۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ۰۹:۳۷
کد خبر: ۳۰۰۹۹۲

دو کتاب جدید در حوزه زبان‌شناسی به تازگی روانه بازار کتاب شده‌اند که نویسندگان آن اساتید دانشگاه علامه طباطبائی هستند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا)، دو کتاب واژه به نویسندگی کوروش صفوی و سبک شناسی ادراکی به نویسندگی سمیه آقابابایی در واپسین روزهای سال 1399 توسط انتشارات علمی به چاپ رسید.

در معرفی کتاب واژه به نویسندگی کوروش صفوی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی (لینک) آمده است: نوشته‌ی حاضر بر پایه‌ی طرحی مبتنی بر درک انسان به بررسی واحدی در زبان می‌پردازد که یکی از پرابهام‌ترین بدیهیات نهادینه‌شده در اندیشه‌ی معاصر است.

در کتاب پیش‌رو، نویسنده (کوروش صفوی) به دنبال آن است معلوم کند، پدیده‌ای به نام واژه در مطالعه‌ی زبان تا چه میزان غیر قطعی و نامعلوم است و فرض بر بدیهی‌بودن‌اش، تا چه اندازه با باورهایی خرافی همسوست.

در معرفی کتاب سبک شناسی ادراکی به نویسندگی سمیه آقابابایی نیز آمده است: با وجود ماهیت میان رشته ای سبک شناسی نوین، رویکردهای مختلف این شاخۀ علمی به ابداع ابزارهای روش شناختی ای که بتواند همۀ آفرینش های هنری انسان را مطالعه کند بی اعتنا بوده اند؛ سبک شناسی ادراکیْ با هدف رفع این کمبود شکل گرفته است.

در این رویکرد، سبک شناسی کلیتی است که سبک شناسی ادبیات صرفا بخشی از آن است. این کلیت، در مقام تمثیل، همانند پازلی است که با کنار هم قرارگرفتن قطعاتش تکمیل می شود؛ از بخش های دیگر این سبک شناسی جامعْ سبک شناسی نقاشی، معماری، خوشنویسی، موسیقی، و دیگر هنرهاست که مکمل سبک شناسی ادبیات می شوند.

کتاب سبک شناسی ادراکی با هدف نشان دادن سبک به عنوان کلیتی که محدود به ادبیات نیست و بیان این موضوع که سبک چه در ادبیات و چه در سایر هنرها نمودی از اندیشه ی غالب یک دوره است تدوین شده است.

نویسنده (سمیه آقابابایی)، برای دستیابی به این هدف، پس از معرفی مبانی نظری به استخراج اندیشه ی غالب حاکم بر دوره ی صفوی در ایران و گورکانیان در هند پرداخته است. وی سپس با ابزارهای سبک شناسی ادراکی به تحلیل مقایسه ای سبک در آفرینش های هنری (معماری، خوشنویسی و نقاشی) و ادبی (شعر و نثر سبک هندی) پرداخته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار