۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۹۳۸۷۷

در ایام شیوع ویروس کرونا و استفادۀ بیشتر دانشگاه‌های دنیا از کلاس های مجازی و آموزش های آنلاین، معرفی کتاب یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با عنوان «توسعه سیستم‌های آموزش آنلاین با استفاده از ابزارهای منبع باز (به کار گرفتن تکنولوژی لینوکس) » مفید به نظر می رسد.

 

به گزارش عطنا، اين كتاب براي دانشجویان رشته‌های تكنولوژي آموزشي،‌ آموزش از راه دور و همچنين مديران و مهندسان كامپيوتر و تكنولوژي اطلاعات، پايه اي براي ايجاد آموزش‌هاي آنلاين و بهره‌برداري فراهم مي‌­سازد. در ترجمه كتاب، اغلب اسامي و نام‌های اختصاصي برای مفاهيم، اصطلاحات، تجهيزات، سخت افزارها و نرم افزارها به همان حالت انگليسي خود آورده شده تا دانشجويان رشته‌هاي تكنولوژي آموزشي بيشتر با آنها آشنا شوند.

 

به طور مشخص، دو هدف دوم در این کتاب شامل بررسی نحوه استفاده از ابزار های منبع باز برای توسعه و مدیریت دوره های آموزشی آنلاین و کمک به مدرسان و افراد اهل فن، برای توسعه سیستم های یاددهی/یادگیری و مطالب آموزشی وب محور برای دوره های آنلاین با ابزار های منبع باز است. اين هدف حول ارائه اطلاعات فنی در خصوص آموزش آنلاین مربوط به  ابزار های منبع باز به طور کلی و فن آوری لینوکس به طور خاص است.

 

بر این اساس در راستاي هدف اول، این کتاب به بررسی دو نوع ابزار منبع باز می پردازد: اولین نوع شامل ابزارهای منبع باز مورد استفاده برای ارائه دوره های آنلاين است. همان ابزارهای منبع بازی که از آنها می توان برای انجام امور ذیل استفاده کرد:


o ابزار های مورد استفاده برای میزباني دوره های آموزش آنلاین مانند سرور ها و  ابزار های پایگاه داده ای

o ابزار های مورد استفاده برای مدیریت  دوره های آنلاین ، مانند سیستم های مدیریت یادگیری

o ابزار های مورد استفاده برای ارائه دوره های آنلاین مانند ابزار های شبکه و  دسترسی راه دور

o ابزار های مورد نیاز برای تمرین عملی مانند ابزار های مورد نیاز برای دوره های فن آوری محور

نوع دوم شامل ابزارهایی است که از آنها می توان برای توسعه مواد آموزشی دوره استفاده کرد. این ابزار ها شامل ابزار های وب نويسی، ابزار های چند رسانه ای و ابزار های همکاری هستند.

 

گفتنی است، نویسنده این کتاب «لی چاو» است که دکتر حسن رشیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی ترجمه شده است. کتاب در 540 صفحه و به همت مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار