۱۲ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۰۷
کد خبر: ۲۷۳۸۶۲
محمدهاشم بت‌شکن، استادیار حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه

استادیار حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی درباره اولویت‌ مهم خوشه مشورتی پولی و بانکی بیان کرد: موضوع FATF که الان رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده یکی از مواردی است که خوشه پولی و بانکی به طور تخصصی درموردش اظهار نظر می‌کند.


به گزارش عطنا، محمدهاشم بت‌شکن، استادیار حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی،  در مراسم اختتامیه هفته پژوهش دانشگاه علامه طباطبائی که اول دی‌ماه در سالن همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد (گزارش تصویری) ، درباره خوشه‌های مشورتی دانشگاه به دولت، گفت: هدف از این خوشه‌ها تأثیرگذاری دانشگاه برای حل و فصل و ارائه تحلیل برای مسائل جاری کشور است سال‌ها طول کشید تا حاکمیت به این نتیجه برسد که غیر از اقتدار فرهنگی، سیاسی و نظامی، اقتدار اقتصادی هم نیاز است.


وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل اساسی نظام اقتصادی مسئله پولی و بانکی است، بیان کرد: سال‌ها است که مقام معظم رهبری درباره شعار سال به اقتصاد می‌پردازد ولی متأسفانه در عمل کمتر در راستای این شعار فعالیت شده است همچنین این جنگ اقتصادی را مهمترین جنگ کشور تلقی می‌کنند.


بت‌شکن نظام پولی و بانکی را به بدن انسان تشبیه کرد و در این خصوص گفت: نظام پولی و بانکی کشور مانند قلب و شریان‌های بدن انسان است همانطور که قلب در عین انجام وظیفه انتقال اکسیژن گاهی دچار گرفتگی عروق می‌شود نظام پولی و بانکی نیز در بعضی از قسمت‌ها دچار این گرفتگی شدند.


وی در همین زمینه ادامه داد: هروقت بدن انسان دچار گرفتگی عروق می‌شود از بیرون نیاز به جراحی و عمل باز دارد بنابراین نظام بانکی ما نیز شاید چنین شرایطی داشته باشد اما در این محیط پرتلاطم شاید فرصتی برای اصلاح نظام پولی و بانکی وجود داشته باشد.


استادیار حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: یک موضوع پولی و بانکی مثلا مؤسسات غیرمجاز وقتی برون‌ریزی اجتماعی پیدا می‌کنند، تبدیل به موضوع امنیت ملی می‌شود که باید سران قوا در موردش تصمیم‌گیری کنند که  نتیجه آن چاپ پول به میزان 30 هزار میلیارد تومان و تورم در کشور است که امروز ما به دنبال علت این نوسانات و تورم هستیم.


وی خاطرنشان کرد: به دلیل جایگاهی که نظام بانکی دارد دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، پیشنهادی را مبنی بر شکل‌گیری خوشه مشورتی پولی و بانکی مطرح کردند با این فلسفه که بتواند برای برون‌رفت از مسائلی که الان نظام پولی و بانکی گریبانگیرش است، راهکار ارائه دهد به همین دلیل خوشه مشورتی پولی و بانکی از هیئت غیور و دانشمند علامه طباطبائی شکل گرفته که به شکل مستمر تا الان 10جلسه برگزار کرده است.


بت‌شکن دباره مهمترین خدمات خوشه مشورتی پولی و بانکی، بیان کرد: وظیفه اصلی این خوشه رصد مستمر اتفاقاتی است که در عرصه پولی و بانکی بوجود می‌آید همچنین این خوشه شرایط و وقایع را متناسب با برنامه‌هایی که دولت و مجلس برای اصلاح این نظام دارند نقد و تحلیل می‌کند.


وی درخصوص فعالیت‌های این خوشه خاطرنشان کرد: خوشه مشورتی نظام پولی و بانکی، وضعیت کل نظام بانکی را زیر ذره‌بین گذاشته و شاخص‌های آماری آن را رصد کرده است ضمن اینکه گزارش‌های مختلفی را که مراجع درباره اصلاح نظام پولی و بانکی ارائه کردند، مورد نقد و بررسی قرار داده و توصیه‌های سیاستی خودش را ارائه کرده است.


بت‌شکن افزود: نقطه قوت خوشه مشورتی پولی و بانکی این است که پیشنهادها و تحلیل‌ها با دعوت از دست‌اندرکاران اجرایی انجام می‌شود در چندین جلسه ای که برگزار شده از دست‌اندرکاران اجرایی، مدیرعاملان بانک‌ها در جلسه حضور داشتند و این یک همفکری اجرایی را برای دانشگاه همراه آورده که نتایجش به دولت ارائه شده است.


وی در همین زمینه ادامه داد: خوشبختانه رئیس‌جمهور نامه‌ای را برای بهره‌گیری از این خوشه به وزیر اقتصاد فرستادند و ما شاهد هستیم که حسین سلیمی و رئیس بانک مرکزی از اعضای اقتصاد دعوت کردند تا از نظرات این خوشه برای اصلاح وضعیت بانکی که وجود دارد استفاده کنند.


استادیار حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: باتوجه به اینکه اولویت اول وزارت اقتصاد از زاویه رئیس‌جمهور اصلاح نظام بانکی تعریف شده اهمیت این خوشه و کارکردی که می‌تواند داشته باشد بسیار زیاد است.


وی درباره اولویت‌های مهم دیگر خوشه مشورتی پولی و بانکی بیان کرد: موضوع FATF که الان رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده یکی از مواردی است که خوشه به طور تخصصی درموردش اظهار نظر می‌کند همچنین با توجه به شرایط خاص تحریم‌ها، این نوع مسائل در دستور کار خوشه مشورتی قرار گرفته که نظرات خود را ارائه می‌کنند.


وی در پایان تصریح کرد: نتیجه این 10 جلسه یک گزارش توصیه سیاستی بوده که برای معاون رئیس جمهور فرستاده شده است و دوشنبه هم جلسه‌ای درباره نتایج خوشه پولی و بانکی در محضر ایشان ارائه می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار