۱۶ دی ۱۳۹۷ ۱۷:۵۱
کد خبر: ۲۷۳۹۸۶
محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: وقتی نظام ارتقای استاد یا حتی پذیرش دانشجو در دوره دکتری در دانشگاه ها به چاپ مقاله در نشریات بین المللی و کمیت گرایی مربوط می شود، بی شک سرقت علمی نیز در جامعه ترویج می یابد.


به گزارش عطنا، دکتر محمدمهدی فرقانی در گفت‌وگو با ایرنا درباره راهکار جلوگیری از سرقت علمی در میان استادان و دانشجویان اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت های بسیاری در این خصوص انجام می شود که دانشجویان و استادان نسبت به استفاده از منابع و تولیدات فکری دیگران امانت دار باشند.
وی افزود: از سوی دیگر به تازگی یک نرم افزار همانندیاب ایجاد شده که نشان می دهد استاد راهنما و دانشجو از نقل قول بدون ذکر منبع استفاده کرده اند و با این روش در صورتی که ثابت شود استاد یا دانشجو سرقت علمی انجام داده اند، مجازات های مخصوص مانند محرومیت از تحصیل برای آنها اعمال می شود.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به لزوم بارگذاری موضوعات پایان نامه ها و مقالات در ایران داک یادآور شد: در دانشگاه علامه طباطبائی دانشجویان موظف هستند که از انتخاب موضوع تا انتها یعنی بارگذاری در سایت های همانندیاب از جمله ایران داک، از تکراری نبودن موضوع خود گواهی ارائه کنند.
فرقانی با اشاره به برخورد جدی با افراد متقلب علمی خاطرنشان کرد: استادان راهنما در پایان نامه های دانشجویی باید با دقت لازم تمامی نکات پایان نامه را مورد بررسی قرار دهند.
به گفته وی، در صورت اثبات سرقت علمی در پایان نامه های دانشجویی علاوه بر دانشجو، استاد راهنما نیز مسئولیت کنترل تمامی نوشته های پایان نامه را برعهده دارد و باید پاسخگو باشد.
این استاد ارتباطات در ادامه با اشاره به لزوم رعایت منشور اخلاق علمی در حوزه های مختلف دانش گفت: برداشت حجیم از منابع دیگران بدون ذکر منبع، کاری غیر اخلاقی است. دانشجویان و استادان دانشگاه باید در هر عرصه ای از علم بطور کامل خود را نسبت به رعایت منشور اخلاق حرفه ای ملزم کنند.
فرقانی با اشاره به اهرم های کنترلی پیش بینی شده در معاونت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: حضور نمایندگان معاونت آموزشی و پژوهشی در جلسات دفاع برای بررسی و دقت در پایان نامه های دانشجویی برای شناخت بهتر موارد سرقت علمی از جمله اهرم های کنترلی از سوی دانشگاه است.
وی ادامه داد: هر روز شهروندان در دیوارهای شهر و شبکه های مجازی شاهد تبلیغ آگهی پایان نامه نویسان هستند؛ افرادی که با اخذ مبلغ هنگفتی از افراد مقاله، پایان نامه و کتاب تولید می کنند.
فرقانی گفت: قوه قضاییه و وزارت علوم باید در گام نخست به جمع آوری افرادی بپردازند که با راحتی و فراغ بال آگهی های تبلیغاتی برای سرقت علمی را منتشر می کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر در دانشکده ارتباطات علامه طباطبائی مصداقی برای سرقت علمی توسط استادان و دانشجویان پیدا نشده است؛ چر اکه استادان راهنما با وسواس به کنترل پایان نامه های می پردازند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار