۲۴ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۱۸
کد خبر: ۲۹۷۸۶۹
1144012_368
 

 

علی آدمی، دانشیار و مدیر گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامهطباطبایی گفت: نباید در دام پاسخ به غرب بیفتیم. دانشگاهیان و نخبگان پاسخ لازم و درخوری به توهین فرانسه به پیامبر اسلام ندادند، وظیفۀ جوامع آکادمیک ارائۀ چهره رحمانی، عقلانی و کارکردی از اسلام است.

به گزارش عطنا، «نشست تمدن نوین اسلامی؛ چالش غرب» با حضور دکتر علیرضا کوهکن، استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبایی و دکتر علی آدمی، دانشیار و مدیر گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبایی، به همت واحد فعالیت‌های قرآنی و دینی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی، با همکاری انجمن علمی روابط بین‌الملل این دانشگاه، پنجشنبه، ۲۲آبان‌ماه به صورت برخط برگزارشد.

تاریخ روابط بین‌الملل، سراسر منازعه است


سخنان دکتر علیرضا کوهکن، استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبایی را در ادامه می‌خوانیم؛

ما در دنیای مدرن با چیزی جز منازعۀ قدرت برخورد نمی‌کنیم. آیا منازعۀ قدرت در روابط بین‌الملل شناخته می‌شود؟ تاریخ روابط بین‌الملل پنج هزار سال سابقه دارد و چیزی جز منازعۀ قدرت بین‌المللی نیست. بسیاری از اتفاقات روابط بین‌الملل ریشه فرهنگی دارد.

اگر کشور ما رابطۀ مناسب و منسجمی بین تئوری‌های فرهنگی و مناسبات فرهنگی در حوزۀ روابط بین‌الملل برقرار کند و آن را تبدیل به مفهوم قدرت کند، مسائل روابط بین‌المللی کشور را خیلی بهتر مدیریت می‌کند. ما اگر مباحث فوکو را بپذیریم چهار نوع قدرت در معنای مدرن داریم. قدرت به شکل سادۀ آن و قدرتی که بر اساس خواسته‌های افراد باشد و یا قدرتی که خواسته افراد از قبل ساخته شده است.

موضوع اصلی اتفاقاتی که در فرانسه رخ داد تنازع فرهنگی است. منازعۀ امروز در روابط بین‌الملل منازعۀ فرهنگی است که بسیار جدی است. ما باید در منازعۀ قدرت، به مسائل فرهنگی توجه کنیم و همین موضوع می‌تواند دست برندۀ ما در منطقه باشد. ما هژمون منطقه خواهیم شد و فقط و فقط به خاطر مؤلفه‌های فرهنگی است و نه بقیه مؤلفه‌ها.

غرب برای جبران سرگشتگی خود از راهکارهای سلبی استفاده می‌کند


در ادامه نشست دکتر علی آدمی، دانشیار و مدیر گروه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: برای بار اول نیست که به پیامبر اسلام توهین می‌شود، ما در هلند، بریتانیا و دانمارک نیز شاهد این موضوع بودیم. ما می‌توانیم چند قاعده از این توهین‌ها استخراج کنیم و برای این کار باید نگرش عمیق و فلسفی داشته باشیم که بتوانیم در یک چارچوب، تفکرات خودمان را منظم کنیم.

اگر توهینی صورت گرفت باید متوجه این موضوع شویم که یک اتفاق اسلامی در کشور فرانسه درحال رخ دادن است که نیاز داخلی این است که با سرپوش گذاشتن و توهین آن را برگردانند و این یک نیاز کارکردی برای فرانسه دارد. موضوع دیگر این است که هر زمان شکاف‌های داخلی و بحران‌های هویتی در فرانسه به‌وجود بیاید بحث اسلام‌هراسی شدت می‌گیرد.

ما در عصر سرگشتگی و بحران معنا در غرب هستیم که غرب برای جبران این سرگشتگی از راهکارهای سلبی استفاده می‌کند و درصدد این هستند که فلسفه سیاسی خود را ترمیم کند. این موضوع در دو سطح داخلی و بین‌المللی در غرب اتفاق می افتد. در غرب انواع بحران شامل بحران فلسفه سیاسی، بحران دولت‌سازی، بحران هویت سیاسی، بحران گفتمانی و معرفتی و بحران هویت اقتصادی وجود دارد.

اقدام فرانسه به لحاظ قانونی، منطقی و اخلاقی مردود است. غرب در واقع در مقابل اسلام چهار مرحله دارد: امنیتی‌سازی، برساخت‌گرایی، تفاهم بین‌الاذهانی و کنش و اقدام سیاسی. در واقع اسلام وارد یک فاز قدرت سیاسی شده است و غرب از این موضوع ناراحت است.

خلاء ما در مواجهه با موضوع فرانسه این بود که جوامع آکادمیک ما پاسخ لازم و درخور ندادند. وظیفه دانشگاهیان و نخبگان ارائۀ چهره رحمانی، عقلانی و کارکردی از اسلام است. همچنین نباید به دام افراط‌گرایی بیفتیم و باید بر گفتمان غربی مسلط شویم. ما پیش از همه باید جنبه‌های مختلف تمدن اسلامی را باز کنیم و در دام پاسخ به غرب نیفتیم.

خبرنگار: مرضیه هاشمی | دبیر: فاطمه ملک‌محمدی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار