۲۱ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۰۹۹

عطنا - به همت مرکز تحقیقات میان رشته‌ای زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی، دومین کارگاه بین‌المللی با محوریت رویکردهای نوین مطالعاتی در ادبیات تطبیقی و ادبیات جهان روز چهارشنبه 7 مهر 1400 با سخنرانی پروفسور دمراش از دانشگاه هاروارد امریکا برگزار شد.

به گزارش عطنا، در این کارگاه که با عنوان «ادبیات تطبیقی و ادبیات جهان» و با زیر عنوان «تطبیق گری بدون هژمونی: مطالعات ادبی از ملت تا جهان» برگزار شد، پروفسور دیوید دمراش استاد تمام و مدیر گروه رشته ادبیات تطبیقی دانشگاه هاروارد و رئیس مؤسسه ادبیات جهان این دانشگاه به تدریس پرداخت.

با توجه به جایگاه علمی برجسته دکتر دمراش و نیز شهرت وی در سطح بین المللی، کارگاه یاد شده با استقبال کم نظیری مواجه شد و حدود 250 نفر از داخل کشور و کشورهای مختلف در آن شرکت کردند.

پروفسور دمراش در این کارگاه علاوه بر مطرح کردن روند شکل‌گیری رویکردهای ادبیات تطبیقی در وجه جدید و نوین آن، به رویکرد و الگوی روش شناختی «مرکز گریز» ادبیات تطبیقی و در نتیجه، شکل‌گیری «ادبیات جهان» در معنایی متفاوت اشاره کرد.

وی با ارائه نمونه ها و شواهد مختلف از قبیل آثار ترجمه شده فارسی به زبان های مختلف از جمله شاهنامه، دیوان حافظ و دیگر آثار ادبی فارسی و نیز با استناد به دواوین شعری به زبان اردو و داستان ها و رمان های زبان ترکی بر این نکته تأکید کردند که مفهوم ادبیات جهان را نباید در معنای آثار کلاسیک و شاهکارها آنهم در جهان غرب بلکه در معنای ادبیات تمام ملت ها و فرهنگ ها صرف نظر از برتری های سیاسی و اقتصادی شان فهمید و دریافت.

همچنین در این کارگاه سه ساعته دکتر علیرضا امیدبخش، استادیار ادبیات انگلیسی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر عبدالله آلبوغبیش، رئیس مرکز تحقیقات میان رشته ای زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی حضور داشتند.

شایان ذکر است پیش از این، وبینار ادبیات تطبیقی با سخنرانی ورتر هنکل من، پژوهشگر هلندی درخصوص فرهنگ عیلامی توسط مرکز تحقیقات میان رشته‌ای زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده بود و قرار است آبان ماه هم نشستی در این مرکز با محوریت علوم انسانی و آینده ادبیات تطبیقی برگزار ‌شود.

همچنین برای برگزاری وبیناری در پاییز امسال با حضور و سخنرانی دکتر اسپیوک از استادان دانشگاه‌های آمریکا با محوریت ادبیات پسااستعماری و گریز از مرکز، برنامه‌ریزی شده است که زمان برگزاری قطعی آن اطلاع رسانی خواهد شد.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار