۲۹ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
کد خبر: ۳۰۳۳۱۴

عطنا- دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد گفت: توجه به علوم انسانی اسلامی فراتر از ایران و انقلاب اسلامی مطرح است و اندیشمندان بزرگی از جهان اسلامی به این مساله پرداختند ضمن اینکه انقلاب اسلامی نیز حرکتی در این مسیر بود.

وی با بیان اینکه هیچ زمانی مثل امروز کشور ما آمادگی بحث در تحول علوم انسانی را نداشته است، عنوان کرد: جهت اسلامی سازی علوم انسانی زحمتی که مرحوم علامه مصباح یزدی در همکاری حوزه و دانشگاه داشتند را بسیار اثرگذار کرده است.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه امروز پرورش یافتگان دانشگاه و پژوهشگاه هایی که در این زمینه فعال شدند پتانسیل بسیار خوبی برای اسلامی سازی علوم انسانی هستند، اظهار کرد: فرایند اسلامی سازی علوم انسانی مستمر و دشوار است.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی باید این اقدام در دانشگاه ها و حوزه ها به گفتمان علمی تبدیل شود، ابراز کرد: صحبت از تحول علوم انسانی در دانشگاه برای بسیاری امری مشخص است اما زمانی که صحبت از علوم انسانی اسلامی می شود به کمک حوزه ها نیازمند است.

دکتر معتمدی ادامه داد: اسلامی کردن علوم انسانی به معنای دور ریختن دانش بشری نیست. انسان ساحت های مختلفی را دارد که علوم انسانی امروز بر مبنای آن است. ما ناچاریم که در ساحت مادی انسان از علوم تجربی استفاده کنیم. علوم انسانی اسلامی این نیست که در بحث روانشاسی کتابی نوشته شود که صرفاً در آن آیه و حدیث استفاده شده باشد.

وی با بیان اینکه علم دستوری نیست اما سیاست پذیر است، گفت: شهید صدر می فرماید مجموعه علوم اجتماعی صرفاً علم نیست بلکه مکتب هم است که اسلامی و غیراسلامی دارد. همه گزاره های یک کتاب علمی نیست بلکه مطالب غیرعلمی هم دارد.

دکتر معتمدی با بیان اینکه اسلامی کردن علوم انسانی مقطعی و کوتاه مدت نیست، اظهار کرد: بر همین اساس قصد ما این است که در دانشگاه، گفتمان علوم انسانی اسلامی به گفتمان غالب تبدیل شود. استادان ما باید در این زمینه به گفتمان سازی لازم برسند.
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: برای اسلامی سازی علوم انسانی به استادان و اندیشمندان حوزه نیاز داریم که ما را نسبت به مبانی، روش شناسی، فلسفه های مضاف، امداد فقه و تفسیر آگاه کنند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار