۳۰ اسفند ۱۳۹۹ ۰۱:۵۵
کد خبر: ۳۰۰۶۵۶
حسین عبداللهی

  • حسین عبداللهی | دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی (لینک)


سال 1399 هرچه بود سپری شد؛ بشر معاصر، بحران عالمگیر کرونا را تجربه کرد! ساکنان کره زمین به ویژه مردم ایران زمین در این مدت سختی های فراوان کشیدند. به معنی واقعی بحران یا بهتربگویم بحران ها را پشت سر گذاشتیم. با این وجود، نگاهی به طبیعت بیندازیم؛ باران بارید، زمین دوباره زنده شد؛ سبزه ها سربرون آوردند؛ درختان شکوفه دادند و غنچه ها، زیبائیشان را به رخ ما کشیدند. نسیم بهاری بار دیگر وزیدن گرفت و مشام انسان ها را جانی تازه بخشید.

نوروز فرا رسید. بحران باشد یا نباشد، طبیعت سیر معمول خود را طی می کند. ما بحران های سال 1399 را سپری کردیم. خوبست نگاهی به آنچه رخ داد داشته باشیم. به تجارب اندوخته شده عمیقاً بیندیشیم.

چه شد که دچار چنین وضعیتی شدیم؟ نوروز فرصتی مناسب برای نگاه به گذشته و برنامه ریزی و اجرای آن برای سال و سالهای پیش روست! واقعیت این است که سال 1399 سال بدی بود! گفتن ندارد با اندکی شدت و ضعف همه تجربه کردیم.

اینها درس زندگی اند. درس را باید آموخت و در ادامه مسیر زندگی به کار گرفت. چاره ای جز این نیست. تا زنده ایم باید زندگی کنیم. تا بوده همین بوده! درد و رنج؛ بحران و شکست؛ غم و اندوه از یک سو و شادی و سرور، موفقیت و پیروزی از سوی دیگر! سهم ما از این پدیده ها چقدر بوده؟ چه کنیم که ناخوشی ها تکرار نشوند؟  برای دستیابی به آرزوهایمان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

نوروز جلوه گاه زیبای رستاخیز طبیعت است. ما نیز به همراه طبیعت رستاخیز خود را داریم. نو رستن و نوساختن زندگی! طراوت بخشیدن به محیط فردی و اجتماع انسانی، رستاخیز ماست. برخیزیم و طرحی نو در اندازیم. رخداد های سال 1399 به خوبی به ما آموخت که بنی آدم اعضای یک پیکرند! سرنوشت انسان به هم گره خورده است.

بی تفاوتی به بحران ها دامن می زند و هیچ کس از آثار زیانبار بحرانها و بی تفاوتی ها درامان نیست! راه برون رفت از بحران ها، احساس مسئولیت و عمل به آن است. اگر امید هست تدبیر و اقدام به موقع و به جا هم ضروری است. امید به تنهایی زمینه ساز تداوم بحران است.

بیائید سال پیش رو را به گونه ای دیگر آغاز کنیم. کنش مناسب را همراه امید و سرزندگی سازیم. مسئولیت پذیری را با اقدام مدبرانه به هم آمیزیم. توصیه به امیدواری و حال خوش بدون ایفای نقش و مسئولیت هریک از ما درهر سطحی که باشیم ره به جائی نمی برد.

همه باید خطاها و ناکارمدی های خود را بشناسیم و بپذیریم. سپس به جبران خطاها و اصلاح امور بپردازیم. این کشتی با خردورزی جمعی و تلاش همگانی به سرمنزل مقصود می رسد.

بیائید نوروز امسال را با نگاهی واقع بینانه به گذشته، و اراده ای مصمم برای بهزیستی و بهسازی زندگی فردی و اجتماعی و اقدام مسئولانه آغاز کنیم. تنتان از گزند بلاهای زمینی و آسمانی به دور باد. دلتان شاد و قدمهایتان برای نوسازی زندگی و همدلی و همراهی با همنوعان استوارتر باد.

هر روزتان نوروز/ نوروزتان پیروز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار