۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۹۳۷۱۵
دکتر زرین زردار

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: فضای منزل، سر و صدای اطرافیان و همچنین امکانات سخت‌افزاری، اجازه برقراری ارتباط صوتی را به دانشجویان نمی‌دهد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایسکانیوز، زرین زردار، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی درباره کیفیت آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های ایران اظهار کرد: درس‌هایی که من تدریس می‌کنم نیاز به تعامل دارند؛ درس‌هایی عملی هستند که برایشان کار گروهی تعریف کرده‌ بودیم و باید در فضای کارگاهی پیگیری می‌شد. در بخش زیادی از زمان کلاس، نقش تسهیل‌گر را بر عهده داشتم، بر عملکرد دانشجویان نظارت می‌کردم و در نهایت فعالیت دانشجویان به داوری گذاشته می‌شد.


وی ادامه داد: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا ناچار شدیم کلاس را به فضای آنلاین ببریم. به‌شخصه مقاومت زیادی داشتم و نمی‌دانستم چگونه کلاس را به فضای مجازی منتقل کنم. تجربه کلاس‌های آنلاین به من آموخت بخش زیادی از تعامل می‌تواند حتی با کیفیت پایین‌تری اتفاق بیفتد. البته فقط نشانه‌هایی از تجربه و ابهام و هیجان‌های کلاس حضوری را از طریق کامنت‌های دانشجویان دریافت می‌کنم؛ چون طبیعتاً اتمسفر کلاس آنلاین با کلاس حضوری بسیار متفاوت است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: البته در شرایط اضطراری کنونی، بیشتر از تصورم توانسته‌ایم تعامل را برقرار کنیم. علاوه بر سامانه دانشگاه، در شبکه‌های اجتماعی نیز در حال تبادل اطلاعات هستیم. اتفاق مهمی رخ داده و کلاس آنلاین در بعضی مواقع باعث افزایش تمرکز دانشجویان شده است. در فضای مجازی احتمال از دست دادن مطالب و پاره شدن رشته افکار خیلی زیاد بوده و تجربه شخصی‌ام نشان داده دانشجویان به‌موقع در کلاس حاضر می‌شوند و بیشتر برای مشارکت در گفت‌وگوها تلاش می‌کنند.



کلاس‌های آنلاین بر زندگی اطرافیان ما تأثیر می‌گذارد

زردار بیان کرد: نوع سؤالات دانشجویان به من می‌گوید آنها در حال دنبال کردن بحث‌ها و مطالب کلاس هستند، این اتفاق در کلاس حضوری با تلاش بیشتری از جانب من رخ می‌داد. تجربه بسیار خوبی کسب کرده‌ایم؛ اما مسئله جدی این است که اغلب دانشجویان امکان استفاده از امکانات صوتی در کلاس را به دو دلیل ندارند. فضای منزل، سروصدای اطرافیان و همچنین امکانات سخت‌افزاری، اجازه برقراری ارتباط صوتی را به آنها نمی‌دهد. وقتی دانشجو می‌خواهد از میکروفون استفاده کند، سرعت اینترنت به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل دانشجویان ترجیح می‌دهند فقط شنونده باشند.


وی افزود: از طرفی امکان فرار به‌وجود می‌آید و ممکن است دانشجو با توجیه کُندی سرعت اینترنت در بحث‌ها شرکت نکند. نکته مهم دیگر، تأثیری است که کلاس‌های آنلاین بر زندگی اطرافیان ما می‌گذارد. در منزل هستم؛ اما مدام در فضای مجازی حضور دارم و در واقع مدیریت کلاس، زمان بسیار بیشتری نسبت به کلاس حضوری از من می‌گیرد و اعضای خانواده‌ام نیز مجبور هستند خود را با شرایط من تطبیق دهند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: لطمه زیادی به زندگی استادان دانشگاه وارد شده است؛ چون پیش‌تر وقتی از دانشگاه به خانه برمی‌گشتیم، کنار خانواده بودیم و زمانمان را با آنها می‌گذراندیم؛ اما حالا در خانه حضور داریم؛ اما تقریباً هیچ‌وقت کنار آنها نیستیم. محدودیت‌هایی شبیه به تدابیر امنیتی در خانه وجود دارد و نه‌ تنها کنارشان حضورر نداریم؛ بلکه آنها باید مراقب رفتار و حرکات خود باشند و با کلاس‌ها تنظیم شوند.


زردار یادآور شد: رشته دانشگاهی حوزه‌ای مانند ارتباطات چندان در کشور ما گسترده نشده؛ اما نیاز به متخصصان، روزنامه‌نگاران و کارشناسان روابط عمومی داریم که دروس آکادمیک را بدانند. باید دوره‌های آموزشی به‌صورت جدی برگزار شود؛ اما در گذشته تقریباً همه از این دوره‌ها فراری بودند. تجربه کنونی می‌تواند به ما کمک کند تا تطبیق بیشتری با شیوه آموزش مجازی پیدا کنیم.


وی در پایان گفت: وقتی از بحران کرونا خارج شدیم، می‌توانیم برای موارد ضروری از آموزش مجازی بهره ببریم. به نظرم ترس ما با توجه به اتفاقات اخیر ریخته که اتفاق بسیار مثبتی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار