۳۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۵۴
کد خبر: ۲۶۶۵۳۶
یوسف قربانی‌زاده، فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هوانیروز یکی از قدرتمندترین مؤلفه‌هایی است که در خصوص امدادرسانی در برابر بلایای طبیعی و سایر حوادث می‌تواند یک کمک ویژه و خوبی داشته باشد.


به گزارش خبرنگار عطنا، یوسف قربانی‌زاده، 29 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه همایش «یک‌سال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه و سیاست‌ها» در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، (گزارش تصویری) بیان کرد: زلزله کرمانشاه یک بحث ویژه است، بهترین مؤلفه‌ای که می‌توانم برای آن بیان کنید، «حضور مقام معظم رهبری در کرمانشاه بود که واقعاً حضور ایشان باعث دلگرمی و روحیه بخشیدن به نیروها و آسیب‌دیدگان بود».


قربانی‌زاده با بیان اینکه حضور مردم برای کمک به زلزله‌زدگان در کرمانشاه یک کار اجتماعی بود، گفت: در کشور ایران، چند زلزله سنگین داشتیم، زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹ که بامداد پنجشنبه ۳۱ خرداد در استان گیلان اتفاق افتاد، چون این اتفاق در اوایل صبح بود حدود ۳۵ هزار کشته داد که یکی از زلزله‌های سنگین برای کشور بود، دومین زلزله، زلزله بم کرمان در سال ۱۳۸۹ با ۶.۶ ریشتر بود که ‌۲۶ هزار کشته و ۳۰ هزار زخمی داشت و زلزله کرمانشاه که در ۲۱ آبان‌ماه سال ۱۳۹۶، ساعت ۲۱ با ۷.۳ ریشتر اتفاق افتاد، حدود ۶۰۰ کشته و ۹ هزار زخمی و مصدوم بر جای گذاشت.


وی افزود: مقام معظم رهبری در جمع زلزله‌زدگان گفتند «مسئولان به‌ویژه در برخی بخش‌ها در این حادثه خوش درخشیدند و کار و تلاش کردند و در همان ساعات اول حادثه، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها با حضور مؤثر، به یاری افرادِ زیرِ آوارمانده شتافتند اما من به این حد از تلاش‌ها قانع نیستم، بنابراین مسئولان بخش‌های مختلف باید تلاش و مجاهدت خود را مضاعف کنند و اگر نمی‌آمدند تلفات ما بیش از این می‌شد، در حوادثی همچون زلزله یکی از موارد موردنیاز در همان ساعات اولیه موضوع نجات است و به‌دلیل حضور به‌موقع ارتش، سپاه و نیروی انتظامی تقریباً به شکل قابل قبولی انجام شد، باتوجه به بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده داشتم و باتوجه به گستردگی مناطق آسیب‌دیده اگر موضوع نجات در همان ساعات اولیه به‌سرعت انجام نمی‌گرفت تلفات قطعاً چندین برابر میزان فعلی می‌شد».



هوانیروز در زلزله کرمانشاه 900 نفر را به بیمارستان منتقل کرد



فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با بین اینکه این نیرو در زلزله کرمانشاه 900 نفر را به‌صورت هوایی به بیمارستان منتقل کرد که بسیار کار استثنایی محسوب می‌شود، افزود: به‌طوری‌که هوانیروز امید جمهوری اسلامی بودن را فراتر گذاشته و امید دنیای اسلام و مسلمانان شده است.


وی در ادامه به شبی که زلزله کرمانشاه اتفاق افتاده بود اشاره کرد و گفت: ما در همان شبی که زلزله اتفاق افتاد در ساعت ۲۱ از طرف نیروی زمینی با ما تماس گرفتند و گفتند که ما پایگاه هوایی کرمانشاه را آماده کنیم، تمام بالگردها حدود ۱۴۵ بالگرد را آماده کردیم و وقتی زلزله را ۷ ریشتر اعلام کردند، فهمیدیم که چه فاجعه‌ای اتفاق خواهد افتاده است، بنابراین در همان شب توانستیم تمام نیروهایمان را آماده کنیم، صبح هم اعلام کردند که هرکسی با تمام توان و تجهیزات وارد سرپل ذهاب شود.


قربانی، حرکت‌های خودجوش مردم را کاری بزرگ و ارزشمند برشمرد و گفت: موضوع حرکت‌های خودجوش مردم مانند موضوع اربعین نیاز به مدیریت و طراحی خاصی ندارد، ارزش حرکت‌های خودجوش مردمی از هر مؤلفه اجتماعی دیگری بیشتر است.


وی ادامه داد: در همان ساعات اولیه که این اتفاق افتاد، چهار گروه در منطقه کرمانشاه مستقر شدند و بحث آواربرداری و نجات زیرآوارماندگان از اقدامات بسیار ارزشمندی است که سریعاً انجام شد؛ ما نیز در سریع‌ترین زمان ممکن همراه فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی وارد کرمانشاه شدیم و اولین کارمان آماده‌سازی بالگردها بود، اولین بالگرد ما وارد زمین چمن سرپل ذهاب شد و با همان بالگردها توانستیم مصدومان را جابه‌جا کنیم.


فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اداره بهداشت و درمان ارتش با دو بیمارستان صحرایی در سرپل ذهاب مستقر شدند، جراحی مغز یک خانم ۵۰ ساله که نمی‌توانستیم او را جابه‌جا کنیم در همان بیمارستان صحرایی توسط متخصصان ارتش انجام شد، توسط گروه ۴۴۴ مخابرات مشکلات ارتباطات برطرف و موضوع آواربرداری توسط مهندسان نیروی زمینی به‌خوبی انجام شد.



در روز اول زلزله نزدیک ۶۰۰ نوع پرواز داشتیم



وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ که انجام شد در روز اول زلزله نزدیک ۶۰۰ نوع پرواز داشتیم، طوری شده بود که وزیر بهداشت عنوان کرد که هوانیروز در این بحث رکورد زده است، در همان دو روز اول حادثه حدود 11 هزار نفر را از طریق هوایی جابه‌جا کردیم، سپاه در روستاها و ارتش در خود شهر بود، در جاهایی که صعب‌العبور بودند توانستیم توسط بالگردها، آذوقه و مواد غذایی را به مردم برسانیم.


قربانی‌زاده با تأکید بر اینکه همه مردم و مسئولان در این اتفاق تلاش کردند تا به زلزله‌زدگان یاری برسانند، بیان کرد: همه مسئولان به‌صورت جهادی وارد شدند، همه شبانه‌روزی کار کردند و همه عزیزانی که داشتند امدادرسانی می‌کردند، دیگر درجه مطرح نبود هرکس که می‌توانست کمک می‌کرد.


وی درباره پیشگیری از زلزله، اظهار کرد: چند جلسه‌ای برای پیشگیری از زلزله برگزار کردیم اینکه چه راهکارهایی باید برای پیشگیری از این حادثه انجام دهیم و به‌نظرم شما دانشجویان جامعه‌شناسی هم می‌توانید درمورد این موضوع کار کنید تا به‌یاری خدا اگر احیاناً زلزله‌ای هم اتفاق بیفتد، بتوانیم در همان ساعات اولیه کارهای امدادی را به نحو احسن انجام دهیم.



هم‌اکنون در ۱۷ استان کشور پوشش هوایی می‌دهیم



قربانی‌زاده درخصوص هوانیروز، گفت: هوانیروز، هواپیماییِ نیرویِ زمینیِ ارتشِ جمهوریِ اسلامیِ ایران است، اولین صدایی که در زمان بحران زلزله بم، کرمانشاه و رودبار به گوش می‌رسید، صدای همین بالگردها بود، در هشت سال دفاع مقدس نیز نشان دادند که بزرگ‌ترین ناوگان بالگردی خاورمیانه هستیم و هم‌اکنون هم ۱۷ استان کشور را پوشش هوایی می‌دهیم، روزانه شاید ۱۰۰ فروند بالگرد این مأموریت‌ها را انجام می‌دهند که کار بسیار بزرگی است و هوانیروز یکی از قدرتمندترین مؤلفه‌هایی است که در خصوص امدادرسانی در برابر بلایای طبیعی و سایر حوادث وجود دارد و می‌تواند کمک ویژه و خوبی باشد.


فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: انتظار داریم که با توجه به این روحیه جهادی و ولایت‌پذیری که در ملت ما وجود دارد، بحث‌های کمک‌رسانی و امدادرسانی همچنان ادامه داشته باشد و شرایط ویژه‌ای اتخاذ شود تا بتوانیم کمترین تلفات جانی و مالی را داشته باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار