۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۹۸۳۸۲
WhatsApp Image 2020-12-07 at 14.19.42
 

به گزارش عطنا، نشست صمیمانه «گفت‌وگوی هیئت رئیسه دانشگاه علامه‌طباطبایی با نمایندگان انجمن‌‌های علمی، تشکل‌‌ها، کانون‌‌ها و نشریات دانشجویی» به مناسبت روز دانشجو به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی، یکشنبه، ۱۶ آذرماه، به صورت برخط برگزار شد.

در این مراسم رئیس، مسئول نهاد رهبری، معاون آموزشی، معاون پژوهشی، معاون دانشجویی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی به سخنرانی پرداختند.

 

آرمان‌گرایی و اندیشه‌ورزی ویژگی اصلی دانشجو است


در بخش اول نشست دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی به بیان دیدگاه‌‌های خود دربارۀ روز دانشجو پرداخت که در ادامه می‌خوانیم؛

«ما در روز دانشجو گروهی اجتماعی را بزرگ می‌داریم و با آن هم‌قدمی و هم‌گامی می‌کنیم که دو ویژگی اساسی دارد، یکی آگاهی و اندیشه‌ورزی است و دیگری آرمان‌گرایی. گروهی در جامعه دانشگاهی به دنبال کسب علم و معرفت هستند و رفتار و کنشی عقلانی دارند و همچنین گروهی دانشگاه را به عنوان حضور در جمع دانشجویی می‌دانند که در آن سخنان تند و گاه احساساتی زده می‌شود.

نبود تعلقاتی در این دانشجویان، باعث بوجود آمدن محدودیت درآرمان‌گرایی آن‌ها شود و دراقع دانشجو در همۀ جهان قشری تلقی می‌شود که وابستگی کمتری دارد و بیشتر آرمان‌خواه و آرمانگرا است، اگر این دو ویژگی باهم ترکیب شود ما با دانشجویان اندیشه‌ورز و آرمان‌گرا مواجه هستیم که می‌توانند الگو‌هایی را برای حل مسائل اجتماعی برای آگاهی‌بخشی به کل جامعه به‌وجود بیاورند.

ما امسال در مدت این هفت سال با همراهی دانشجویان در دانشگاه علامه‌طباطبایی توانستیم خلأ‌های زیادی را جبران کنیم. مشکلاتی از قبیل کمبود استاد و فشار فضای فیزیکی برای دانشکده‌‌ها، نبود مراکز پژوهشی، نبود کتابخانه و مسجد و همچنین نبود مرکز رشد و مرکز آموزش تخصصی در دانشگاه که تمامی آن‌ها برطرف شدند.

امروزه دانشگاه علامه‌طباطبایی در بسیاری از زمینه‌ها به قطب علمی و دانشی کشور بدل شده است که بخشی از آن بر دوش دانشجویان بوده است، با این وجود ما مشکلات بسیاری در فضای دانشگاهی و امکانات و فضای مجازی داریم که با فضای مطلوب فاصلۀ زیادی دارد».

 

طرح پرسش‌ها و نقطه‌های مبهم از سوی دانشجویان 


چارت‌های درسی را به‌روز کنید


در بخش دوم نشست، نمایندگان انجمن‌های علمی، تشکل‌ها، کانون‌ها و نشریات دانشجویی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند؛

نازآفرین مصوری، نماینده انجمن‌های علمی دانشکده ادبیات گفت: «ما انجمن‌های علمی از دانشگاه درخواست بودجه و حمایت مالی داریم، خوا‌هان تأسیس دفتری به عنوان انجمن علمی در دانشکده ادبیات هستیم، همچنین تغییر چارت درسی که بسیار قدیمی است و برای روند مجوزگیری برای دعوت میهمانان خارجی و عدم امکان‌پذیر بودن آن هم خوا‌هان چاره اندیشی هستیم».

منابع مالی دانشگاه کجا خرج می‌شود؟


امین حیدرلو، نماینده بسیج دانشجویی گفت: «مفهوم شفافیت در نظام تصمیم‌گیری دانشگاه در حاشیه قرار گرفته و روابط درون دانشگاهی در‌هاله‌ای از ابهام است. دانشگاه علامه باید دارای سامانه شفافیت باشد و شفافیت مالی وجود داشته باشد. دانشگاه با ارائه اسناد باید نشان دهد که چند درصد از هزینه‌های دانشگاه توسط منابع مالی خود دانشگاه تأمین می‌شود و اساساً این منابع مالی چیست و دانشجو باید درجریان باشد. دانشگاه باید خود را مسئول پاسخگویی به افکار دانشجویی بداند. چرا تعداد استخدام‌های قراردادی در سال کرونا در معاونت فرهنگی بیشتر از معاونت فناوری است؟ چرا استادانی با مفاسد اخلاقی جذب می‌شوند؟»

امکان ارتباط با محیط خارج از دانشگاه وجود ندارد


فاطمه ملک‌پایین، دبیر کانون هلال احمر گفت: «با توجه به موفقیت‌‌هایی زیادی که کسب کرده‌ایم چرا فعالیت‌های ما محدود به دانشگاه است و امکان ارتباط با محیط خارج از دانشگاه وجود ندارد. ما خوا‌هان برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای شورای کانون‌ها هستیم».

به انجمن قرآن و حدیث بودجه و مجوز دهید


مهدی اسماعیلی، نمایندۀ انجمن دانشجویی علمی قرآن و حدیث از دانشکده الهیات گفت: «انجمن ما در پی جهاد فکری و فرهنگی است و این امر میسر نمی‌شود مگر با کمک و همراهی شما و ما خوا‌هان نگاه خاص‌تری به انجمن‌مان هستیم همین‌طور نیازمند بودجه کافی برای فعالیت‌های خود هستیم و امکان آسان‌تر شدن گرفتن مجوز برای فعالیت‌هایی که می‌خواهیم انجام دهیم».

دانشجویان را منفعل کرده‌اند


مرتضی آل غفور، نماینده نشریات دانشجویی گفت: «با توجه به تعداد دانشجویان شرکت‌کننده در این نشست با وضعیت انفعال دانشجو مواجه هستیم و این امر با تکرار این جلسات و مشارکت دانشجویان می‌تواند از بین برود. همچنین امکان حذف اضطراری برای دانشجویان باید بوجود بیاید».

ما دانشجویان ایرانی کوسه‌های آکواریومی هستیم


فهیم مطوری، دبیر انجمن علمی اقتصاد به نمایندگی از دانشکده اقتصاد گفت: «ما به شکل کوسه‌های درون یک آکواریوم قرار گرفتیم که وقتی از دانشگاه خارج می‌شویم در فضای کار و فضای بین‌المللی نمی‌توانیم تعامل و رشد کنیم. دانشگاه باید پاداش‌هایی را برای ما در نظر گیرد. در دانشکده اقتصاد چارت‌ها بسیار قدیمی است و دانشگاه می‌تواند از دانشجویان و طرح‌های آنها استفاده کنند».

حمایت شایسته از دانشجو کجا رفته است؟


امیررضا پاکراد، به نمایندگی از دانشکده مدیریت گفت: «به‌هیچ عنوان آنطور که شایسته است از ما حمایت نمی‌شود، در دانشکده مدیریت بزرگترین ضعف در اداره آموزش است که در‌ شأن دانشکده مدیریت نیست».

چرا خوابگاه متأهلی ظرفیتی ندارد؟


علیرضا کریمخانی به نمایندگی از انجمن‌های مستقل دانشجویی گفت: «من صحبت‌هایم را با طرح چند پرسش مطرح می‌کنم، تا به امروز چه اقداماتی برای تحول علوم‌انسانی و اسلامی‌سازی علوم‌انسانی در دانشگاه انجام شده؟ شفافیت و توضیح دربارۀ سفر‌های استادان و دستاورد‌های آنان کجاست؟ چرا شفافیت در فروش اموال دانشگاه وجود ندارد؟ طرح تجمیع دانشکده‌ها به کجا رسید؟ چرا خوابگاه متأهلی ظرفیتی ندارد؟»

کانون ورزش دانشگاه را به نهادهای ملی و بین‌المللی پیوند زنید


مهدیه سراجی به نمایندگی از کانون ورزش گفت: «از دانشگاه درخواست دارم به ما در برقرای ارتباط با سازمان‌ها و نهاد‌های برجسته ملی و بین‌المللی کمک کند. ما در دانشگاه به‌عنوان یک سیستم باید عمل کنیم و نه به‌صورت جزیره‌ای تا بتوانیم‌ هم‌افزایی داشته باشیم».

نمایندۀ انجمن علمی دانشجویی باید در تصمیم‌گیری رشته دعوت شود


پانیذ گل‌مهدی به نمایندگی از انجمن‌های علمی گفت: «به انجمن‌های علمی دانشجویی اعتباری نمی‌دهند. ما خوا‌هان حضور نماینده‌هایی از انجمن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به رشته هستیم».

عدم پذیرش تکثر آرا راه به اختگی دارد


نمایندۀ دانشکده علوم اجتماعی گفت: «دانشجو به موجود بالفعلی تبدیل شده که نمی‌تواند نسبت به شرایط موجود و جامعه خود بی‌تفاوت باشد. برنامه انجمن آزاداندیش یک روز قبل از اجرا با حضور فرشته طوسی درباره گذشته حال و آینده دانشجویی با امضا مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه، صریحاً به برخورد امنیتی دادستانی تهدید شده‌اند. مسئله من پذیرش تکثر آراست مسئله من سانسور است که راه تفکر انتقادی را به جامعه می‌بندد و جامعه را به انفعال و رخوت می‌کشاند، عدم پذیرش تکثر آرا راه به اختگی دارد».

کلاس‌های حضوری تعطیل، شهریه‌ها همچنان پابرجا


امیرحسین عابدی به نمایندگی از انجمن اسلامی حکمت گفت: «هیچ تغییری در مقدار شهریه برای دانشجویان شبانه در نظر گرفته نشده. نبود وام برای دانشجو‌ها از دیگر مشکلات ما است. چرا تغییر ناگهانی برای تقویم آموزشی به‌وجود آمد؟»

از فعالیت بدون پاداش استقبال نمی‌شود


خانم فلاحی، نماینده نشریات گفت: «دانشجو‌ها خیلی کم با ما همکاری می‌کنند چون هیچ پاداشی به آنها داده نمی‌شود و از آنها حمایت نمی‌شود».

دانشکدۀ آمار فضایی برای فعالیت ندارد


علی خالصی، دبیر انجمن علمی آمار گفت: «محیط این دانشکده توانایی دانشکده شدن ندارد و ما با محیط و کلاس‌های بسیار کوچکی مواجه هستیم. انجمن‌های علمی و جایگاهشان نادیده گرفته شدند و نیاز به توجه بیشتر دارند».

دانشگاه قدر دانشجو را نمی‌داند

علی اکبریان‌میمند، دبیر کانون تئاتر گفت: «چطور آموزش حضوری و غیرحضوری یک هزینه دارد؟ دانشگاه در جایی که برای دانشجو مفید است هزینه نمی‌کند و ما نیاز به امکانات داریم.»

 

 

 پاسخگویی هیئت رئیسه دانشگاه و رفع ابهام‌ها


به‌روزرسانی سرور اینترنتی دانشگاه ماهی 50 میلیون هزینه دارد


در بخش سوم نشست، دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبایی به برخی از سوالات دانشجویان پاسخ داد و گفت: «ما بر مبنای سیاستی که وزارت علوم اعلام کرد در ترم گذشته ۲۰ درصد تخفیف قائل شدیم و در واقع هزینه آموزش مجازی خیلی کمتر از حضوری نیست و ما هزینه استاد را که چند میلیارد است هنوز داریم و همچنین هزینه سرور که ما‌هانه ۴۰ تا۵۰ میلیون هزینه به‌روز‌رسانی دارد اضافه شده است.

در خصوص فشار استادان در حوزه‌های درسی؛ در شرایط کرونا اینطور نیست که سطح علمی تقلیل پیدا کند. فشار استادان در حوزه‌های درسی باید متناسب با ظرفیت دانشجویان باشد.

در خصوص جذب استادان ما از این موضوع راضی هستیم و تا به حال بازخورد خوبی داشتیم. دانشجویانی که پایان‌نامه دارند و پایان‌نامه آنها نیاز به کار میدانی دارد به اینها می‌توانیم مرخصی بدون احتساب سنوات دهیم.

سرفصل دروس هر 10 سال یکبار، به‌روز می‌شود

در خصوص قدیمی بودن سرفصل دروس، برنامه‌ها هر ۱۰سال تغییر می‌کند و زمان مشخص دارد.

دانشکده مدیریت با کمبود نیرو در آموزش مواجه بوده و به زودی با افزایش نیرو این مشکل حل می‌شود.

تدریس استادان زیر مدرک دکتری جز موارد معدود را ممنوع و تاکید کردیم از استادان مدعو کمتر استفاده شود، روند آماری ما هم نشان می‌دهد که شرایط رو به رشد و بهبود است».

پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه‌طباطبایی فعال است

در بخش چهارم نشست، دکتر جلال دهقانی‌فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبایی توضیح داد: «با توجه به واحد‌های پژوهشی جدیدی که در دانشگاه تأسیس شده ما باید جلسه‌هایی با انجمن‌هایی علمی داشته باشیم تا بتوانند به واحد‌های پژوهشی مرتبط متصل شوند و بتوانند کار‌های پژوهشی بهتری انجام دهند.

در مورد تسهیلات چاپ مقالات دانشجویان، در واقع فصلنامه‌های دانشگاه مستقل هستند و دارای سردبیر و هیئت تحریریه هستند.

پژوهشکده تحول علوم انسانی بحث نوپایی است و ما در ابتدای کار هستیم و تلاش می‌کنیم نهایت استفاده را از این پژوهشکده کنیم.

در مورد نقش دانشگاه در سیاستگذاری‌های کشور؛ دو مورد از خوشه‌های مشورتی که مستقیماً به دولت توصیه‌های مشورتی می‌دهد در دانشگاه علامه است و با توجه به بازخورد‌هایی که داشتیم بسیار موثر است. بنابراین این ساختاری است که وجود دارد و فعال هم است و به موازات اینها بسته‌های سیاستی هم تدوین و برای دستگاه‌‌های مختلف اجرایی ارائه می‌شود».

صندوق رفاه، حق‌الزحمه کار دانشجویی را تعیین می‌کند

در بخش پنجم نشست، دکتر غلامرضا لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی توضیح داد: «متاسفانه دانشگاه علامه تا به‌حال علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام داده برای تأمین خوابگاه‌های متاهلی موفق نشده است اما اقدامات اولیه‌ای صورت گرفته و با همکاری با صندوق رفاه دانشجویان و خیرین امیدواریم تا پایان این دولت عملی شود.

در رابطه با کار دانشجویی طبق فرمولی است که توسط صندوق رفاه اعلام می‌شود و باتوجه به میزانی که از سمت آنها تعیین می‌شود.

در دوران کرونا مراکز مشاوره‌ای ما فعالیت‌های بسیاری داشتند هم برای دانشجویان و هم برای محیط‌های خارج از دانشگاه.

در رابطه با خوابگاه‌های دانشجویی در دوران کرونا ما با محدودیت‌های ستاد ملی کرونا روبه‌رو هستیم اما دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری با تأیید گروه و دانشکده می‌توانند تا سه هفته از خوابگاه استفاده کنند».

تبیین علمی مسائل و جریان‌سازی مسئولیت اصلی جامعۀ دانشگاهی است

در بخش ششم نشست، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: «یکی از مسئولیت‌های تخصصی جماعت دانشگاهی، تبیین علمی مسائل کشور، جامعه و نظام اسلامی است و دیگری گفتمان‌سازی و جریان‌سازی است».

وزارت علوم حق نظارت بر فعالیت مجازی تشکل‌ها را به دانشگاه داده

در بخش هفتم نشست، دکتر هدی غفاری، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی در خصوص فعالیت‌های تشکل‌‌ها در فضای مجازی گفت: «ما آیین‌نامه‌ای به اسم آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان داریم که در ماده دو آن مطرح شده هر نوع فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تشکل‌های اسلامی در حدود اساسنامه تشکل در داخل دانشگاه و در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه، آیین نامه و سایر قوانین موضوعی کشور، مجاز است.

در واقع زمانی که با توجه به وضعیت کرونا تمام فعالیت‌های دانشگاهی به فضای مجازی منتقل شد این سوال مطرح شد که عبارت در داخل دانشگاه منظور چیست؟ آیا وقتی به صورت مجازی تشکل‌ها فعالیت می‌کنند هم مجاز هستند یا خیر؟

در ابلاغیۀ وزارت علوم نوشته چنانچه هر یک از تشکل‌ها با استفاده از لوگوی دانشگاه و تشکل خود در فضای مجازی شامل سایت‌ها، کانال‌های پیام‌رسان، اینستاگرام و ... فعالیت کنند. هیئت نظارت دانشگاه حق بررسی و نظارت بر آن را دارا می‌باشد».

دانشجو در مطالبه‌گری باید واقعیت و قانون را در نظر گیرد

در بخش هشتم نشست، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: «فرهنگ دانشگاهی با ویژگی‌هایی شناخته می‌شود که دقیق استدلال می‌کنند زیرا این موضوع بسیار مهم است. آنچه که اهمیت دارد این موضوع است که بتوانیم بر اساس واقعیت‌ها عمل کنیم و مبنا‌های واقعی و حقوقی بحثمان را در نظر بگیریم.

در رابطه با‌ برنامه‌ای که برگزار نشد نکته‌ای وجود دارد؛ ما یک تجربه تاریخی داریم و چه چیزی ضامن آزادی است؟ آیا اینکه بتوانیم هر چیزی را که معتقدیم بیام کنیم ضامن آزادی است؟ یا مبانی قانونی که ضامن آزادی است را پاس بداریم آزادی را نگه داشته‌ایم؟

دانشگاهی مثل علامه ۱۳هزار دانشجو دارد و دارای تنوع زیادی از افکار و عقاید است. من به عنوان کارگزار فرهنگی تلاش می‌کنم این تنوع بتواند صحبت کند. این جمع معترضی که وجود دارد توقع دارد دانشگاه پشت آنها قرار گیرد و آن چیزی که تشخیص آنها است باید هزینه آن را کل دانشگاه پرداخت کند.

شورای مرکزی وزارت علوم محدودیت‌هایی وضع کرده

همواره قوانینی برای دانشگاه وضع شده است. در موضوع برنامه برگزار نشده این قانون که فعالیت در فضای مجازی مثل فضای فیزیکی است یا خیر را شورای مرکزی در وزارت علوم تعیین می‌کند. هدف و انگیز‌ۀ ما این موضوع است که دانشجو فعالیت سیاسی انجام دهد اما بدون اینکه بخواهند هزینه‌ای پرداخت کنند.

در خصوص نشریات و برخورد با آنها ما تنها یک نشریه را توقیف کردیم که به آنها اجازه داده شده تا از خودشان دفاع کنند.

آمار مجوز‌های ما نشان می‌دهد ۹۵درصد درخواست‌ها مجوز گرفته‌اند و زمان درخواست‌ها تا پاسخ‌دهی به آنها هم هفت روز است.

در رابطه با این سوال که چرا همکاران معاونت فرهنگی در مقایسه با فناوری تبدیل وضعیت بیشتری داشته این موضوع را باید بگویم که معاونت فرهنگی کوچکترین معاونت دانشگاه است و کل همکاران ما حدود۲۰ نفر هستند، چطور می‌شود تراکم نیرو داشت؟

سالانه 260 میلیارد هزینۀ دانشگاه است

در پایان نشست دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی دربارۀ شفافیت مالی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: «بودجه دانشگاه ۲۶۰ میلیارد تومان است که باید۹۰میلیارد تومان را خود دانشگاه درآمد داشته باشد و ۱۷۰میلیارد تومان را دولت می‌دهد.

امسال ما باید ۱۸۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد و اضافه کار دهیم، منهای حق تدریس و حق پژوهش و ... .

۲۴ میلیارد از درآمد ما از محل شهریه‌ها است و حدود ۳ میلیارد از محل آموزش‌های تخصصی آزاد است و حدود ۱۰ میلیارد از محل پژوهش است و مقداری هم دولت ما را مکلف کرده از طریق فروش اموال مازاد هزینه‌های خودمان را تأمین کنیم.

۹۰ درصد هزینه‌ای که برای دانشجویان می‌کنیم حق تدریس و حق پایان‌نامه و ... است.

صندوق رفاه دانشجویان در دوران کرونا به دانشگاه پولی نداد

هزینه خوابگاه و تغذیه جز بودجه حساب نمی‌شود و این مبلغ را صندوق رفاه به دانشگاه می‌دهد که در این شرایط آن هزینه داده نمی‌شود.

ما سه ملک اصلی در دانشگاه فروختیم که به صورت شفاف می‌گویم هر سه به جا‌های دولتی فروخته شده، «ساختمان چهار راه لشکر» به قوه قضاییه فروخته شده و پول آن صرف هزینه‌های عمرانی دانشگاه شد. «زمین سعادت آباد» هم زمینی مشترک بین ما و ستاد اجرایی فرمان امام بود که با آنها توافق کردیم به جای سهم ما در آن زمین یک زمین دیگر به ما دهند با قیمت کارشناسی شده.

۸ سال پیش در دانشگاه علامه ۱۰ نشریه وجود داشت اما امسال ما حدود ۱۳۰ نشریه داریم که در حال فعالیت هستند.

تا زمانی که من هستم اصول و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی از هرچیزی برایم مهم‌تر است و همانقدر که پاسدار آزادی‌های قانون‌مند هستم، پاسدار اصول و مبانی جمهوری اسلامی و اندیشه‌های دینی هستم و محبت تمام دوستان دانشجو در دل من است و تا جایی که بتوانم از وجود و توان خودم مایه می‌گذارم. همانطور که در این چند سال تلاش‌های بسیاری کردیم و دانشگاه را ارتقا دادیم».

 

خبرنگار: مرضیه هاشمی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار