۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۶:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۷۰۲
sheykholeslam-3
عطنا - حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیخ الاسلامی رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبائی و چهره ماندگار ادبیات، امروز پنجشنبه 23 اردیبهشت درگذشت. وی از هفته گذشته به علت عارضه گوارشی در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده و تحت درمان قرار گرفته بود.

هیات رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت درگذشت این استاد فرزانه، پیام تسلیتی به شرح ذیل صادر کرده است:

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

دکتر علی شیخ‌الاسلامی، عالم ربانی، مفسر قرآن کریم، معلم عرفان و اسوه اخلاق و معنویت، چهره ماندگار و خدمتگزار و درخشان ادب فارسی و رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبائی به دیدار حق شتافت تا از درگاه معبود الهی پاداش تلاش های صادقانه خود در راستای ترویج شعائر اسلامی و خدمت به جامعه علم و دانش ایران عزیز را دریافت دارد. هیات رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی ضمن پاسداشت خدمات و تلاش های آن مرحوم، این مصیبت جبران‌ناپذیر را  به جامعه دانشگاهیان کشور، دوستان، ارادتمندان، شاگردان تسلیت می‌گوید. خداوند روح ملکوتی این روحانی جلیل القدر را با ارواح مطهر شهدا محشور فرماید. گوارا باد بر او رحمت بیکران حضرت حق.

هیات رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی

علی شیخ الاسلامی که بود؟

حجت‌الاسلام شیخ الاسلامی متولد ۱۳۱۵ در استهبان استان فارس بود. دوره دبستان و دبیرستان را تا سیکل اول متوسطه، در دبستان و دبیرستان مغربی طی کرد. هم‌زمان درس‌های حوزوی و طلبگی را تحت نظارت پدرش، آقا میرزا ابوالقاسم، معروف به علامه ادامه داد. در کنکور زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز شرکت کرد و پذیرفته شد. چهار سال بعد با رتبه نخست از آن دانشگاه درجه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت. قبل از شروع دوره دکتری در امتحان دانشسرای تربیت دبیر شرکت کرد و با رتبه اول پذیرفته شد و مدتی در شهر فسا به تدریس پرداخت.

وی در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران مدرک دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفت و پس از آن در همین دانشگاه به تدریس پرداخت و سال‌ها ادبیات فارسی و عرفان اسلامی تدریس کرد. شیخ الاسلامی اولین رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بود. او همچنین چندین سال ریاست دانشگاه تربیت معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشت و سال‌ها به عنوان مدیریت گروه و ریاست دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و فعالیت بود.

مرحوم شیخ الاسلامی به سال ۱۳۸۹ به عنوان چهره ماندگار ادبیات انتخاب شد. ایشان در سالیان متمادی به عنوان استاد ممتاز دانشگاه در کرسی تدریس عرفان اسلامی و ادبیات فارسی، منشأ خدمات فراوان و تربیت شاگردان بسیار بوده است. از این چهره ماندگار فرهنگی، آثار متعددی در زمینه عرفان نظری و شرح و تفسیر قرآن به چاپ رسیده است. «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی»، «راه و رسم منزل‌ها» و «برگزیده متون ادب فارسی دانشگاه‌ها» از جمله تالیفات اوست. همچنین ترجمه جلد چهارم «الغدیر» علامه امینی و «زندگی‌نامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا سلام الله علیها» تالیف هاشم الحسنی از جمله ترجمه‌های منتشر شده زنده‌یاد شیخ الاسلامی است.

مرحوم شیخ الاسلامی جزء نسل سوم استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شاگرد مستقیم بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال‌الدین همایی، دوست و شاگرد سیدجعفر شهیدی و عبدالحسین زرین‌کوب، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امین‌پور، عضو هیأت مؤسس دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، حافظ‌شناس، محی‌الدین عربی‌شناس و استاد بیش از ۲۰ دوره دانشجو در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی، تربیت معلم و آزاد بود.

به گفته حسین شیخ‌الاسلامی، فرزند این چهره ادبی و فرهنگی، هنوز زمان مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر علی شیخ‌الاسلامی مشخص نیست.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار