۱۳ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۲۰
کد خبر: ۳۰۲۸۵۱

عطنا – یک نماینده مجلس گفت: «در استان سیستان و بلوچستان مردم به نان شب هم محتاج هستند و دیگر توان خرید اقلام بهداشتی را ندارند و با توجه به شرایط بحرانی باید تأمین دارو و وسایل بهداشتی موردنیاز استان در اولویت قرار بگیرد.»
 
چند روزی است که گسترش نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا در استان سیستان و بلوچستان باعث به وجود آمدن نگرانی‌های زیادی شده است. میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونای هندی، ۴۰ درصد بیشتر از گونه انگلیسی است. در حال حاضر ۹۲ شهر ایران قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر هم زرد اعلام شده است. به همین دلیل گفته می شود ایران وارد موج پنجم کرونا شده است.
 
در این میان دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته که میزان رعایت پروتکل ها در سیستان و بلوچستان به طور میانگین زیر ۵۰ درصد است. گفته می شود شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.
 
در این باره محمد سرگزی نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)، با بیان اینکه ویروس پیشرفته کرونا توسط اتباع و از مرزهای مشترک استان سیستان و بلوچستان وارد شده است، گفت: «تذکرات شفاهی و کتبی برای جلوگیری از ورود اتباع اعلام ‌شده بود، اما متاسفانه نهادهای متولی این موضوع را پیگیری نکردند.»

تعداد مبتلایان روز به روز در حال افزایش است
وی با اشاره به اینکه ویروسی که اکنون با آن درگیر هستیم نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا است، افزود: «این ویروس سرعت انتقال بالایی دارد و تعداد افرادی که در این استان به کرونا مبتلا می‌شوند روزبه‌روز در حال افزایش است.»
 
سرگزی با بیان اینکه متأسفانه استان سیستان و بلوچستان در طول این ایام جزو اولویت‌های مسئولین نبوده، تصریح کرد: «به‌ جز مقام معظم رهبری که عنایت ویژه‌ای به استان سیستان و بلوچستان دارند، سایر مسئولان توجه کافی برای برطرف سازی مشکلات در این استان ندارند.»
 
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی یکسری نیازمندی‌های مردم باید برطرف شود، گفت: «کمبود داروهای موردنیاز باید تأمین شود و با توجه به تنگناهای معیشتی باید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار مردم قرار بگیرد.»

مردم به نان شب محتاج اند؛ توان خرید اقلام بهداشتی را ندارند
وی با تأکید بر اینکه در این استان مردم به نان شب هم محتاج هستند و دیگر توان خرید اقلام بهداشتی را ندارند، عنوان کرد: «در حال حاضر کمبود سرم نمکی را در استان داریم و همین‌طور به دستگاه ونتیلاتور و کپسول‌های اکسیژن نیاز است.»
 
سرگزی با بیان اینکه ویروس پیشرفته کرونا امکان سرایت به سایر استان‌ها و مرکز کشور را دارد، تصریح کرد: «بهتر است مردم سریعاً در این استان واکسینه شوند تا از انتقال این ویروس به سایر استان‌ها جلوگیری شود.»
 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هنوز به پیک این ویروس نرسیده‌ایم، ولی بیشتر بیمارستان ها پر شده اند، گفت: «احتمال دارد تا چند روز آینده نیاز جدی به بیمارستان صحرایی پیدا کنیم. در حال حاضر استان تعطیل است و باید این تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند.»
 
وی ادامه داد: «سازمان‌های مردم‌نهاد، ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، دولت و همه مجموعه‌ها و خیرین باید به میدان بیایند تا کمبود امکانات در این استان جبران شود.»

سیستان و بلوچستان فقط تا اردیبهشت 1401  آب شرب دارد
سرگزی با بیان اینکه باید به مسئله آب شرب سیستان و بلوچستان توجه کرد، تصریح کرد: «دولت سریعاً باید نسبت به برطرف سازی مشکل آب شرب در این استان ورود کند؛ این احتمال وجود دارد که فقط تا اردیبهشت سال بعد آب شرب داشته باشیم و این یک تهدید جدی است.»
 
وی با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان آمار مبتلایان به کرونا 4 رقمی است و دیروز 16 نفر جان خودشان را از دست دادند، گفت: «به ‌واسطه ضعف اقتصادی و معیشتی مردم در این استان برخی‌ها به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند یا توان مالی برای درمان در بیمارستان‌ها را ندارند؛ به همین خاطر مبتلایان به کرونا که در روستاها یا مناطق کوچک فوت می‌کنند، جزو آمار رسمی نیستند.»
 
نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید از این استان حمایت‌های لازم صورت گیرد، افزود: «دولت باید یک مجموعه یا ستادی مختص استان سیستان و بلوچستان برای کنترل ویروس کرونا ایجاد کند. صرف برگزاری جلسه و بازدید معاون کل وزارت بهداشت از استان، مشکلات سیستان و بلوچستان حل نمی‌شود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار