۰۵ دی ۱۳۹۷ ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۷۳۲۳۷
استارتاپ

امروزه استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری در جهان به سمت و سویی حرکت می‌کنند که هدف اصلی‌شان توسعه این صنعت با روش‌های خلاقانه است.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، استارت‌آپ‌های ایرانی نیز در همین راستا تاکنون بعضا کپی‌هایی موفق از استارت‌آپ‌های جهانی بوده‌اند و جایگاهی در گردشگری کشور به‌دست آورده‌اند؛ استارت‌آپ‌هایی که این روزها تلاش می‌کنند تا از چالش‌هایشان از جمله یافتن سرمایه‌گذار، دریافت مجوز برای ادامه روند فعالیت‌ها و تقابل و رویایی با کسب و کارهای سنتی عبور کنند. حالا اما این استارت‌آپ‌ها از سوی پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و... مورد حمایت قرار می‌گیرند تا شرایط پیش‌رویشان تسهیل شود. برهمین اساس نیز مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه‌طباطبائی تهران به حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی که شاید کمتر از حوزه‌های فنی، مهندسی و... مورد توجه قرار می‌گیرد، می‌پردازد. این مرکز، در جدیدترین اقدام خود، شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه گردشگری با عنوان «زیست‌بوم فناوری سی‌سوتک» و همچنین سامانه «ثبت ایده‌های استارت‌آپی و رویدادهای گردشگری علامه‌تک» را افتتاح کرده است؛ سامانه‌ای که زمینه همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری را با شتاب‌دهنده سی‌سوتک در حمایت و پشتیبانی از ایده‌های استارت‌آپی و رویدادهای حوزه گردشگری فراهم می‌کند.



کمرنگ کردن نقش دولت


به باور کارشناسان گردشگری، زنده کردن استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری می‌تواند منجر به ارائه نسخه‌های نجات‌بخش برای اقتصاد کشور باشد؛ این در حالی است که گردشگری با مشکلات فراوانی در حوزه بوروکراسی اداری مواجه است. اتفاقی که محمدحسین سجادی‌نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی- فناوری ریاست جمهوری نیز به آن تاکید دارد.


 او در مراسم «افتتاح شتاب‌دهنده تخصصی گردشگری زیست‌بوم فناوری سی‌سوتک» و همچنین سامانه «ثبت ایده‌های استارت‌آپی و رویدادهای گردشگری علامه‌تک» گفت: «معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری به این باور رسیده که بسیاری از مشکلات از طرف نهادهای دولتی و حاکمیتی قابل‌حل نیست و باید از توان جامعه که بخشی از آن استارت‌آپ‌ها هستند، استفاده کرد. بنابراین یکی از فعالیت‌های معاونت، تسهیل فرآیند و ایجاد اعتماد متقابل است.»


 او در ادامه افزود: «ایجاد روش‌های جدید و آسان برای مجوزدهی به حوزه‌های گوناگون مانند میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از جمله این اقدامات است؛ اتفاقی که می‌تواند باری از دوش دولت و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بردارد.»


متخصصان حوزه‌های استارت‌آپی معتقد هستند تلاش شتاب‌دهنده‌ها برای تسهیل استارت‌آپ‌ها از جمله استارت‌آپ‌های گردشگری خواهد بود. معاون فناوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در همین راستا افزود: «شاید در سال‌های قبل نگاه کسب و کار در حوزه گردشگری وجود نداشت؛ اما هم‌اکنون این ‌نگاه به‌جد تغییر کرده و هم‌اکنون سازمان میراث‌فرهنگی مجری این جریان است.» به گفته علیرضا قلی‌نژاد به رسمیت شناختن این استارت‌آپ‌ها در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی از جمله اولویت‌های برنامه‌هاست؛ چون یکی از موانع جدی استارت‌آپ‌ها به رسمیت نشناختن آنها در انجام فرآیندها بوده. او با اشاره به تعاملات قابل‌توجه معاونت فناوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای اخذ مجوزها و به رسمیت شناختن استارت‌آپ‌ها»، عنوان کرد: برای تدوین شیوه‌نامه و مرام‌نامه‌ها برای کارهای استارت‌آپی نیز از نماینده‌های تشکل‌های کارآفرینی بهره گرفتیم تا این مرام‌نامه‌ها تنها با نگاه دولتی نوشته نشود. 


سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم، ضعف فعالیت‌های گردشگری را دلیلی دانست که ایران را با وجود پتانسیل‌های گردشگری از این صنعت پر سود عقب رانده است: « از ۲۵ سال پیش به صنعت گردشگری با نگاهی جدی‌تر از گذشته توجه شده است؛ اما ایران هنوز نتوانسته خود را همگام با جهان پیش ببرد.» وی با ارائه آماری از گردشگری در جهان گفت: «در حال‌حاضر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر گردشگر در جهان وجود دارد که این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون نفر خواهد رسید. اما باید پرسید سهم ما از این میزان گردشگر چقدر است؟» اوحدی با بیان اینکه ۴۰۰ مرکز فرهنگی شهرداری تهران می‌تواند در اختیار استارت‌آپ‌ها جهت رونق و گسترش فعالیت‌هایشان قرار گیرد، گفت: «استارت‌آپ‌ها در کشور موقعیتی است که توسعه گردشگری را به همراه خواهد داشت. استارت‌آپ‌ها می‌توانند رتبه ایران را از مقام ۱۱۸ در برابر ۱۴۱ کشور در زمینه زیرساخت‌ها بهبود ببخشد. ایران در حال‌حاضر در میان ۱۴۱ کشور از نظر زیرساخت هتل‌ها در رتبه ۱۱۹ قرار گرفته است. آیا این رتبه حق ایران با این میزان جاذبه گردشگری، میراثی، طبیعی و... است؟»  سروش قاضی‌نوری، رئیس مرکز رشد و نوآوری واحدهای فناوری علوم انسانی نیز در این مراسم گفت که این روزها به مسائل اجتماعی و انسانی نگاه مهندسی می‌شود؛ اتفاقی که باعث شده بسیاری از زیست‌بوم‌های کشور از بین بروند؛ این درحالی است که بسیاری از راه‌حل‌ها در ابعاد اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرد.


وی همچنین به فعالیت استارت‌آپ‌هایی اشاره کرد که در حال‌حاضر تلاش می‌کنند با روش‌های گوناگون جذب گردشگر انجام دهند؛ ازجمله ایجاد راهنمایی برای تهیه ارز به گردشگران ورودی: «در حال‌حاضر شتاب‌دهنده‌هایی در حال شکل‌گیری هستند که تورهای خاصی مانند پرده‌بینی برای گردشگر ورودی راه بیندازند؛ اتفاقی که اگر تخصصی پیش برود هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد. اگر روند دریافت مجوزها تسهیل شود، استارت‌آپ‌ها می‌توانند گام‌های موثری در این زمینه بردارند.»


حالا استارت‌آپ‌های گردشگری به‌عنوان پیشران‌های اقتصاد کشور معرفی می‌شوند؛ پیشران‌هایی که با پروراندن ایده‌های نو و سرمایه‌های کم راه‌اندازی می‌شوند و در ادامه حیات خود، توسعه پیدا می‌کنند و موجب توسعه اقتصاد کلان نیز می‌شوند. اگرچه همه اینها، منوط به رفع چالش‌های پیش‌روی این کسب‌و‌کارها خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار