۲۹ آذر ۱۴۰۰ ۰۷:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۳۱۰

عطنا- دکتر علی احمدی، استادیار روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی دبیر این نشست و دکتر علی اصغر کیا، سرپرست دانشکده علوم ارتباطات، دکتر مهدی منتظرقائم، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه تهران و دکتر حسینعلی کلهر سخنرانان این نشست علمی بودند.

دکتر علی احمدی در ابتدای نشست عنوان کرد: پیرو حکم مقام معظم رهبری در انتصاب و تغییر مدیریت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مدتی است که این سازمان دستخوش تغییراتی شده که از جمله آن تغییراتی در حوزۀ اطلاع‌رسانی و خبررسانی بوده است.

وی ادامه داد: دو بخش مهم اطلاع‌رسانی در صداوسیما که حوزه معاونت برون‌مرزی و معاونت سیاسی است، جزو اولین تغییرات در این سازمان محسوب می‌شود و نشان‌دهنده آن است که این دو بخش برای سازمان بسیار مهم است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اتفاقاتی که اخیراً رخ داده است و رویدادهایی که صداوسیما آن را پوشش داد و در محافل رسانه‌ای بازتاب‌هایی داشت، عده‌ای معتقدند که این تغییر مدیریتی و رویکرد در صداوسیما وجه بسیار مثبتی داشته و زمینه را برای دسترسی مردم به اطلاعات و اخبار بیشتر و راحت‌تر کرده است.

دو دیدگاه مختلف در ارتباط با تحول در صدا و سیمای ملی

وی با بیان اینکه نقطه عطف نمونه این اطلاع‌رسانی‌ها پوشش خبری قطع شدن سامانه‌های سوخت‌رسانی در کشور بود، افزود: در این اتفاق که به علت حملات سایبری رخ داد، صداوسیما توانست به‌صورت دقیق و حضور فعال این رویداد را پوشش دهد و جریان سازی خبری را در دست بگیرد.

دکتر احمدی ادامه داد: نمونه دیگر این موضوع، پوشش اعتراضات کشاورزان در استان اصفهان بود که البته با پوشش پرحجمی شروع شد اما ادامه پیدا نکرد، به‌هرحال این موضوع هم نقطه عطفی در تاریخ اطلاع‌رسانی صداوسیما است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای دیگر نیز معتقد هستند که این رویکرد کمک می‌کند که صداوسیما جمهوری اسلامی ایران بیش‌ازپیش به سمت مخاطبان گرایش پیدا کند، گفت: درواقع این عده بر این باورند که سیاست‌گذاری که در حوزه برودکست صورت می‌گرفت امروزه دیگر جواب نمی‌دهد و باید با نگاه مخاطب فعال رویدادها را پوشش داد و این موضوع کمک کرده که سازمان صداوسیما و به عبارتی رسانه ملی بتواند جایگاه خود را در اطلاع‌رسانی در کشور بازیابی کند.

دکتر احمدی با بیان اینکه از سوی دیگر برخی‌ها بر این باورند که این موضوع خیلی تغییر رویکرد به‌حساب نمی‌آید چون صداوسیما پیش‌ از این نیز همین رویدادها را پوشش می‌داد، تصریح کرد: این عده معتقدند که صداوسیما در مسائلی مانند پلاسکو و زلزله‌های مختلفی که در کشور اتفاق ‌افتاد و همچنین برجام، موضوعات را پوشش داد و اتفاقی که اخیراً رخ داده موضوع تازه‌ای نیست.

وی ادامه داد: همچنین معتقدند با توجه به ساختاری که در صداوسیما حاکم است و وابستگی که به حاکمیت و تأثیری که از نهادهای بیرونی سازمان مانند قوا سه‌گانه و مخصوصاً نهادهای امنیتی در پوشش رویدادهای امنیتی وجود دارد، اجازه نمی‌دهد که این تغییر رویکرد اتفاق بیفتد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این عده برای نمونه به پوشش خبری اصفهان اشاره می‌کنند و معتقدند پوشش این‌گونه رویدادها در کشور با توجه به ساختار سیاسی و امنیتی که در کشور حاکم است و با توجه به فعالیت دشمنان نظام و ضدانقلاب که ممکن است از هر تجمعی سو استفاده کنند باعث گسترش این مسائل و از طرفی امنیت نظام را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عینیت‌گرایی در خبر و بحث جامعیت پوشش، دو موضوع مهم در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی هستند

در ادامه نشست دکتر علی اصغر کیا، سرپرست دانشکده علوم ارتباطات گفت: رویکردی که نسبت به سیاست‌گذاری در رسانه‌ها وجود دارد دو رویکرد متفاوت است. نخستین رویکرد سنتی است و دولت و حاکمیت نقش پررنگی در آن دارند که تاکنون این روشی سنتی را در اطلاع‌رسانی‌ها و پوشش اخبار دنبال می‌کردیم. رویکرد دوم به لحاظ پیشرفت فناوری‌ها بوده است، تکنولوژی‌های ارتباطی توسعه پیدا کرده و سبب شده شیوه‌های جدید در حوزه پوشش اخبار مطرح شود.

دو دیدگاه مختلف در ارتباط با تحول در صدا و سیمای ملی

دکتر کیا با بیان اینکه دیگر روش‌های سنتی جوابگو نیست چون ماهواره‌ها تعدد پیدا کرده‌اند و شبکه‌های اطلاع‌رسانی جدید ساخته شده است، عنوان کرد: پوشش بحث تنش آبی در اصفهان و سوخت‌رسانی نمونه‌هایی بود که با توجه به تغییر رویکرد و مدیریتی که صداوسیما پیدا کرده، به نظر می‌رسد تغییراتی در همان شیوه سنتی در پوشش اخبار انجام خواهد شد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه موضوعاتی مانند عینیت‌گرایی در خبر، جامعیت پوشش، امیدبخشی و آرامش در بحث پوشش اخبار بسیار مهم است، اظهار کرد: انتظار می‌رود صداوسیما با افزایش سرعت اطلاع‌رسانی زمینه‌هایی که رسانه‌های بیگانه استفاده می‌کنند و سریع اخبار را پوشش می‌دهند و ما را مجبور به بازی در زمین آنان می‌کنند را به حداقل برساند.
 

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار