۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۳۳
کد خبر: ۳۰۱۶۹۵

عطنا - بیست سالی می شود که اینترنت وارد زندگی ما شده است. فضایی مجازی که گاه واقعیات و گاهی دیگر جعلیات را به نمایش می گذارد. اینترنت آنقدر به سرعت در زندگی ما جای پای خود را محکم کرده است که برای هر مشکلی، راه حلمان را از آن می خواهیم.

والدینی که کودکی شان را در حیاط و کوچه و در حال بازی با دوست و آشنا گذراندند، حال تبلت یا گوشی را به دست فرزندان خود داده اند. شاید آنها به خوبی نحوه استفاده از گوشی های هوشمند را یاد گرفته اند، اما از آموزش اطلاعات و نحوه به کار گیری این فضای بی پایان مجازی بی خبرند.

کودکانمان به جای حضور در فضای واقعی، در فضای مجازی می دوند، در فضای مجازی دوست پیدا می کنند، در فضای مجازی فیلم می بینند و در فضای مجازی تنبیه هم می شوند. بله. تنبیه می شوند و این بار ما صدای گریه های آنها را نمی شنویم. گریه های خاموشی که در بزرگسالی صدایش به گوشمان می رسد.

در بین ما، والدینی هستند که عقیده دارند محیط کودکانشان با محیطی که آنها در آن رشد کرده اند متفاوت است. آنها بر این گمان هستند که آشنایی با اینترنت و فضاهای مختلف، فرزندشان را با این فضا آشناتر کرده، پس راحت تر از پس این غول اطلاعات ناشناخته برمی آیند.

البته خانواده هایی هم هستند که اصلا اعتقادی به اینترنت و فضای مجازی ندارند و می خواهند کودک شان مثل خودشان بزرگ شود. بدون دسترسی به اینترنت.

دکتر مریم کاظمی روانشناس تربیتی در گفتگو با رسانه تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی «عطنا»، آشنایی کودکان با فضای مجازی را وابسته به شرط و شروط هایی می داند و می گوید: «ما با فضایی رو به رو هستیم که در آن از الفاظ و رفتارهای ناپسند تا فیلم های خشونت کلامی، خشونت با حیوانات، تعدی به حقوق افراد در کنار مولفه های مثبتش دیده می شوند. در پاسخ به خانواده هایی که فکر می کنند زمانه کودکانشان متفاوت است و می بایست آنها را درک کرد باید گفت که آشنایی با فضای مجازی هیچ مغایرتی با آشنایی کنترل شده ندارد.»

وی در ادامه می افزاید: «فضای مجازی یک بستری است که ایجاد شده و خاصیت های خودش را هم دارد. در این بستر با علم به اطلاعات و فضاهای مثبت، هویت های خاموشی هم حضور دارند که با استفاده نابجا از مولفه بی زمانی و بی مکانی اینترنت، می خواهند خلاءهای خود را در این فضا پر کنند. باید به دقت درک کنیم که اگرچه فضای مجازی نامش مجازیست، اما فضای بازتولید است.»

بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سن 13 سال را برای ورود به شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام تعیین کرده اند و در برخی دیگر از سن 16 سال امکان ورود به فضای مجازی داده می شود. تخلف شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در عدم رعایت شرط سنی، با مجازات های سخت و سنگینی روبرو شده و احتمال شکایت دولت از آنها بسیار زیاد است. با اعلام دقیق سن و تاریخ تولد هر فرد، این اطلاعات در سامانه اطلاعاتی کشور بررسی و تطابق داده می شود تا شرط سنی رعایت شود. این کشورها برای نمایش فیلم در سینما نیز سن افراد را در نظر می گیرند.

این کشورها از اینترنت به بیشترین نحو استفاده کرده و از سیستم دولتی تمام الکترونیک بهره می برند و تا جای ممکن کارهای خود را برخط و دیجیتالی کرده اند. اما در ایران، شاهدیم که افراد با دادن اطلاعات غیردقیق و مبهم، اکانت های فیک ساخته و با همین اکانت های دروغین در همه شبکه ها حضور فعال دارند.

جالب است بدانیم که باراک اوباما رییس جمهور پیشین آمریکا و همسرش، زمانی که دخترانشان نوجوان بودند اجازه دسترسی آنها به فیس بوک را نمی دادند. اوباما حتی گفته بود که علی رغم آنکه بالاترین منصب اجرایی در ایالات متحده را بر عهده دارد دلیلی نمی بیند که از قوانین کشور تخطی کند و لذا فرزندان او هم ملزم به رعایت قوانین هستند.

مریم کاظمی در ادامه به خبرنگار عطنا می گوید که خانواده ها چرا و چگونه باید همراه کودکانشان، به آنها اطلاعات کافی را درباره استفاده از فضای مجازی بدهند. او در این باره تاکید می کند: «ما باید نقش کنترل گر و محافظت کننده خودمان را به عنوان والدین به درستی ایفا کنیم. اگر قرار است کودک مان با اینترنت آشنا باشد، به او اطلاعات کافی داده و مولفه سنی اش را در نظر بگیریم. کودک، کودک است. نوجوان، نوجوان است. در کنارشان و از دور آنها را کنترل کنیم تا آسیب نبینند، ولی باید محتاط باشیم که این کنترل سبب آسیب بیشتری به فرزندمان نشود.»

او ادامه می دهد: «نقش کنترل کننده به این معنا است که فرزندمان درک کند قدرت در دست ما قرار دارد و او نمی تواند برای ما همه چیز را مشخص کند. همراه و دوستش باشیم در عین اینکه بزرگتر او هستیم. در کنار این موارد گه گاه گوشی یا تبلت را از او گرفته و فضای واقعی را به او نشان دهیم. این مهم است که در کنار حذف تبلتش، چه برنامه هایی برای او درنظر گرفته ایم.»

این رواشناس تربیتی یادآور می شود: «اگر نتوانیم برنامه مناسبی را در زمان هایی که به فضای مجازی نمی رود برایش مهیا و برنامه ریزی کنیم، فرزندمان از ما اطاعت نکرده و پرخاشگر و تندخو و یا ساکت و درون ریز می شود.»

وی در پایان اشاره می کند که حذف مطلق اینترنت یا زندگی مطلق در فضای مجازی صحیح نیست، بلکه با همراهی و ارائه اطلاعات درست در فضاهایی که می تواند برایش سودمند باشد می توان از این امکان مجازی بهره برد.

آنچه کاظمی اشاره می کند راه رفتن روی لبه تیغی است که باید به عنوان والدین متوجه آن باشیم و برایش وقت کافی بگذاریم. مشغله و کارهای مختلف نباید ما را از فرزندمان غافل کند و او را با فضای بیگانه مجازی تنها بگذاریم.

گزارش: رعنا امیری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار