۰۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۷۵۶۶۷
عالمی نیسی در آشنایی دانشجویان نو ورودی با گروه برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با توجه به ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، اجرایی شدن این سیاست‌ها نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های اجرایی است.
به گزارش عطنا و به نقل از آنا، مسعود عالمی نیسی عصر دیروز در نشست دانشگاه، گفتمان انقلاب اسلامی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به‌همت بسیج اساتید تهران بزرگ برگزار شد، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها میانگین سنی در سال ۱۴۳۰ به ۴۰ سال می‌رسد و ایران جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد شد و برای جلوگیری از تبعات این اتفاق، باید تدابیری اندیشیده شود.


وی در ادامه افزود: سیاست‌های کلان جمعیتی در همین راستا تدوین و ابلاغ شد اما دستگاه‌های متولی وظایف خود را به‌صورت کامل اجرا نکردند.


این استاد دانشگاه بیان کرد: بخشی از اقداماتی که دستگاه‌های اجرایی می‌بایست انجام دهند نیاز چندانی به هزینه ندارد و حتی بعضی از برنامه‌های پیش‌بینی شده هیچ‌گونه هزینه اضافه‌ای به دولت تحمیل نمی‌کند.


عالمی نیسی مطرح کرد: قانون تسهیل ازدواج جوانان یکی از مواردی است دولت و مجلس وظیفه دارند نسبت به اجرای آن تمام تلاش خود را به‌کار گیرند. ایجاد و گسترش خوابگاه‌های متأهلان، ترویج باروری و ملغی کردن سیاست‌های کنترل و کاهش جمعیتی ازجمله این برنامه‌ها است.


وی تصریح کرد: بعضی از سیاست‌های کنترل جمعیتی به‌صورت کامل لغو نشدند و لغو کردن این برنامه‌ها هزینه جدیدی به دولت تحمیل نمی‌کند. اعطای تسهیلات و اولویت دادن دانشجویان متأهل در دریافت صندوق رفاه دانشجویان از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان بدون تحمیل هزینه اضافی به دولت، اجرایی کرد و دستگاه‌های متولی باید برای اجرای این قوانین تلاش بیشتری کنند.


استاد جامعه‌شناسی علامه طباطبائی اشاره کرد: ۴۰ اقدام بر اساس پژوهشی توسط دانشگاهیان برای سیاست جمعیتی آماده شده است که ۲۰ مورد از این پیشنهادهای بار هزینه‌ای دارند و ۲۰ مورد دیگر نیز هزینه چندانی برای دستگاه‌های اجرایی ندارند و انتظار این است که در اجرای این قوانین همت بیشتری داشته باشند.


عالمی نیسی در پایان سخنان خود گفت: پیر شدن جمعیت به‌معنای کاهش جمعیت مولد بوده و اثرات هزینه‌ای زیادی برای کشور خواهد داشت و برای پیشگیری از اثرات آن، هم‌اکنون باید اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار