۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۰۷:۵۳
کد خبر: ۳۰۳۲۶۳

عطنا - پیکر شهید ابراهیم قائمی که در سال 1390 درمقبره‌ی شهدای گمنام دانشگاه علامه طباطبائی آرمیده بود، پس از ده سال شناسایی شد.

در ابتدای مراسمی که به مناسبت استقبال از خانواده‌ی این شهید برگزار شد حجت‌الاسلام اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی رهبری ضمن ارج نهادن به مقام بلند شهید ابراهیم قائمی و دیگرشهیدان، به خانواده‌ی شهید قائمی و حاضرانی که جهت پیشواز ایشان در مراسم شرکت کرده بودند، خیر مقدم گفته و از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم تشکر کرد.

وی ضمن تحسین خانواده‌ی شهید به‌خاطر شکیبایی و پای‌مردی برای تحمل سال‌های دوری از فرزند، ضمن نقل بخش هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مقام و منزلت شهدا گفت: از خانواده‌ی شهدا کسب روحیه و معنویت می‌کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به همزمانی روز دانشجو و مراسم یاد شده، شهیدان مدفون در دانشگاه را چراغ راه معرفی کرده و بیان کرد: شهیدانی که در این مکان به خاک سپرده شده‌اند با حضور خود به دانشگاه علامه طباطبایی که مهم‌ترین و تخصصی‌ترین دانشگاه در عرصه‌ی علوم انسانی کشور است جلوه‌ای دیگر بخشیده اند و با توجه علاقه‌ی شهید به ادامه‌ی تحصیل و حضور در دانشگاه این همزمانی را نباید اتفاقی تلقی کرد.

اکبری اقدم از برگزاری باشکوه این مراسم تشکر و اظهار امیدواری کرد خود و حاضران در این مراسم مورد شفاعت شهید قرار گرفته و ادامه دهنده آرمان های وی باشند. وی افزود: شهید ابراهیم قائمی پیش از شرکت در عملیات بیت المقدس بر زنده نگه داشتن آرمان های انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) تاکید داشته است.

دکتر معتمدی: راز ماندگاری این کشور و انسجام و وحدت ملت شهدا هستند

پس ازمسئول نهاد نمایندگی رهبری، دکتر معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به سخنرانی پرداخته و از اینکه توفیق میزبانی شهید و خانواده‌ی ایشان نصیب دانشگاه علامه طباطبایی شده است، شکرگزاری کرد.

وی با تشریح فلسفه‌ی روز دانشجو و دلیل گرامی داشت آن،تقارن‌ این مراسم با روز دانشجو را تاکیدی دوباره بر استکبارستیزی دانشجویان و مردم و ادامه راه شهدا توصیف کرد.

آیین استقبال از خانواده‌ی شهید ابراهیم قائمی برگزار شد

دکتر معتمدی خطاب به خانواده‌ی شهید قائمی گفت: شما حضور نداشتید، اما ما بودیم و دیدیم که مردم با چه احترام و عزتی فرزند بزرگوار شما را تشییع کرده و به خاک سپردند؛ مقبره‌ی شهدا برای دانشجویان محلی برای رازونیاز، ارتباط و کسب حاجات بوده و در سایه‌‌ی این حضور، ارتباطات معنوی کارمندان، دانشجویان، استادان و... با ایشان برقرار شد و امید است که در پرتو حضور شهدا و معنویتی که به اینجا بخشیده‌اند، بتوانیم برنامه‌های‌مان را پیش ببریم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم از جمله « وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِی سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» و« فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» به مقام و منزلت والای شهدا در آخرت و نزد خداوند اشاره و قلب، روح، دل و وجود شهید را محل استقرار خداوند توصیف کرد.

وی به نقل از قاسم سلیمانی گفت: شهدا با شهادت، زندگی می‌کنند به‌ویژه آن‌که تاثیری که شهادت یک شهید به لحاظ اجتماعی پس از شهادتش در حیات زندگی مردم دارد بسیار متفاوت و غیرقابل‌درک است.

 معتمدی افزود: اگرچه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با مسائل و مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و هست اما راز ماندگاری این کشور و انسجام و وحدت ملت، تاثیری است که شهدا بر جامعه‌ی ما گذاشته‌اند.

وی با اشاره به درک شهید قائمی از عصر خمینی(ره) به وظیفه ملت ایران برای پاسداری از خون شهدا و ایفای وظیفه نسبت به ازخودگذشتگی ایشان تاکید کرد و به تشریح مقام شهدا از دیدگاه امام خمینی پرداخت.

حجت‌الاسلام سرلک: شهدا جریان هدایت الهی را در عالم سرپرستی می‌کنند

حجت‌الاسلام علی سرلک از دیگر سخنرانان حاضر در مراسم بود که سخنرانی خود را با بیان جمله‌ای از شهید آوینی آغاز کرد: هر کس که می‌خواهد ما را بشناسد، ماجرای کربلا را بخواند.

وی گفت: دلیل این حضور با شکوه، بشارت دادن شناسایی شهید قائمی به دل غم‌دیده‌ پدر و مادر این شهید بزرگ‌قدر است.دیگران شاید دلیل این حضور پرشور را درک نکرده و حتی به تمسخر بپردازند اما برای ما که 1400 سال به‌خاطر کشیده‌شدن گوشواره‌های یک کودک گریسته‌ایم، خبر مهمی است.

سرلک ادامه داد: شهدا نه گمنام که نام‌آورند؛ این دانشگاه به یمن حضور این شهیدان نقطه‌ی توجه فرشتگان است و باید به این شهید 17 ساله برای درک عصر امام خمینی(ره) آفرین گفت.

وی افزود زنده نگه‌داشتن یاد شهید از عهده‌ی ما خارج بوده و برعکس ما هستیم که با در کنار شهید قرار گرفتن زنده می‌شویم؛ اینان باعث خروج ما از تاریکی به سوی نور بوده و جریان هدایت الهی را در عالم سرپرستی می‌کنند و مردم ما وجود اعتراض به حق به مسئولان و تصمیمات آن‌ها، شهیدان را مورد احترام و تکریم خود قرار داده‌اند.

سرلک با بیان اینکه شهید قائمی از جاماندگان سال 61 هجری بوده و عصر خمینی واسطه‌ای برای برداشتن حجاب زمان برای قرار دادن ابراهیم در کنار حضرت قاسم(ع) و حضرت علی اکبر(ع) بوده است، با اجرای روضه‌ای برای حضرت فاطمه(س) سخنان خود را به پایان رساند.

پس از آن، خانواده‌ی شهید قائمی با ورود به دانشگاه، این مکان را متبرک کردند؛ حاضران نیز با قیام در برابر حضور ایشان، به استقبال از آنان شتافته و با حضور یافتن در مقبره‌ی شهید قائمی، با ایشان تجدید میثاق کردند.

گزارش از: منا سلگی

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار