است که در آن، ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی ایران و اقوام و بوم و ارزش‌ها و هنجارهای محلی‌اش مورد دقت و دوراندیشی قرار گرفت. ویژگی‌های فرهنگی تاریخی ایران به گونه‌ای است که دین اسلام در درون این سرزمین، رنگ و بوی دیگری گرفته است.

مذبوحی ادامه داد: شاهکار، قوت و وجه تمایز سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در قسمت مبانی عملی یا اصول آن است که تمام وجوه عملی و اعتقادی دین مبین اسلام و اندیشه‌های جهادی، انقلابی، دینی و مذهبی مورد تأکید واقع شده است. این مسئله وجه تمایز سند الگو با سایر اسناد بین‌المللی و سند متعارض فرهنگی ۲۰۳۰ یونسکوست که در آن اسناد این عناصر آگاهانه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی توجه به آرمان‌ها را از دیگر قوت‌های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برشمرد و گفت: این سند در عین واقع‌گرایی، به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران هم توجه دارد و چشم‌اندازی روشن برای 50 سال آینده را طراحی و پیش‌بینی کرده و مقوله آینده‌نگری را در بخشهای مختلفش مورد توجه قرار داده است‌.

وی ادامه داد: در قسمت تدبیرها و سازکارهای اجرایی سند الگو نیز به راهبردهای عملیاتی و راهبردهای اجرا و نظارت، توجه شده است تا آرمان‌ها، واقعی و عینی شوند. در واقع، سند مورد نظر، برنامه‌ای جامع و کامل برای پیشرفت اجتماعی و توسعه و تعالی زندگی و انسان متعادل و متعالی در جمهوری اسلامی ایران است که نیاز به همت و تلاش انسان‌های خوش‌فکر و خیراندیش در نهادها و سازمان‌های اجرایی مختلف از قبیل وزارت آموزش‌وپرورش دارد تا در رفتار و فرهنگ و منش افراد جامعه، نهادینه شود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار