۱۲ دی ۱۳۹۷ ۱۳:۰۵
کد خبر: ۲۷۳۹۱۴
koohkan kuhkan (4)

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: علت تداوم و تشدید اعتراضات در فرانسه این است که دولت در صدد تغییر نظام اقتصادی و سیاسی نیست و معترضان، این نظام را در انحصار ثروتمندان فرانسه و بی توجه به مردم عادی می دانند.


.به گزارش عطنا، دکتر علیرضا کوهکن، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگوی برنامه رویداد رادیو گفت‌و‌گو با موضوع علل تداوم جنبش ضد سرمایه داری فرانسه و میزان تسرّی آن به دیگر نقاط اروپا بیان داشت: جرقه ی اتفاقاتی که هم اکنون در حوزه ی کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم در فرانسه زده شد و در یک نگاه مسئله ای است که خیلی ساده در اعتراض به افزایش مالیات در حوزه ی سوخت بوجود آمد اما در حال حاضر به یک بحران بزرگ تبدیل شده است.



وی اضافه کرد: واقعیت این است که مدت مدیدی است که در مقابل حوزه ی کشورهای اروپایی(حتی پیشرو در اقتصاد جهانی علی الخصوص آنهایی که به گروه هشت معروف هستند ) و نیز همه ی کشورهایی که در حوزه ی اقتصاد جهانی در وضعیت خوبی به سر می برند مردمی دیده می شوند که با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.


کوهکن خاطر نشان کرد: آن بحران اقتصادی که در سال ۲۰۰۷ در حوزه ی اقتصاد آمریکایی آغاز گردید و از سال ۲۰۰۹ به بعد تسری جهانی یافت علیرغم گذشت سالها از وقوع اش هنوز هم بطور کامل مرتفع نشده است و مجددا در حال شدت گرفتن است.


کارشناس مسائل سیاسی در رادیو گفت و گو تصریح کرد: روی کارآمدن سیاست مدارانی که شعارهایی در خصوص رفع این بحران ها سر می دهند نیز اوضاع را به آرامش نرسانده است حتی اگر شعارهایی محیرالعقول و عجیب باشد کما اینکه اشخاصی مثل ترامپ با سر دادن همین شعارها به قدرت رسیده اند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه ی سخنان خود اذعان کرد: مسئله ای که خشم مردم فرانسه را برانگیخته و آنها را به ادامه ی اعتراضات واداشته این است که درآمد کم آنها کفاف هزینه های حداقل زندگی شان را نمی دهد آن چنانکه فقط در روزهای تعطیل در موج این اعتراضات قرار می گیرند زیرا نمی خواهند کار خود و همان درآمد کم را نیز از دست داده و از گرسنگی بمیرند.


وی با بیان اینکه مردم فرانسه چاره ای جز اعتراض در مقابل دولت وقت ندارند افزود: معترضان فرانسوی علیرغم برخوردهای شدید و خشن دولت به اعتراضات خود ادامه می دهند زیرا تاکنون برای مدل نظام اقتصادی و سیاسی حاکم بر فرانسه هیچ راه حل و جایگزینی ارائه نشده است.


کارشناس مسائل سیاسی در برنامه ی رویداد رادیو گفت و گو اظهار داشت: در انتخابات به ندرت کسانی را می توان دید که از تغییر مدل نظام اقتصادی فرانسه صحبت کنند کما اینکه در رسانه های این کشور نیز چنین موضوعاتی پیش کشیده نمی شود زیرا کسانی که در کار رسانه هستند اغلب قریب به اتفاق افرادی هستند که به لحاظ درآمد و طبقه ی اجتماعی جزء افراد متمول محسوب می شوند لذا چنین مسائلی را درک نمی کنند.


کوهکن با بیان اینکه اعتراضات اقتصادی فرانسه به نوعی با اعتراض به نظام سیاسی این کشور نیز مرتبط و همراه است تصریح کرد: براساس آمار منتشر شده قریب ۷۰ درصد از مردم فرانسه با موج اعتراضات شکل گرفته در این کشور همراه و همدل بوده و با آنها همذات پنداری می کند اما چیزی که آنها را از بطن این اعتراضات بیرون می کشد وجود نوعی دو دلی مبنی بر این است که از کجا معلوم که اگر مکرون برود شخصی بدتر از او بر سر کار نیاید؟


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود اذعان کرد: حرف نهایی مردم معترض فرانسه این است که می گویند نظام سیاسی مبتنی بر لیبرالیسم اقتصادی فرانسه، حرفهای ما را نمی فهمد زیرا این نظام با تمام قوانین اش مختصّ افراد ثروتمند است و نظام اجتماعی نیز آنها را پشتیبانی می کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار