۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ۰۹:۴۸
کد خبر: ۳۰۳۰۱۰

عطنا - یک کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «خیلی از افرادی که هم‌اکنون در افغانستان حضور دارند و همین‌طور برخی از چهره‌های مطرح در طالبان، رشد یافته‌ و تحصیل کرده آمریکا هستند. می‌توان گفت به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان یکی از خواسته‌های آمریکا است.»
 
در طول دو سال گذشته طالبان توانست با حمایت‌های مستقیم و پنهان برخی کشورها کنترل بیشتر بخش‌های افغانستان از جمله کابل را در دست بگیرد و اکنون با محاصره پنجشیر به دنبال برپایی «امارت اسلامی» خود در سرتاسر افغانستان است. اگرچه طالبان در ابتدای پیروزی شعارهای متفاوتی نسبت به گذشته می‌داد و حرف از تغییر می‌زد اما شواهد نشان می‌دهد که همچنان اتهامات بسیار زیادی در زمینه نقض حقوق بشر و آزادی‌های فردی بر این گروه وارد است. حال باید دید سرانجام حضور و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان چه خواهد شد؟
 
در این باره سید وحید ظهوری، کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با عطنا، با بیان اینکه افغانستان از گذشته‌های دیرین در رابطه با نفوذ خارجی‌ها تحت‌فشار بوده، گفت: «با وجود پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان و بعد از شکست کمونیست‌ها، شاهد نفوذ طالبان و حاکمیت‌ آن‌ها و بعد حمایت کشورهای جنوبی افغانستان مانند پاکستان و همین‌طور حمایت کشورهای عربی، مخصوصاً حمایت غیرمستقیم آمریکا بودیم که باعث شد حاکمیت افغانستان در نهایت به طالبان برسد.»
 
طالبان مزدوران آمریکا هستند
این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه اشرف غنی در آمریکا تحصیل کرده و نماینده آمریکا محسوب می‌شود، عنوان کرد: «حامد کرزی، رئیس‌جمهور قبلی افغانستان با طالبان رابطه‌هایی داشته و سعی می‌کرد با حمایت‌های آمریکا شرایط را حفظ کند. این‌طور به نظر می‌آید که آمریکا و طالبان با هم دشمنی دیرینه دارند و آمریکا سبب شکست‌های متعدد طالبان شده است؛ اما در بطن ماجرا می‌توان گفت طالبان خدمت گذار و مزدوران آمریکا هستند.»
 
مردم فریب طالبان را خورده‌اند
وی با بیان اینکه مردم افغانستان فریب طالبان را خورده‌اند، تصریح کرد: «امیدوارم با حمایت‌های قوی و ارزشمند مردم مسلمان افغانستان و همچنین نظام جمهوری اسلامی ایران، زمینه برای حضور دشمنان فراهم نشود. برای آمریکا نه‌تنها ارزش‌های مردم مسلمان افغانستان، بلکه خود طالبان هم موردنظر نیست و به دنبال محقق ساختن خواسته‌های خود است.»


این مطالب را هم بخوانید

علل سقوط کابل و پیروزی طالبان

طالبان با افغانستان چه خواهد کرد؟

در افغانستان چه خبر است؟


برخی از چهره‌های مطرح در طالبان، تحصیل کرده آمریکا هستند
این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه طالبان تظاهر می‌کند که تغییر کرده اما در واقعیت ‌چنین اتفاقی رخ نداده، گفت: «خیلی از افرادی که هم‌اکنون در افغانستان حضور دارند و همین‌طور برخی از چهره‌های مطرح در طالبان، رشد یافته‌ و تحصیل کرده آمریکا هستند و این افراد می‌توانند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری را برای برنامه‌های حاکمیت خود در آینده این کشور اتخاذ کنند.»
 
به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، یکی از خواسته‌های آمریکا است
ظهوری ادامه داد: «هم اکنون امریکایی ها مراکز نظامی در افغانستان که دارای بسیاری از امکانات است با نام طالبان مدیریت می‌کنند. می‌توان گفت به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان یکی از خواسته‌های آمریکا است.»
 
حمایت از مردم مسلمان افغانستان باید از اهداف اصلی و واقعی ایران باشد
وی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری رهبر معظم انقلاب و همین‌طور راهبردها و سیاست‌های مختلفی که رئیس‌جمهور فعلی در رابطه با افغانستان دارد، می‌تواند نتایج خوبی را رقم بزند، گفت: «حمایت از مردم مسلمان افغانستان باید از اهداف اصلی و واقعی ایران باشد. اگر سیاست‌های درست و برنامه‌ریزی‌ شده توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران تبیین نشود ممکن است شرایط به نفع طالبان و آمریکا مساعد شود و تحقق این امر خطرناک است.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار