۱۴ آذر ۱۳۹۹ ۰۲:۱۱
کد خبر: ۲۹۸۳۱۱
علوم-ارتباطات-در-ایران
نشست ورودی‌های جدید دانشکده علوم ارتباطات و فناوری  اطلاعات با توصیه‌های اساتید دانشکده برگزار شد.

به گزارش عطنا، نشست ورودی‌های جدید دانشکدۀ علوم ارتباطات و فناوری اطلاعات دانشگاه علامه­ طباطبایی روز سه ­شنبه 26 آبان برخط (آنلاین) برگزار شد. در ابتدای نشست، پیام تصویری ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، پخش شد.

سخنان ریاست دانشگاه علامه طباطبایی


حسین سلیمی، ریاست دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی خطاب به دانشجویان ورودی جدید رشته ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

حضور دانشجویان ورودی جدید به دانشگاه علامه طباطبایی را خیر مقدم عرض م‌ی­کنم. در شرایطی که ممکن است مشکلات مربوط به بیماری و محدودیت‌های متفاوت گاهی مواقع فشارهایی را بیاورد، خبرهای خوشی مانند ورود جوانان فرهیخته‌­ای همچون شما به دانشگاه علامه طباطبایی می تواند یک نوشدارو باشد بر تمام مشکلات اجتماعی­ که در  محیط دانشگاه حس می­‌کنیم.

ورود شما به عنوان بخشی از سرمایه­‌های فکری، انسانی و علمی کشور به دانشگاه علامه مایۀ مباهات دانشگاه  است و ما امیدواریم که با این ورود  بتوانید، هم در فضای علمی کشور بیشتر بدرخشید و هم شرایطی را برای ارتقاء دانشگاه خودتان و در پی آن ارتقاء جامعۀ ­ایرانی فراهم کنید.

دوستان عزیز، دانشگاهی که شما وارد آن شدید، برجسته ترین دانشگاه کشور در حوزۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی است. دانشگاه شما مرکز اصلی نظریه­‌پردازی در حوزه­‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است. دانشگاه شما، مهم­ترین مراکز رشد و کارآفرینی در حوزه­ انسانی و اجتماعی را در خودش دارد.

حدود 600 نفر از فرهیخته‌­ترین و تواناترین استادان دانشگاه کشور در این دانشگاه در خدمت شما هستند و بیش از 1500 استاد نیمه وقت و حق التدریس در کنار آن‌ها کار آموزش شما را برعهده دارند. دانشگاه شما، دانشگاهی است که تنها و بزرگترین کتابخانۀ دیجیتال کشور را دارد و مراکز پژوهشی متعدد آن، انجمن­‌های علمی و کانون‌­های فرهنگی متعدد آن، آمادۀ این هستند که مشارکت شما را در امر پژوهش، فعالیت فرهنگی و فعالیت علمی جذب کنند.

امروز، هم یک روز فرخنده برای ما و هم یک نقطۀ عطف در زندگی شما است. نقطۀ عطفی که اگر بتوانید درست از آن استفاده کنید، وارد یک مرحله‌­ی پویا و تعیین کننده در زندگی خودتان خواهید شد. و برای ما به این دلیل است که می‌­توانیم از استعدادهای شما برای بالا بردن سطح علمی و سطح تاثیرگذاری در کشور استفاده کنیم.

امروز دانشگاه شما، تنها دانشگاهی است که در کنار آموزش‌­های رسمی، دوره­‌های آموزش‌­های حرفه‌­ای و دوره‌­هایی که به شما کمک می­‌کند زودتر وارد بازار کار شوید را به شما ارائه می‌­کند. امیدواریم با حضور در این دوره‌­ها، زمینه‌­ی حضور در بازار کار را برای خود فراهم کنید.

شرط همۀ موفقیت‌­ها، این است که دچار جریان‌­های بی‌­پشتوانه و فراز و نشیب‌­های موقتی و فضاهای التهابی نشوید و ثابت قدم در علم آموزی، دانش­‌ورزی و دانشجویی باشید و به استادان خود کمک بفرمایید تا دانشگاه علامه طباطبایی، به قله‌­های بالاتری از موفقیت که امروز در آن قرار دارد، دست پیدا کند.

پس از سخنرانی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، کلیپی برای معرفی دانشگاه و دانشکده­‌های مختلف پخش شد.

سخنان رئیس دانشکده علوم ارتباطات


محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده ارتباطات نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت:

قبل از هرچیز می­خواهم خدمت دانشجویان عزیز نوورودی، در سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری برای ورودشان  به خانۀ خودشان، دانشکده­ خودشان علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی عرض تبریک داشته باشم. دانشجویانی که امسال با زحمت مضاعف راهشان را به سمت دانشگاه هموار کردند.

من از فرصت استفاده می­‌کنم و به معرفی مختصر بخش‌­هایی از دانشکده علوم ارتباطات، جایی که شما امروز می­‌توانید هویت خود را با آن پیوند بزنید و اعلام کنید که من دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی هستم، من دانشجوی دانشکدۀ علوم ارتباطات هستم، خدمت شما خواهم داشت، یک معرفی کوتاه و فشرده که شما بدانید پیشینۀ تاریخی این دانشکده چیست و امروز چه وضعیتی دارد و چه امکاناتی در بستر خود دارد.

سال تولد و تاسیس دانشکدۀ ارتباطات به سال 1346 و در محل فعلی دانشکده علوم اجتماعی برمی­‌گردد. دانشکده ارتباطات در سه راه ضراب خانه  تاسیس می­‌شود و آن زمان هم در سطح خاورمیانه از برترین­‌ها بوده است. با رشته های روزنامه نگاری، روابط عمومی، مدیریت، تبلیغات و بازاریابی و همینطور مترجمی زبان انگلیسی در مطبوعات در مقطع کارشناسی شروع به فعالیت کرد و همیشه برجسته‌ترین استادان، چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ تجربی، برای تدریس و آموزش به این دانشکده دعوت می­‌شدند و فارغ‌التحصیلان آن هم، همیشه به روزنامه‌ها، خبرگزاری‌­ها، رادیو و تلویزیون جذب می‌شدند.

بعد از انقلاب فرهنگی، تغییراتی در ساختار رشته‌­ها، دانشکده‌­ها و مدارس عالی به وجود آمد. در سال63 مجتمع آموزشی ادبیات و علوم انسانی که بعدا به نام دانشگاه علامه طباطبایی نام‌­گذاری شد، شکل گرفت و رشته‌­های روزنامه نگاری و روابط عمومی با علوم اجتماعی ادغام شدند و تا سال 69 هم بر حسب همین ترتیب بود.

از سال 1394 به همت ریاست فعلی دانشگاه علامه طباطبایی تصمیم گرفته شد که مصوبۀ سال83 شورای گسترش وزارت علوم، مبنی بر تاسیس دانشکده علوم ارتباطات به اجرا گذاشته شود و خوشبختانه ما توانستیم، فضای مستقل دانشکده ارتباطات را داشته باشیم.

دانشکدۀ ارتباطات دارای فضای بالغ بر 6500 متر مربع است با کلاس های متعدد و امکانات تکنولوژی خوب و امکانات جمعی که در این رشته‌ها لازم و ضروری است مثل خبرگزاری عطنا که خبرگزاری دانشگاه است و در دانشکده‌­ی ما مستقر است و دانشجویان می‌­توانند دوره‌­های کارآموزی خودشان را در آنجا بگذرانند و با نحوۀ کار آشنا شوند. استودیوی تصویربرداری و ضبط صدا، کتابخانه‌­ی مجهز و یک سایت اینترنتی تقریبا پُرظرفیت، کارگاه‌­های آموزش کامپیوتر و به طور کلی امکانات خوبی در این دانشکده وجود دارد تا دوره­‌ها آموزشی شما را کارآمدتر کند.

در مقطع کارشناسی، در حال حاضر، سه گروه آموزشی فعال داریم. رشته روزنامه‌­نگاری، رشته روابط­‌عمومی، رشته مطالعات­ ارتباطی. در مقطع کارشناسی ارشد، رشته روزنامه‌­نگاری، مدیریت رسانه، ارتباطات و رشته مطالعات فرهنگی و رسانه و چند رشته ی دیگر هم در دست پیگیری داریم.

برای راه اندازی رشته­‌های روزنامه نگاری علم، مطالعات و ارتباطات محیط زیست، ارتباطات علم و همینطور مقطع ارشد روابط عمومی در مراحل آخر تصویب قرار داریم و امیدوار هستیم که از سال دیگر بتوانیم دانشجو پذیرش کنیم. دورۀ کارشناسی رشته علوم ارتباطات برای اولین ­بار در سال 1369 در دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گروه ارتباطات راه اندازی شد و دورۀ دکترای آن هم در ایران برای اولین ­بار در سال 1375 در همین دانشکده راه‌اندازی شد.

با در نظر گرفتن بحران اشتغال و پایین بودن سطح اشتغال که یک مشکل عمومی بین همه‌ی دانشجویان و فارغ­ التحصیلان دانشگاه‌ها و حتی غیردانشگاهی‌ها است، ولی در مجموع فرصت اشتغال برای دانشجویان و فارغ ­التحصیلان ما، به خصوص در دو رشته­‌ی روزنامه‌نگاری و روابط عمومی، کم و بیش فراهم است.

تحقیقاتی که دو سال پیش در دانشگاه علامه انجام شد، نشان داد که فارغ‌التحصیلان این دو رشته بیشترین میزان اشتغال را نسبت به دانشجویان رشته‌های دیگر دانشگاه علامه طباطبایی داشتند. چرا که این فارغ ­التحصیلان به انضمام فارغ‌­التحصیلان رشته‌ی مطالعات ارتباطی و علوم ارتباطات می­‌توانند در همۀ رسانه‌­ها اعم از خبرگزاری­ها، رادیو تلویزیون و پایگاه‌­های خبری و دستگاه­‌های روابط عمومی مشغول به کار بشوند.

سخنان مدیر گروه ارتباطات


پس از سخنرانی رئیس دانشکده ارتباطات، هادی خانیکی، مدیرگروه، گروه ارتباطات نیز به معرفی گروه ارتباطات پرداخت:

با خیرمقدم و سلام خدمت دانشجویان عزیز، کارشناسی ارشد ارتباطات که از قدیمی‌­ترین دوره‌­های کارشناسی در ایران است، از سال1369 شروع به جذب دانشجو کرده است و حالا 128 دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل هستند. کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه امسال پذیرای دورۀ دوم دانشجویان خود است، و تاکنون 47 دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل شده‌­اند. این رشته، رشتۀ جدیدی است که فقط در دو دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران دایر است.

امیدوارم که امسال موفق شویم با توجه به شرایط کرونایی کشور، رشته ی کارشناسی ارشد ارتباطات سلامت را با همکاری دانشگاه شهید بهشتی راه‌اندازی کنیم. این رشته، اولین رشته‌­ای است که با همکاری دو دانشگاه و درس‌­هایی که در دو دانشگاه ارائه می­‌شود ادامه به کار خواهد داد. این رشته، کاملا رشته­‌ی مسئله محوری است که متاثر از شرایطی است که در آن قرار داریم.

در کنار دوره های آموزشی چیزی که دانشجویان عزیز را به آن دعوت می‌­کنم، این است که از ظرفیت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه طباطبایی که مستقر در دانشکده ارتباطات و مسئولیتش با من است استفاده بکنند. مؤسس این کرسی و نهاد آن که مجوز را صادر می‌­کند دفتر مرکزی یونسکو در پاریس است. کمتر از 15 کرسی در ایران وجود دارد که یکی از آن کرسی‌­ها در دانشگاه علامه و در حوزۀ ارتباطات است و به طور کلی بیش از600 کرسی در جهان است که تحقیقات، دوره‌­ها و آموزش­‌های آن که در این شرایط هم در زمینه­‌ی ارتباطات سلامت  و مسائلی که در دوران کرونا به وجود آمده است، زمینه‌­­ای شده برای همکاری همۀ دانشجویان در همه­‌ی مقاطع.

گروه ارتباطات شامل 9 حوزۀ هیئت علمی است که به زودی 3 عضو دیگر هم خواهند پیوست. هادی خانیکی، حسین پاینده، محمد مهدی زاده، مرتضی مردیها، حسین پاکدهی، سیدنورالدین رضوی­ زاده، جمال ­الدین اکبرزاده جهرمی ، سارا ابوطالب جولا و زرین زردار همکاری دارند که سه عضو هیئت علمی دیگر  در حال طی مراحل اداری جذب هستند. در واقع می‌­توان گفت که وضعیت ارتباطات در حوزه هیئت علمی در آینده بهتر هم خواهد شد.

سخنان مدیر گروه روابط عمومی


حسینعلی افخمی، مدیر گروه روابط عمومی نیز در سخنانی به معرفی رشته روابط عمومی پرداخت:

با عرض سلام خدمت دانشجویان عزیز، من افخمی هستم مدیر گروه روابط عمومی دانشگاه علامه. گروه آموزشی روابط عمومی متولد سال1346است و تقریبا می‌شود گفت که یکی از مسن‌ترین رشته‌های دانشگاه علامه است، همینطور که موهای من سفید شده موهای این رشته هم سفید شده.

فارغ التحصیلان دانشگاه علامه معمولا در صدر جدول هستند. درمیان دانشگاه­‌های دولتی فقط علامه و گلستان این رشته را دارد که دانشگاه ما 60نفر پذیرش دارد و گلستان35 نفر. دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی و آزاد اسلامی بیش از 5000 نفر سالانه پذیرش کارشناسی دارند. پس این نشان­دهندۀ این است که دانشجویانی که در رشته‌ی ما قبول می‌­شوند، چه سد بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند و چه رقابت سنگینی دارند.

گروه آموزشی روابط عمومی، شش نفر هیئت علمی دارد که به ترتیب رتبه‌­های آن‌­ها: حسینعلمی افخمی | دانشیار، مهدخت بروجردی | دانشیار، رضا نقیب ­السادات | دانشیار، رضا صابری | استادیار، قدسی بیات | استادیار و سبحان یحیایی | استادیار است.

سخنان معاون آموزشی دانشکده


محمد مهدی­‌زاده، معاون آموزشی دانشکده ارتباطات نیز در سخنانی به نکاتی درباره بحث آموزشی دانشکده پرداخت:

عرض سلام و ادب دارم خدمت دانشجویان هر سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد،و دکتری به خصوص دانشجویان کارشناسی که دوره­ی جدیدی از حیات اجتماعی خودشان را با ورود به دانشگاه شروع کردند. از وقتی که کشور در این وضعیت قرار گرفته است، همۀ ظرفیت و توانایی مدیریت این بوده که وقفه‌­ای در برنامه‌­های آموزشی پیش نیاید و همۀ تلاش مدیریت دانشگاه و دانشکده این است که نیازهای دانشجویان گرامی تامین شود و برنامه های آموزشی و پیمایشی تداوم داشته باشد و کیفیت خودش را حفظ کند.

تهیه و تنطیم: زهرا آویژگان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار