۲۵ آذر ۱۴۰۰ ۱۳:۵۸
کد خبر: ۳۰۳۲۹۸

عطنا- استاد دانشگاه علامه طباطبائی در این گفت‌وگو تأکید کرد: جذب دانشجویان خارجی و فراهم کردن تسهیلات برای حضور دانشجویان سایر کشورها، سیاست راهبردی است که امروزه بسیاری از کشورها آن را دنبال می‌کنند.

وی افزود: برای همین بخشی از منابع دولتی را به این امر اختصاص می‌دهند تا جوانان مستعد کشورهای دیگر ضمن آشنایی با کشور میزبان، به سرپل‌های ارتباطی کشورهای مبدا و مقصد و حتی مؤسسات صنعتی و اقتصادی کشورها تبدیل شوند.

طباطبائیان با بیان اینکه این رویه امروزه در دنیا جا افتاده است، ادامه داد: شاید بتوان آمریکایی‌ها و در ادامه اروپاییان را از پیشگامان این رویکرد دانست و حالا دیگر چینی‌ها، کره‌ای‌ها‌، هندی‌ها و حتی همسایه‌های ما از جمله ترکیه و عربستان نیز این رویه را هر یک به شکل خاص خود در پیش گرفته‌اند.
وی دلیل این ارائه تسهیلات به دانشجویان خارجی از سوی چنین کشورهایی را سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی دانست و افزود: کشور ما به خاطر سرمایه‌های ذاتی از جمله موقعیت ژئوپولوتیک و زیرساخت‌های خوب علمی و فنی که دارا است، ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.

مدیر شبکه تکنولوژی و تجارت با تأکید بر اینکه جذب دانشجوی خارجی یک استراتژی ملی است، اظهار کرد: کشورهایی که می‌خواهند جزو کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشند، می‌توانند از نیروهای متخصص و دانش‌آموخته خود به عنوان سرپل‌های ارتباطی در زمینه‌های مختلف سود ببرند.
وی ادامه داد: خوشبختانه ایران از سال‌های گذشته این رویه را در پیش گرفته است، منتها به‌‌رغم زیرساخت‌های خوبی که دانشگاه‌های ما دارند و رشته‌های خوبی در حوزه‌های مهندسی، پزشکی  و علوم انسانی داریم و چهره‌های برجسته و بین‌المللی در همه علوم داریم که کارهای بزرگی نیز در جهان انجام داده‌اند، با این وجود، هنوز ساختارهای بروکراتیک ما در کشور، مستعد پذیرش دانشجوی خارجی نیستند.

طباطبائیان اضافه کرد: به همین دلیل، یک پروژه بین دانشگاه علامه طباطبائی و معاونت علمی ریاست جمهوری با عنوان شبکه توانمندسازی دانشجویان خارجی در ایران تعریف شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برای سال اول، این پروژه روی دانشجویان اهل سوریه متمرکز شده است، ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا دانش‌آموختگان سوری که در ایران تحصیل و کار کرده و می‌کنند، شناسایی کرده و دور هم جمع کنیم.

جذب دانشجوی خارجی یک استراتژی ملی است/ شرایط را برای اشتغال دانشجویان خارجی فراهم می‌کنیم

وی افزود: برنامه ما برای این دسته از دانشجویان این است که آنها را با ساختار علمی و فناوری کشور آشنا کنیم و ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی، آنها را با اصول کارآفرینی و ایجاد اشتغال آشنا کنیم تا چه در ایران و چه در کشور خود سرمنشا تأثیرات مثبت باشند و ارتباطات کاری، علمی و فناوری ما را در سطح بین‌المللی توسعه دهند.

طباطبائیان خاطرنشان کرد: این پروژه حلقه‌ای از شبکه خانه‌های نوآوری معاونت علمی ریاست جمهوری است که در کشورهای منطقه شروع کرده است و در حال حاضر، دفاتری در دمشق و کنیا فعال شده است و دفتاری در روسیه، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین و سایر کشورها در حال راه‌اندازی است.
وی تصریح کرد: البته این دفاتر صرفاً زیرساخت و کالبد هستند و ما برای پیشبرد اهداف خود، به نرم‌افزار و نیروی انسانی مستعد و توانمند برای حضور در این دفاتر نیاز داریم که این پروژه آغاز شبکه‌سازی برای حرکت در این مسیر است.

به گفته این استاد دانشگاه، در این چارچوب چند نشست ابتدایی پیش‌بینی شده است که اولین نشست آن شنبه، 27 آذرماه است که از صبح تا عصر برگزار می‌شود و بخش اصلی آن، بیشتر جنبه آموزشی و آشنایی دانشجویان سوری با ویژگی‌های علمی و فناوری کشور و شرایط و شیوه‌های کارآفرینی در حوزه‌های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه مسئولان برنامه آی.کانکت زیرمجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری در این نشست‌ها حضور خواهند داشت، یادآور شد:‌ این برنامه در واقع برنامه‌ای برای جذب نخبگان غیرایرانی است که ما از آنها دعوت کرده‌ایم که با حضور در این نشست‌ها، شرایط خود را توضیح دهند و با دانشجویان خارجی تعامل پیدا کنند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های روز اول، حضور در معاونت علمی ریاست جمهوری و ملاقات دسته‌جمعی با بخش دانش‌بنیان معاونت داریم و پس از آن، دانشجویان خارجی از نمایشگاه دائمی دستاوردهای فناوری نانو در این مرکز نیز بازدید خواهند کرد.
همچنین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته بین سفارت ایران و سفارت سوریه بنا شده است که آن دسته از دانشجویان سوری که به کشور سوریه بازگشته‌اند و امکان حضور در برنامه را ندارند به صورت مجازی با ما همراه باشند.

طباطبائیان در ادامه ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که بعد از این همایش یک‌روزه، برنامه ما ادامه‌دار باشد و با معرفی دانش‌آموختگان به طرح کارآفرینان موجبات حمایت از آنها برای کارآفرینی و اشتغال چه در ایران و چه در کشور خودشان فراهم شود. چرا که این برنامه تا اردیبهشت 1401 ادامه خواهد داشت و بنا داریم سه همایش در تهران و یک همایش در دمشق برگزار کنیم.

وی افزود: برای انجام این مهم، یک دفتر با همین عنوان واحد شبکه تکنولوژی و تجارت بین‌المللی در ساختمان مرکز رشد و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی واقع در میدان ونک اختصاص یافته است. همچنین یک دفتر در منطقه آزاد دمشق تشکیل شده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه توجه به جذب و حمایت از دانشجویان خارجی چند سالی است که سوی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت جدی دنبال می‌شود، توضیح داد:‌ اهمیت دادن به استادان و دانش‌آموختگان خارجی دانشگاه از سه سال پیش به صورت جدی پیگیری شده است و ما بارها در سطح اساتید و دانشجویان در ایران و کشورهای همسایه برنامه‌ها، همایش‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های دو و چندجانبه را برگزار کرده‌ایم و پروژه شبکه تکنولوژی و تجارت که حالا آغاز شده است نتیجه بسترسازی‌های گذشته است و خوشحالیم که در مقطع جدید نیز، معاونت علمی ریاست جمهوری کنار دانشگاه علامه طباطبائی قرار گرفته است و از این طرح حمایت می‌کند.

وی در پایان ضمن تقدیر از تلاش همکاران برای انجام هرچه بهتر این برنامه اظهار کرد: خوشبختانه در دوره مدیریت جدید دانشگاه علامه طباطبائی نیز، دکتر معتمدی، رئیس این دانشگاه ضمن بازدیدی که از دفتر ما داشتند، از این برنامه حمایت کردند و ما را برای ادامه کار تشویق کردند.

گفتنی است، پروژه  شبکه تکنولوژی و تجارت که نخستین رویداد «آشناسازی دانشجویان غیرایرانی با شرایط اقامت ویژه و اشتغال در ایران» را برگزار می‌کند، پروژه‌ای مشترک با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از دانش‌آموختگان ایرانی و سوریه‌ای هستند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار