۱۰ تير ۱۳۹۸ ۰۹:۵۱
کد خبر: ۲۸۱۸۴۶
اردوی جهادی «پرواز خاکی ۹» بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی

برگزاری اردوهای جهادی در سال‌های اخیر این باور عمومی را ایجاد می‌کند که جریان دانشجویی علاوه بر فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحصیلاتی می‌تواند با کارهای جانبی و فوق برنامه‌ در راستای تحقق بخشیدن به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی نظیر خدمت‌رسانی به مردم کم توان، فقر زدایی از جامعه و استفاده از نتایج و تخصص علمی جامعه دانشگاهی عمل کند.


به گزارش عطنا و به نقل از ایسکانیوز، برگزاری اردوهای جهادی یکی از رویش‌های مولد انقلاب اسلامی در جهت خودسازی فردی و اجتماعی دانشجویان، کسب تجارب جدید، برجسته‌سازی و شکوفایی توانایی و تقویت روحیه کار جمعی است.


به گفته صادق مفرد، مسئول جهادسازندگی سازمان بسیج دانشجویی، بعد از اتمام دوره امتحانات دانشجویان و در بازه زمانی تابستان 900 گروه جهادی به مناطق محروم کشور اعزام می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود حدود 30 هزار دانشجوی جهادگر در قالب اردوهای جهادی به مناطق اعزام شود.
طبق آماری که مفرد ارائه داده است پیش‌بینی می‌شود حدود 30 هزار دانشجوی جهادگر در قالب اردوهای جهادی به مناطق اعزام شود.


وی گفت که در حال حاضر 80 گروه جهادی در حوزه اشتغال‌زایی به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. آموزش و توانمندسازی روستاییان در راستای افزایش بهره‌وری از کسب‌و‌کارهای موجود، تامین بازار فروش که مصداق کشوری آن فروشگاه «روستا کالا» تاسیس شده توسط گروه‌های جهادی تأسیس است.


مسئول جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی عنوان کرد: در حال حاضر 30 گروه جهادی در پنج دهستان در قالب مدل «رویش کارآفرینان» برای جذب سرمایه از خیرین مردمی فعال هستند.


در سال‌های اخیر تدبیر مسئولان بسیج دانشجویی بر برگزاری اردوهای جهادی درون استانی بوده‌ است، مگر استان‌هایی که از لحاظ محرومیت در درجه 9 یا 10 و با کمبود دانشجویان جهادگر مواجه بودند. از سوی دیگر برای کاهش حساسیت مذهبی و قومی سعی شده تا دانشجویان و مردم منطقه هدف از لحاظ مذهبی و قومیتی دارای اشتراک‌های بیشتری باشند.


اما با وجود این تدابیر گاهی پیش می‌آید که اردوهای جهادی در مناطق سنی‌نشین یا عرب‌زبان برگزار می‌شود، پس بهتر است برای کاهش این حساسیت‌ها آموزش‌های لازم برای ارتباط مفید و عدم ایجاد حساسیت قومی و مذهبی به دانشجویان جهادگر، داده‌ شود.


در پایان می‌توان نگاشت، اردوهای جهادی از دو منظر دارای سود و منفعت برای جامعه و دانشجویان است، از یک بُعد باعث کاهش محرومیت و کارآفرینی و پیشرفت در استان‌های مرزی و محروم است و از بُعد دیگر دانشجویان با حضور در مناطق محروم از نزدیک با مشکلات و معضلات موجود در جامعه آشنا خواهند شد.


خروجی مثبت اردوهای جهادی برای جامعه دانشگاهی را می‌توان اینگونه تعریف کرد که دانشجویان با درک مشکلات می‌توانند این معضلات را به طرح مسئله پایان‌نامه دانشگاهی تبدیل کرده و با انجام طرح‌های پژوهشی به ارائه راهکار برای حل و کاهش مشکلات بپردازند.


لازم به ذکر است، دانشجویان فعلی که مدیران آینده کشور هستند با حضور در مناطق محروم و ارتباط‌گیری با مردم در واقع تمرین می‌کنند تا در سال‌های آتی که به عنوان مدیران کشور فعالیت می‌کنند همچنان ارتباط خود را با مردم حفظ کرده و از مشکلات جامعه آگاه باشند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار