۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۲۸
کد خبر: ۳۰۲۸۰۲

عطنا- بابک خرمدین نامی آشنا به واسطه شخصیتی ملی و تاثیرگذار در تاریخ ایران است. اما این روزها سوژه شدن بابک خرمدین به دلیل سلاخی شدن فردی هم نام با این شخصیت تاریخی است. آن هم نه به دست بیگانه بلکه با خونسری و به دست والدینش.


شهرک اکباتان این چند روز در شوک فرو رفته است. شوکی که به این راحتی نه فراموش می شود و نه جبران. مردی میانسال که تکه های جسدش در سطل آشغال های پایتخت پیدا شده است؛ و اگر هوشیاری یک پاکبان زحمتکش نبود شاید نام او و جسدش  به واسطه گذشت زمان، همانند اجساد شوهر خواهرش (فرزاد) که پسر عمه اش هم بوده و آن دیگری، خواهرش (آرزو) همسر فرزاد، به فراموشی سپرده می شد. اما این چنین نشد و پیدا شدن جسدش توانست راز سر به مهر آن دو قتل دیگر را هم نمایان کند.


قتل های خانوادگی هر از چندگاه در جامعه ما اتفاق افتاده و حال به مدد شبکه های اجتماعی زنگ هشدار این قتل ها نزدیک به هم به گوشمان می رسد. قتل هایی که نگرانی جامعه را از زیاد شدن آمار این دگرکشی بیشتر کرده است.


مردم آنچنان در بهت گرانی های روزمره و سستی و خانه نشینی بابت کرونا بوده اند که به ناگاه با شنیدن این خبر، به هر چیزی فکر می کردند غیر از آنکه احتمال قتل آنهم به دست یک پدر و یک مادر را با گوش های خود بشنوند.


اکبر خرمدین (پدر بابک) اولین جملات پس از دستگیری اش بسیار دردآور است: «اگر دستگیر نمی شدم دو فرزند دیگرم را هم می کشتم.»


دکتر مریم کاظمی، استاد دانشگاه و روان شناس تربیتی درباره علل بروز چنین اتفاقی در گفتگو با رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) می گوید: «ما دو محیط بسیار تاثیر گذار داریم که همه ما در این دو محیط به بالندگی می رسیم. شرط این است که به موفقیت برسیم، ولی اگر نرسیدیم بحث متفاوتیست و باید ببینیم در این محیط ها چه اتفاقی در حال رخ دادن بوده است.»


وی ادامه داد: «خانواده محیط کوچک و تاثیر گذاری می باشد. یک خانواده پر تلاش و با برنامه اگر بتواند فرزندش را تا ده سالگی به درستی هدایت کند در بسیاری از مراحل زندگیش، کار راحت تری در پیش خواهد داشت. یادمان باشد ما همانند دیگر حیوانات فقط غذا خوردن، راه رفتن و ... به فرزندمان یاد نمی دهیم. تربیت یک انسان بر عهده ما گذاشته می شود که باید به درستی انجام شود.»


وی افزود: «محیط دوم هم که جامعه است و همه در این محیط تربیت های متفاوتی به دلیل وجود متفاوتمان خواهیم دید. به نظر من عامل خانواده آنقدر موثر است که حتی می تواند تا حد زیادی نقص های حتمی که در یک جامعه وجود دارد را بپوشاند.»


کاظمی اظهار داشت: «به نظر می رسد در خانواده بابک خرمدین، پدر رویکردی مستبدانه دارد. حتی همسر خود را لایق تربیت فرزندانش نمی داند. چنین مردی در خانه معلوم است چگونه رفتار می کند. او خود را همه کاره یک خانواده حتی در نحوه فکر کردن آنها می داند.»


وی ادامه داد: «مادری وجود دارد که لام تا کام وابسته به آن مرد است. آنقدر به او گفته شده ناتوان هستی که خودش هم باور دارد. فقط مرد خانواده که همسرش است را می بیند و لاغیر. فرزندی وجود دارد که تا سن 47 سالگی هنوز مجرد است و در کنار پدر و مادرش زندگی می کند.»


این روان شناس تربیتی با طرح این سوال که کدام خانواده طبیعی، فرزند خود را قربانی می کند؟، گفت: «اگر قصد کشتن دارید پس چرا به او خدمات می دادید و به او می رسیدید. حداقل از قبل به فرزندانتان اعلام می کردید که دوست ندارید مزاحمتان شوند.»


وی افزود: «یک خانواده، بر اساس نقش مقدسی که بر عهده دارد نمی تواند نسبت به فرزند و فرزندانش بی تفاوت باشد. ما حق نداریم فرزند خود را وابسته به خود کرده و یا او را به دلایل واهی طرد کنیم.»


کاظمی با بیان اینکه برخی به نقص قانونی در مورد فرزندکشی به عنوان یکی از دلایل چنین رخدادهایی اشاره می کنند، گفت: «مطمئنا قانون در طول زمان کامل وکامل تر می شود. ولی قرار نیست هر اشتباهی را به گردن نقص قانونی بیندازیم.»


وی در پایان تاکید کرد: «پرونده خرمدین کامل نیست و هنوز اطلاعات زیادی به رسانه ها داده نشده است. آنچه می گویم از تصاویر، صحبت ها و حرکات، نوع لباس پوشیدن، رفتار با دیگران در کلیپ های کوتاهی است که به بیرون درز کرده است که مطمئنا این نوع کارشناسی همراه با نقص فراوانیست. ولی می توانیم با همین ها دایره فرضیاتمان را با تجارب گذشته خود در عین مستقل و خاص دانستن این پرونده انجام دهیم تا به مرور زمان کامل وکامل تر شود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار