۰۷ دی ۱۴۰۰ ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۳۳۳۲

عطنا- بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و خطر حذف آن‌ها از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، به سوژه روز فوتبال ایران تبدیل شده است. در اولین ساعات بامداد پنجشنبه، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌هایی جداگانه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را متوجه شرایط بحرانی کرد که در آن قرار دارند تا تمام عوامل این دو باشگاه و دستگاه ورزش ایران برای حل این معضل به تکاپو بیفتند.

یکی از مهم‌ترین نقایصی که کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گرفته بود که باید آن را رفع می‌کردند، مشترک بودن و دولتی بودن مجمع دو باشگاه بود چرا که وزارت ورزش و جوانان مجمع عمومی هر دو باشگاه بود.

در پی این مسئله بزرگ، جلسات متعددی در ایران برای حل مشکل سرخابی‌ها برگزار و درنهایت مقرر شد مالکیت مشترک این دو باشگاه از زیر نظر وزارت ورزش خارج شود.

با تصمیمی که امروز اتخاذ شد، مجمع و مالکیت باشگاه استقلال به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» (صمت) و مجمع پرسپولیس به وزارت «اقتصاد و دارایی» واگذار شد.

خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس با توجه به شرایط موجود ممکن نیست/ حذف از آسیا بسیار جدی است

امیررضا واعظی آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفتگو با رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) درباره خصوصی شدن باشگاه‌های پایتخت گفت: برخی‌ها می‌گویند که AFC یا FIFA مخالف این هستند که باشگاه را دولت اداره کند. حرف AFC آن است که دولت نمی‌تواند بنا بر دلایل مختلف هم‌زمان دو باشگاه داشته باشد، چون ممکن است در طول مسابقات تبانی صورت بگیرد.

برای کاهش تنش‌ها می‌توان سرخابی‌ها را به‌صورت حیاط‌خلوت دولت اداره کرد

وی ادامه داد: اینکه دولتی بخواهد یک تیم داشته باشد و از آن بتواند درآمدزایی نیز بکند، منعی وجود ندارد اما امروزه دولت‌ها در دنیا تلاش می‌کنند که حوزه فعالیتشان را محدود کرده و به بخش خصوصی واگذار کنند و خیلی کم اتفاق میفتد که دولتی بخواهد تیم داری انجام دهد.

مدیرعامل اسبق استقلال ادامه داد: در ورزش کشور، دولت به عناوین مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند اما این اتفاق تاکنون به‌صورت حیاط‌خلوت رخ داده، به‌عنوان‌مثال باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن مربوط به فولاد مبارکه هستند و تقریباً اکثر تیم‌ها به‌نوعی به دولت وصل هستند اما نام خصوصی روی آن‌ها است.

واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه مشکلات را مضاعف می‌کند

آشتیانی با بیان اینکه واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به دو وزارتخانه جدا مشکلات را مضاعف می‌کند، افزود: برای اینکه فعلاً تنش‌ها کاهش یابد باید مثل سپاهان و ذوب آهن که حیاط‌خلوت دولت هستند، سرخابی‌ها را هم به کمپانی‌های ثروتمند بدهیم تا بتوانیم از بحران فعلی خارج شویم، البته برای خصوصی‌سازی در آینده نیاز به انجام و رعایت یکسری موارد است.

خصوصی‌سازی نیاز به منطق و رویه درست دارد

وی اظهار کرد: باشگاه‌ها باید خصوصی‌سازی شوند اما نیاز به یک منطق و رویه درست است. دولت در رشته‌های مختلف در حال حاضر سرمایه‌گذاری کرده است و اگر بخواهد خود را کنار بکشد، ورزش ایران به لحاظ اقتصادی سقوط خواهد کرد.

مدیرعامل اسبق استقلال در خصوص تعلل خصوصی‌سازی سرخابی‌ها گفت: زیان‌های انباشته شده، نبود شفاف‌سازی مالی، وجود مدیران ناتوان از گذشته تاکنون به‌خصوص در دهه 90، مطرح بودن چالش‌های اقتصادی متعدد، نبود ساختار مناسب باشگاه‌داری و مواردی از این دست باعث شده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تاکنون خصوصی‌سازی نشوند.

برای خصوصی‌سازی ابتدا باشگاه باید 3 سال سوددهی داشته باشد

آشتیانی اظهار کرد: اگر قرار باشد سهام باشگاهی در بورس عرضه شود، نخست باشگاه باید 3 سال متوالی گزارش قانونی از سوددهی خود داشته باشد، در گام دوم استراتژی باید به‌گونه‌ای باشد که باشگاه در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد و همچنین مدیران بابت این موضوع ضمانت دهند. این موارد مقدمات قضیه است و باشگاه‌ها باید از ساختار مناسب برخوردار بوده و بدهکاری نداشته باشند، البته سازمان بورس هم یکسری معیارها دارد و بر اساس آن نظارت انجام می‌دهد.

بردن دو باشگاه زیان‌ده به بورس به دور از منطق است

وی با اشاره به اینکه بردن دو باشگاه زیان‌ده به بورس به دور از منطق است، تصریح کرد: نمی‌شود که بیت‌المال را ضعیف کرد و در عین ذلالت آن را فروخت، از ابتدا که این بحث‌ها مطرح شد بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشته و یک کار پوپولیستی بوده است.

مدیرعامل اسبق استقلال اظهار کرد: مگر کسی می‌آید پول خود را نذر سرمایه‌گذاری کند و بهره‌ای هم از آن نبرد. مردم وقتی سهام می‌خرند به دنبال سود هستند، در دنیا باشگاه‌هایی که در بورس هستند فقط طرفداران نیستند که سهام آن‌ها را بخرند بلکه افراد غیرورزشی ولی حرفه‌ای در خرید سهام باشگاه‌های سود ده نیز با توجه به تحلیل‌ها سهام باشگاه‌ها را می‌خرند.

آشتیانی ادامه داد: امروز اگر قرار است سهامی برای این دو تیم فروخته شود باید نشان داده شود که این باشگاه 3 سال گذشته سوددهی داشته و در آینده هم استراتژی آن نشان‌دهنده همین امر باشد، البته این دلیل نمی‌شود که یک تیم هرسال سود بدهد ولی باید شرایطی وجود داشته باشد که باشگاه در مسیر موفقیت قرار گیرد و سوددهی داشته باشد.

با توجه به شرایط موجود نمی‌توان مدعی خصوصی‌سازی سرخابی‌ها بود

وی با بیان اینکه شرایط موجود نشان‌دهنده آن است که نمی‌توان مدعی خصوصی‌سازی این دو باشگاه بود، افزود: رئیس سازمان خصوص‌سازی گفته در بهمن‌ماه ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام سرخابی‌ها به‌صورت خُرد به مردم عرضه می‌شود، این حرف با چه استدلالی گفته شده است، مگر حساب این دو باشگاه شفاف شده است و به سوددهی رسیده، اگر مشکلات حل شده پس چرا AFC اعتراض کرده است.

حذف از آسیا تلنگر جدی برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است نشان می‌دهد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف خواهند شد و این موضوع به‌عنوان یک تلنگر جدی می‌تواند برای این دو باشگاه باشد تا به دنبال برطرف کردن مشکلات خود باشند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار