۰۵ دی ۱۴۰۰ ۰۷:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۳۲۴

عطنا- دکتر میترا راه‌نجات، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد سیاسی و سیاست‌گذاری عمومی و نخستین برندۀ جایزۀ بین‌المللی در دانشگاه علامه‌ طباطبائی در گفت و گوی اختصاصی با عطنا بیان کرد: به طور تخصصی حوزۀ علاقه و کار بنده اقتصاد سیاسی است. بالطبع سازمان اکو به عنوان قدیمی‌ترین سازمان منطقه ای اقتصادی در غرب آسیاست که ایران یکی از موسسان آن است. نقش ایران در این سازمان برای من حائز اهمیت است. بالاخص در شرایط خاص سیاسی و اقتصادی ایران امروز و نقش موثری که دیپلماسی اقتصادی ایران می تواند بر تحول جایگاه ژئواکونومیکی ایران داشته باشد این امر بسیار مهم است.
وی ادامه داد: مسلماً هر چه تعامل ایران با سازمان های منطقه ای بیشتر باشد، قدرت اقتصادی ایران در ابعاد منطقه‌ای بهتر می تواند، رشد کند. اما درک جایگاه این سازمان در دوران تحریم ایران و نقشی که خواهد داشت، نیازمند تحقیق و پژوهش جدی است.
دکتر راه‌نجات در خصوص تمایز پژوهش «تاثیر دیپلماسی اقتصادی ایران بر سیاست منطقه‌گرایی ایران» در سازمان همکاری های اقتصادی اکو اظهار کرد: تمایز کار پژوهشی انجام شده با سایر کارهای ارسال شده در نوآوری، میان رشته ای بودن و روش تحقیق ترکیبی بوده است. در تحقیق صورت گرفته، از روش مثلث بندی استفاده شده که قسمتی از داده های تحقیق به شیوه اسنادی و آرشیوی از سازمان اکو تحصیل شده است. همچنین قسمت دیگر اطلاعات که شامل بر بیش از ۱ هزار و 500 داده بوده بر اساس مدل گرانشی تحلیل شده است. در پایان چرایی نتیجه حاصل شده از تحلیل گرانشی با بیش از ۳۰۰ ساعت مصاحبه با نخبگان مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق همزمان از هر دو روش کمی و کیفی استفاده شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که دانشگاه چگونه می تواند زمینۀ توسعۀ چنین پژوهش هایی را فراهم آورد، بیان کرد: باید فرصت و فضایی برای نوآوری و خلاقیت پژوهشگران فراهم شود. انتشار تعداد خاص مقاله در دورۀ زمانی مشخص الزاماً به معنای رشد علمی پژوهشگر نیست، بلکه کیفیت مقالات است که تعیین کننده است. هر کار تحقیقی نوآورانه به حداقل یک سال زمان نیاز دارد که اگر در این دوره، پژوهشگر در اضطراب ناشی از پایان زمان و عدم چاپ تعداد مقاله تعیین باشد، هرگز نمی تواند تمرکز کافی روی تحقیق خوب داشته باشد. در سال های اخیر، بیشتر بر کمیت آثار تحقیقی تمرکز شده بود ولی بهتر است در سال های آتی بر کیفیت تحقیقات تمرکز شود.

وی در خصوص پیوند پایان‌نامه‌های دانشجویان با موضوعات منطقه ای و بینارشته‌ای و همچنین پیوند آنها با مسائل اقتصادی کشور اظهار کرد: الزاماً در همۀ رشته ها نمی توانیم مسئله‌محور بودن را به شکل حل مشکلات کشور دنبال کنیم. چون ذات بعضی از انواع مطالعات، حالت توصیفی دارد و به تنهایی مسئله‌محور نیستند. اما در تمام مطالعات میان‌رشته‌ای هدف غایی مسئله‌محور بودن است و دور از واقعیت نیست که اگر تمرکز این نوع مطالعات بر مسائل ایران باشد به شدت می‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر، دانشگاه علامه‌طباطبائی پیوند عمیقی با سازمان اکو دارد و دانشجویان مطالعات منطقه ایی در موسسه آموزش عالی اکو در حال پیمودن همین مسیر هستند. رشته هایی چون مطالعات منطقه ای و روابط بین الملل، تجارت بین الملل و اقتصاد بین الملل همگی به موضوعات منطقه ای توجه دارند و سازمان های منطقه ای هم قسمتی از مطالعات آنها را پوشش می دهد.

برگزیدۀ «نخستین جایزۀ دوسالانۀ سازمان همکاری اقتصادی اکو در سال 2021» گفت: در پایان‌نامه‌های اقتصاد سیاسی نیاز است که روش تحقیق از اعتبار بالایی برخوردار باشد و با توجه به اینکه این مطالعات حالت میان رشته ای دارد، بالطبع می بایست ترکیبی از روش های جدید کمی و کیفی مورد استفاده قرار گیرد تا پتانسیل پاسخ به سوال مطرح شده در تحقیق را داشته باشد.

دکتر راه‌نجات یادآور شد: زمانی که شروع به تحقیق می کنیم همواره می بایست به خود گوشزد کنیم که صبوری و خلاقیت جزء لاینفک کار ما باید باشد و هر تحقیقی مانند شناسنامه، هویت ما را می سازد. پس برای داشتن یک هویت حقیقی نباید شبه تحقیق انجام داد یا دنبال کپی کردن بود.

گفتنی است، جایزۀ دوسالانۀ سازمان همکاری اقتصادی اکو از سال 2000 برقرار شده و دکتر راه‌نجات اولین عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی است که جایزۀ بین المللی را کسب کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار