۰۶ دی ۱۴۰۰ ۰۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۳۳۲۵

عطنا- چند روزی است که دائماً، خبر یا اظهارنظرهایی از سوی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره تهدید نظامی ایران منتشر می‌شود. این تهدیدها یک وجه و پیام مشترک را دنبال می‌کنند؛ اگر از مواضع خود در مذاکرات هسته‌ای کوتاه نیایید، تأسیسات هسته‌ای شما مورد حمله قرار خواهد گرفت. حمله‌ای که ممکن است به‌صورت مشترک از سوی واشنگتن و تل‌آویو و یا به‌صورت مجزا از سوی هرکدام از آنان انجام شود.

این در حالی است که روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره فضاسازی‌های اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تلاش این رژیم برای اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و تداوم پیش رفت برنامه هسته‌ای ایران، نوشت: مقامات ارشد نظامی پیشین و فعلی اسرائیل می‌گویند، اسرائیل توان انجام حمله‌ای را ندارد که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند یا وقفه چشم‌گیری در آن ایجاد کند، حداقل می‌توان گفت چنین چیزی در زمانی کوتاه میسر نخواهد بود.

در همین راستا روز دوشنبه ۲۹ آذر، رزمایش پنج‌روزه سپاه موسوم به «پیامبر اعظم ۱۷» در جنوب کشور آغاز شد. در این رزمایش مشترک که در سواحل استان‌های هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان برگزار شد، نیروهای دریایی، زمینی و هوافضای سپاه به همراه شماری از یگان‌های بسیج دریایی و رزم زمینی شرکت داشتند.

مقام‌های ارشد نظامی ایران از جمله محمد باقری، رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در حاشیه این رزمایش، با تکرار تهدیدهای نظامی علیه رژیم صهیونیستی، پیام اصلی این رزمایش را متوجه این کشور دانسته‌اند.

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح جمعه 3 دی، در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این رزمایش از قبل طراحی شده بود، اما تهدیدهای فراوان ولی توخالی سران رژیم صهیونیستی باعث شد که این رزمایش در این زمان مقرر انجام شود و بحمدالله جزو موفق‌ترین رزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکنون بوده است.

در این باره حمید صالحی، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با (عطنا) با بیان اینکه هیچ اقتصادی دیگر تاب جنگ نظامی را ندارد، گفت: منطقه و اقتصاد جهان، جنگ نظامی را برنمی‌تابد و این عمل جزو گزینه‌های مطرح نیست. رژیم صهیونیستی در این چند سال حرکات جزئی انجام داده اما اینکه بخواهد به‌طور مستقیم وارد عمل شود، در حد بلوف است.

تهدیدهای توخالی رژیم صهیونیستی هیچ‌وقت محقق نخواهد شد

ایران دارای قدرت نظامی بسیار زیادی است

وی با تأکید بر اینکه ایران کنونی همانند زمان قاجار نیست و دارای قدرت نظامی بسیاری است، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران چون می‌دانند حمله نظامی ممکن نیست، بابت همین موضوع دست به دامن تحریم شده و جنگ اقتصادی را در پیش گرفته‌اند.

جوسازی‌های اخیر رژیم صهیونیستی برای فشار آوردن به مذاکرات وین است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جوسازی‌های اخیر رژیم صهیونیستی برای فشار آوردن به مذاکرات وین است، تصریح کرد: اگر جنگ نظامی جوابگو بود، دشمنان ثانیه‌ای درنگ نمی‌کردند. آنان می‌دانند که قدرت پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران با توجه به عوامل و تسلیحاتی که دارد بسیار بالا است و به‌راحتی می‌تواند در مقابل حملات ایستادگی کند.

صالحی با تأکید بر اینکه دشمنان جمهوری اسلامی به دنبال این هستند که ایران نتواند از پیچ خطرناک گذر نکند، افزود: متخاصمان نمی‌توانند تحمل کنند که جمهوری اسلامی بتواند تحریم‌ها را تحمل کند، موشک داشته باشد، قدرت نظامی خود را افزایش دهد، مشکلات اقتصادی را برطرف کند و به تحقق شعارهای خود برسد و همچنین خواستار نابودی رژیم صهیونیستی باشد.

رویکرد دولت سیزدهم تعامل است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سیاست ایران تعامل است و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند نفوذ داشته باشد و کاری از پیش ببرد، عنوان کرد: در ماجرای برجام دوربین‌ها را نصب کردند، ازیک‌طرف عقب‌نشینی صورت گرفت و بالاخره به این نتیجه رسیدیم که دیپلماسی و تعامل باید انجام شود.

وی اظهار کرد: اگر رویکرد تعاملی را در مذاکرات پیش بگیریم به‌گونه‌ای که امتیاز داده و امتیاز بگیریم و با همین فضا و گفتمان پیش برویم به نظر می‌رسد که نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: درصورتی‌که همه طرفین با عقلانیت و منافع مشترک قدم بردارند و قصد برطرف کردن مشکلات را داشته باشند، می‌توان به نتیجه مذاکرات خوش‌بین بود. خود آمریکایی‌ها هم به این باور رسیده‌اند که خروجشان از برجام کار اشتباهی بوده که تحت تأثیر صهیونیست‌ها اتفاق افتاده است.

رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷» نمایش اقتدار بود

صالحی با اشاره به اینکه رزمایش اخیر جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده اقتدار و قدرت بود، گفت: این رزمایش به‌موقع انجام شد و همچنین به کشورهای عربی گوش زد کرد که در صورت سر زدن خطا با پاسخ قاطع از سوی جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پر بازدیدها
آخرین اخبار