۰۴ شهريور ۱۴۰۰ ۱۶:۲۵
کد خبر: ۳۰۲۹۷۹

عطنا - یک استاد دانشگاه معتقد است: «برای تحقق عدالت آموزشی برداشتن دو گام نیاز است: در گام اول باید حداقلی از آموزش را چه به لحاظ منابع آموزشی و چه به لحاظ منابع مالی و منابع انسانی برای همه افراد جامعه تدارک دید و در گام دوم باید متناسب با توانمندی ها و علاقه مندی های هر شخص، آموزش متفاوتی برای او ارائه شود.»
 
عدالت از جمله مفاهیم تاریخی فلسفه سیاسی است که از گذشته تا به امروز، جزء آرمان های بشر بوده است. مفهوم عدالت آموزشی نیز همواره مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت بوده و تلاش نموده اند تا طراحی برنامه های درسی را به گونه ای انجام دهند تا به عدالت برای همه علم آموزان نزدیک تر شود. در این دیدگاه برابری فرصت ها و عدالت خواهی یک ارزش محسوب می شود و آموزش و پرورش باید بتواند آن را در نظام شخصیتی انسانِ توسعه یافته بگنجاند. تلاش برای تحقق عدالت آموزشی بیش از هر چیز منوط به شناخت درست از این مفهوم است.
 
در این باره دکتر زهرا رحیمی استادیار گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با عطنا اظهار کرد: «اگر شرایط به گونه ای باشد که برای تمام افراد یک جامعه، فرصت آموزشی متناسب با ظرفیت ها و توانمندی های دانش ­آموزان فراهم شود، به طوری که این آموزش تمام منابع درونی دانش ­آموزان را به جامع ­ترین شکل ممکن پوشش و پرورش دهد و امکان رشد و شکوفایی را در همه ابعاد محقق کند، عدالت آموزشی برقرار می شود.»
 
عدالت آموزشی به معنای یکسان بودن سیستم آموزشی برای همه نیست
وی ادامه داد: «منظور از عدالت آموزشی تدارک دیدن یک سیستم آموزشی یکسان نیست، بلکه به این معنا است که هرکس متناسب با توانمندی های ذهنی و استعدادهای ذاتی خود بتواند آموزش دریافت کند.»
 
این استاد دانشگاه گفت: «برای تحقق عدالت آموزشی برداشتن دو گام نیاز است: در گام اول باید حداقلی از آموزش را چه به لحاظ منابع آموزشی و چه به لحاظ منابع مالی و منابع انسانی برای همه افراد جامعه تدارک دید و در گام دوم نیز باید متناسب با توانمندی ها و علاقه مندی های هر شخص، آموزش متفاوتی برای او ارائه شود.»
 
رحیمی افزود: «برای برقراری عدالت آموزشی باید فرصت یادگیری برای همه یکسان باشد و فرصت یادگیری شامل مولفه هایی همچون امکانات و تجهیزات، منابع یادگیری، منابع انسانی و کیفیت آموزشی است.»
 
بی عدالتی آموزشی به لحاظ امکانات در ایران فریاد می زند
رحیمی در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر عدالت آموزشی در ایران دیده می شود؟، گفت: «سیستم آموزشی ایران یک سیستم آموزشی متمرکز است و یکی از اهداف آن، تدارک منابع یادگیری یکسان و تهیۀ کتاب درسی یکسان برای کل کشور است. اما از لحاظ امکانات و تجهیزات، نابرابری و بی عدالتی آموزشی در مناطق مختلف کشور فریاد می زند. به عبارت دیگر شاید گام اول عدالت آموزشی آن هم در بعضی محورها، درست برداشته شده باشد، اما بخصوص در گام دوم موفقیت قابل قبولی حاصل نشده است.»
 
وی در توضیح این ادعا ادامه داد: «باید بعد از اینکه اطمینان حاصل شد تمامی افراد در سیستم آموزشی به حداقل منابع مالی و انسانی لازم مجهز شده اند، متناسب با توانمندی های این افراد به آنها خدمات ارائه شود. به طور مثال نمی توان از دانش آموزانی که هوششان از میانگین بالاتر است و دانش­ آموزانی که نقص ذهنی دارند توقعی معادل میانگین هوشی جامعه داشت. ابتدا باید حداقلِ قابل قبولی از امکانات و منابع در تمامی مدارس موجود باشد، سپس تفاوت های ویژه را در نظر گرفت.»
 
تفاوت های فرهنگی در عدالت آموزشی دیده نشده است
این استاد دانشگاه گفت: «کشوری مانند ایران که به لحاظ فرهنگی بافت متنوعی دارد، برای برقراری عدالت آموزشی مسیر سخت تری در پیش دارد. گام اول با توزیع کتب درسی یکسان در کل کشور در حال اجراست، اما مشکل در گام دوم است. در نقاط مختلف کشور دانش آموزانی هستند که زبان مادریشان زبان فارسی نیست و از طرفی به لحاظ فرهنگی هم تفاوت های فاحشی با هم دارند.»
 
وی با بیان اینکه در این شرایط به عدالت آموزشی خدشه وارد می شود، تصریح کرد: «ما هم اکنون شاهد این هستیم که بدون توجه به تفاوت های فرهنگی و علایق دانش آموزان در مناطق مختلف، کتابی که در مناطق عشایری تدریس می شود و کتابی که در پایتخت تدریس می شود یکسان است.»
 
رحیمی ادامه داد: «علاوه بر منابع یادگیری و مالی، یکی از مولفه هایی که عدالت آموزشی را شکل می دهد منابع انسانی است. معمولا معلمان در سال های ابتدایی استخدام به مناطق محروم فرستاده می شوند و بعد از کسب تجربه بیشتر، به مراکز شهر منتقل می شوند. بنابراین معلمانی که تجربه بیشتری دارند در مدارس مرکز شهر تدریس می کنند و معلمانی که تجربه کم تری دارند، به مناطق محروم اختصاص می یابند. مشابه همین اتفاق در دانشگاه ها هم دیده می شود.»


این مطالب را هم بخوانید

وجود مدارس غیرانتفاعی با عدالت آموزشی ناسازگار است

جمع کردن مدارس غیرانتفاعی راه‌حلی شکست خورده است

خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش به بی عدالتی دامن زده است


وی درباره محتوای مورد تدریس در مدارس گفت: «به عنوان مسئول تربیت هر جا که درسی را از سیستم آموزشی حذف می کنیم، به استعدادی که می تواند در آن درس شناخته شود، بی اعتنایی کرده ایم. در این صورت آموزش این مباحث به مراکز خصوصی خارج از مدرسه واگذار می شود و خانواده هایی که مشکل اقتصادی کم تری دارند، زمینه بیشتری برای پرورش آن بُعد حذف شده در فرزند خود دارند و در مقابل خانواده های کم تر برخوردار عملاً با مشکل مواجه هستند و در این جا عدالت آموزشی زیر سوال می رود.»
 
رحیمی درباره پیامدهای عدم عدالت آموزشی در کشور گفت: «وقتی می گوییم عدالت آموزشی یعنی همه افراد و توانمندی ها را ببینیم و آموزش متناسبی را ارائه دهیم. عدم برقراری چنین آرمانی یعنی نادیده گرفتن بسیاری از افرادی که آرزوهای خود را در سیستم آموزشی دنبال می کنند. این موضوع ناخودآگاه به ساختن اقلیت و اکثریت منجر می شود و گروه اقلیت، دلسرد و سرخورده می شوند.»
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: «پژوهش ها نشان می دهد خانواده هایی که فرزندانشان هوش بالاتری دارند تمایل بیشتری برای تحصیل آنها در خارج از کشور دارند، چون حمایت مناسبی دریافت نکرده اند و ما شاهد بسترسازی برای فرار مغزها هستیم.»
 
لزوما هر مدرسه غیرانتفاعی آموزش بهتری را ارائه نمی دهد
رحیمی درباره مدارس غیرانتفاعی اظهار کرد: «این موضوع مخصوص ایران نیست و در بسیاری از کشورها بحث درباره تنوع مدارس وجود دارد. در کشور ما هم بحث های زیادی مثلا درباره مدارس تیزهوشان صورت گرفته است. با این حال باید گفت بر خلاف تصور بسیاری از خانواده ها، لزوما هر مدرسه غیرانتفاعی، آموزش بهتری ارائه نمی دهد و کیفیت آموزش در این مدارس هم متفاوت است.»
 
به جای تنوع در مدارس به غنی سازی آموزش توجه شود
رحیمی درباره راهکارهای برقراری عدالت آموزشی بیان کرد: «کتب درسی یکسان به دلیل بی توجهی به فرهنگ های متنوع در کشور، خود عامل بی ­توجهی به عدالت آموزشی است. از سوی دیگر بسیاری از کتب، مناسب دانش آموزان تیزهوش نیستند. یکی از راهکارها این است که به جای تنوع مدارس به غنی سازی آموزش توجه شود. معلمان در مدارس ابتدایی باید نیروی کمکی جهت توجه مضاعف به تفاوت­ های دانش آموزان داشته باشند.»
 
وی افزود: «همچنین در بحث کیفیت معلمان باید سیاست های تشویقی در نظر گرفته شود تا معلمانی که تجربه و تخصص بیشتری دارند، ترغیب شوند مناطق محروم را پوشش دهند تا دانش آموزان آن مناطق نیز از داشتن معلم کارآزموده بی بهره نمانند.»

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار