۰۱ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۵۹
کد خبر: ۲۹۷۵۰۹
seshanbe-samiei-etelaat-15-825x550

  • فاطمه ملک‌پایین


روز بین‌المللی استاندارد هر سال در ۱۴ اکتبر برابر با 22 مهر ماه با هدف شناخت مردم از ویژگی‌ها و فواید استاندارد بر کالای مصرفی گرامی داشته می‌شود. همه ساله یک شعار جهانی برای روز جهانی استاندارد تعیین می‌شود که شعار امسال یعنی 2020، «حفاظت از کره زمین با استانداردها» است.

میترا صمیعی، عضو هیئت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر کمیتۀ TC 46 و عضو کمیسیون تخصصی و نظارت و برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد ایران، در گفتگو با عطنا می‌گوید: «امسال برخلاف سال‌های گذشته، دعوتنامه‌ای برای شرکت در روز جهانی استاندارد ایران به دلیل شیوع بیماری کووید 19 از سازمان ملی استاندارد ایران دریافت نکردم. هرساله آیین بزرگداشتی به مناسبت روز جهانی استاندارد به همت سازمان ملی استاندارد ایران برگزار می‌شد و معمولاً از واحدهای تولیدی نمونه هم تقدیر به عمل می‌آمد».

عضو کمیسیون تخصصی و نظارت و برنامه‌ریزی سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به شعار «جهش تولید» در سال جاری افزود: «سازمان ملی استاندارد ایران اقداماتی را برای تحقق شعار سال جهش اقتصادی انجام داده‌است، نظیر بازبینی استانداردهای تدوین شده برای کمک به تولیدکنندگان داخلی و تاجران، تدابیری برای شرایط بحرانی و حساس به منظور تأمین سریع کالاهای اساسی و پرمصرف جامعه، همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط، تصمیماتی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان با محوریت ایمنی و سلامت افراد جامعه همراه با افزایش سطح کیفی. همچنین اقداماتی برای مقابله با ویروس کرونا در این سازمان انجام شده‌است که در وبسایت سازمان ملی استاندارد ایران، بخشی با عنوان «کرونا را شکست می‌دهیم» اختصاص داده‌اند و ۱۳ استاندارد ملی تجهیزات پزشکی و حفاظت شخصی برای مقابله با این ویروس تدوین شده و به صورت رایگان در دسترس متولیان تولید این محصولات قرار گرفته است».

صمیعی در ادامه با تأکید بر استاندارد ISO گفت: «با استفاده از استانداردهاي ISO به‌عنوان استانداردهاي ملی، هزینه و پیچیدگی‌هاي تدوین استانداردهاي ملی و به‌دست آوردن الزامات مورد نیاز براي اثبات انطباق با استانداردهاي کاربردی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کاهش یافته و سطح کلی ارائۀ خدمات و اطلاعات به کاربران برای متخصصان اطلاع‌رسانی بهبود می‌یابد. در کشور ما نیز براي سرعت دادن به تدوین استانداردهاي ملی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های کاری و کاهش هزینه‌هاي مترتب، و بهره‌مندي از خدمات جهانی سازمان ISO، سازوکار لازم براي پذیرش این استانداردها و استفاده از چنین استانداردهایی وجود دارد. همچنین در کشورمان براي مشارکت هرچه بیشتر در تدوین استانداردهاي ISO، کمیته‌هاي متناظري با کمیته‌هاي فنی ISO تحت مدیریت و راهبري سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل شده و صاحب‌نظران و متخصصان خبره  داخلی در حوزه‌هاي مختلف در قالب این کمیته‌هاي متناظر، به صورت فعال در تدوین استانداردهاي  ISOمشارکت می‌کنند تا این استانداردها در هنگام تدوین با منافع کشور، سطوح فناوری، ساختار و فرایندهای کاری انواع کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی و به‌ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور سازگاري حداکثري داشته تا بتواند براي تبدیل هرچه بیشتر این استاندارد به استاندارد ملی بدون تغییرات ویژه‌اي اقدامات لازمه را صورت داد. در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی کمیتۀ فنی  ISIRI/TC46با حضور صاحب‌نظران این حوزه درحال فعالیت است. پیشنهاد می‌شود براي امکان مشارکت حداکثری، برخورداری و مشارکت در مباحث و نیازهای روزآمد جهانی در این حوزه، هسته‌های پژوهشی در دل این کمیتۀ فنی متناظر در سازمان‌ها و دانشگاه‌ها شکل گیرد».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار