۱۷ تير ۱۳۹۸ ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۸۲۱۶۲
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر انتظار از دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور گفت: آیین نامه ارتقای استادان بازنگری و به هیئت امنای دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. 


به گزارش عطنا و به نقل از خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و فناوری که با موضوع هم اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم هم اکنون در دانشگاه الزهرا(س) در حال برگزاری است، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وظایف مهم و گسترده‌ای را برعهده داشته اند و در هر مرحله و بازه زمانی توانسته اند در حد انتظار فعالیت‌های خوبی را ارائه دهند.


غلامی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بدنه کارشناسی نیروی انسانی نیاز به ارتقای دانش فنی مبتنی بر برنامه‌های علمی بود؛ لذا با شیب تندی توسعه آموزش عالی را در سراسر کشور شاهد بودیم که علاوه بر فراهم کردن زمینه دسترسی به مراکز آموزشی در سراسر کشور تربیت نیروی انسانی را در سطح ملی و منطقه‌ای به انجام رساندیم.


وزیر علوم بیان کرد: در دهه ۷۰ بخش‌های مختلف اجرایی و کارشناسی به لحاظ توان جذب نیروی انسانی متخصص دانشگاهی به مرز اشباع رسید و در دهه ۸۰ با انباشت فارغ التحصیلان روبه رو شدیم.


وی اظهار داشت: بحث تحقیقات در دهه ۷۰ نیاز‌های اجتماعی و عملی را نشان داد و دانشگاه‌ها با توسعه برنامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت انجام تحقیقات حرکت کردند و در سطح توسعه علمی دستاورد‌های علمی و تولیدات دانشگاهی را شاهد بودیم که توانستند بسیار اثرگذار عمل کنند.


به گفته وزیر علوم با این دستاورد‌ها توانسته ایم جایگاه علمی خود را در منطقه به رتبه اول و در غرب آسیا به رتبه اول یا دوم برسانیم.


غلامی با اشاره به رویکرد مسائل اجتماعی و حل مشکلات پیش روی بخش‌های مختلف صنعت عنوان کرد: در دهه ۹۰ با افزایش شکل گیری مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری رویکرد جدیدی را به سمت تبدیل دانش به فناوری و فناوری به اشتغال و تاثیرگذاری در حوزه توسعه همه جانبه کشور داشتیم.


وزیر علوم ادامه داد: در سال‌های اخیر به خصوص طی دو الی سه سال گذشته که رویکرد‌های خصمانه کشور‌های استکباری جهان بر ما تحمیل شده است، مسائل دیگری پیش آمده، اما دانشگاه‌های ما در حل مسائل کشور سابقه‌ای طولانی دارند توسعه فناوری‌هایی که در تقویت بنیه دفاعی کشور در زمان دفاع مقدس رقم خورد، نمونه‌ای از کوشش و همکاری دانشمندان و محققان کشور است. قطعا بدون دانش بومی و دانش حاصل از فکر و اندیشه ما نمی‌توانستیم بر مشکلات پیروز شویم.


وی افزود: در بحث اشتغال دانش آموختگان دوره‌های مهارت آموزی را به صورت منظم تحت عنوان برنامه‌های فوق العاده پیگیری کرده ایم که تاکنون بازخورد‌های خوبی داشته و هم اکنون در حال توسعه است.


غلامی افزود: در بحث آیین نامه ارتقا نیز با توجه به نقد‌های موجود که این آیین نامه بیشتر به تولید مطلوبات علمی توجه کرده است بازنگری‌هایی را انجام دادیم و آیین نامه جدید را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که اگر در هیئت امنای دانشگاه‌ها تایید شود بخش امتیازدهی در فعالیت‌های علمی به پایان نامه‌های کاربردی در آن دخیل شده و ظرفیت قابل توجهی دارد. به دلیل آنکه این موضوع سریع‌تر پیگیری شود این رویکرد با چنین فرآیندی را دنبال کردیم و در آینده اگر لازم باشد با بررسی اصلاحات می‌توان کار‌های وسیع تری را انجام داد.


وی خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر حل مشکلات کشور را از تمامی دانشگاه‌ها انتظار داریم و امیدواریم استادان با تجربه با انگیزه و استادان جوان با انرژی کافی در این مسیر دانشگاه‌ها و کشور را یاری کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار