۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۴۵
کد خبر: ۳۰۲۹۵۹

عطنا - یک استاد دانشگاه معتقد است: «باید به سمتی حرکت کنیم که نابرابری اقتصادی کم شود تا در نهایت تبعات آن در بخش‌های مختلف جامعه کاهش پیدا کند. نمی‌توان به افراد گفت که حق انتخاب ندارید و باید به مدارسی بروید که از کیفیت پایین برخوردار هستند. یکی از راهکارهای مهم این است که مدارس دولتی را با کیفیت کنیم.»
 
بحث عدالت آموزشی سال‌هاست به عنوان یکی از مهم‌ترین بحث های حوزه آموزش، پرورش و مدیریت تعلیم مطرح است. برخی کارشناسان معتقدند اگر به این موضوع توجه نشود در آینده شکاف طبقاتی افزایش خواهد یافت و موجب نارضایتی در جامعه خواهد شد. در مقابل توجه به این موضوع به توسعه و پیشرفت یک جامعه کمک خواهد کرد.
 
با توجه به نقش مهمی که تحصیلات و آموزش در زندگی یک فرد دارد، اگر در حق او بی عدالتی صورت بگیرد، این مسئله تمام زندگی آن فرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این منظر گفته می شود دولت باید به نحوی شرایط آموزشی را فراهم کند که هر فرد بتواند در رقابتی برابر، استعداد خود را شکوفا کند.
 
در این میان برخی معتقدند وجود مدارس غیرانتفاعی با عدالت آموزشی ناسازگار است و باید نسبت به تعطیلی این مدارس اقدام کرد. به راستی دولت چگونه می تواند در راستای عدالت آموزشی قدم بردارد؟
 
دکتر علی سرزعیم، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفتگو با عطنا با بیان اینکه در بحث عدالت شاهد کمبود بودجه برای بخش آموزش هستیم، گفت: «طبیعتاً بودجه‌ای که برای مدارس دولتی تخصیص داده ‌شده باعث نمی‌شود که آموزش با کیفیت ارائه شود و خانواده‌ها در راستای آموزش بهتر به سمت مدارس غیرانتفاعی سوق پیدا می‌کنند.»
 
انتخاب کیفیت بهتر برای تحصیل حق افراد است
وی با اشاره به اینکه تفاوت‌هایی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی وجود دارد که این شکاف کیفیت تا حدودی ناعادلانه است، افزود: «بخشی از این تفاوت‌ها طبیعی است و در موارد دیگر هم وجود دارد؛ در کشورهای اروپایی هم مدارس دولتی و همین‌طور غیرانتفاعی وجود دارد و هر خانواده‌ای که کیفیت بهتری را بخواهد باید هزینه بالاتری را پرداخت کند. این بحث لزوماً ناعادلانه محسوب نمی‌شود و بیشتر مربوط به ترجیح فردی است.»
 
برای عدالت آموزشی باید نابرابری اقتصادی را کاهش داد
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه نابرابری اقتصادی در بخش‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: «نابرابری اقتصادی در درمان، آموزش و مواردی از این دست وجود دارد، باید به سمتی حرکت کنیم که این نابرابری کم شود تا در نهایت تبعات آن در بخش‌های مختلف جامعه هم کاهش پیدا کند.»
 
باید مدارس دولتی را با کیفیت کرد
وی با بیان اینکه بخشی از شهریه مدارس غیرانتفاعی به عنوان مالیات باید خرج مدارس دولتی شود، گفت: «اینکه برخی‌ها می‌گویند مدارس غیرانتفاعی باید جمع شوند، راه‌حل‌ شکست‌خورده محسوب می‌شود و نمی‌توان به افراد گفت که حق انتخاب ندارید و باید به مدارسی بروید که از کیفیت پایین برخوردار هستند. یکی از راهکارهای مهم و اساسی این است که مدارس دولتی را با کیفیت کنیم.»
 
این اقتصاددان ادامه داد: «بهتر است دانشگاه‌های دولتی هم شهریه دریافت کنند، ولی باید در نظر داشت که نباید شهریه را لزوماً همان موقع از افراد گرفت. اگر کسی توان پرداخت ندارد باید به آن فرد مهلت داده شود که مثلاً بعد از فارغ‌التحصیلی شهریه را به صورت اقساط پرداخت کند.»


این مطلب را هم بخوانید

وجود مدارس غیرانتفاعی با عدالت آموزشی ناسازگار است


عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار